محمود پاکنیت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: یک بازیگر هرچقدر هم به ویژگیهای شخصیتی که میخواهد بازی کند اشراف داشته باشد باید درباره جزئیات نقشش تحقیق کند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، محمودپاکنیت به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نقشهای متعدد از جمله شخصیتهای تاریخی را در کارنامهاش دارد درباره اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینههای مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمیتوان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی میتواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.
من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقشهای مختلف اطلاعات زیادی کسب میکنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامهنویس جهانبینی تازهای میدهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که میخواهد روایت کند آشنا میکند.
وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که میخواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجهای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامهنویس یا کارگردان بسنده نکند چراکه در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی میماند.
به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آنها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقشهای مختلف به خصوص نقشهای تاریخی دارم و سعی میکنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.
بازیگر سریال «روزی روزگاری» همچنین بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند.
متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیتهای آن کمک زیادی میکند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمعآوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا میکنند.
پاکنیت همچنین با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد میشود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آنها بازی کنم میدهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت میخوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.
بازیگر سریال «پس از باران» در پایان صحبتهایش درباره اهمیت موضوع پژوهش یادآور شد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش میگوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین میبرم اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه میشود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی میشود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- داود قلیپور، صدابردار سینما و تلویزیون دچار سکته قلبی شد
- تصاویری از نقشآفرینیهای محمود پاک نیت به مناسبت تولدش
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
- به بهانه بازپخش سریال «روزی روزگاری»/ محمد فیلی؛ از «شمر» مختارنامه تا «نسیم بیگ»
- گفتوگو با کتایون ریاحی/ بازیگری که دیگر تلویزیون را نگاه هم نمیکند
- بدترین فیلمساز هم با تمام وجودش می خواهد که مخاطب اثرش همه دنیا باشد
- بازیگر سریال «یوسف پیامبر» را دریابید + عکس
- کتایون ریاحی عزادار شد
- اگر «کاناپه» به خاطر کلاهگیس توقیف شد،چرا گلاهگیس سریال یوسف اشکال نداشت؟
- محمد فیلی: فکر نمیکردم نقش شمر را برایم در نظر گرفته باشند
- میراث سلحشور جلوی دوربین میرود/ چه کسی جای سلحشور موسی را میسازد؟
- پخش اچ دی «روزی روزگاری» از شبکه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد