مسعود دلخواه درباره اولویتهای تئاتر میگوید: من قبل از هر اولویتی روی بودجه تاکید میکنم و در وهله اول باید بودجه این اداره مشخص باشد تا به اولویتهایی که مشخص کرده، جامه عمل بپوشاند. بر همین اساس بودجه نباید کمتر از سالهای قبل باشد، بلکه باید راههای منابع تأمین مالی مطمئنتر شود.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر درباره اولویتهای کاری اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۹۸ گفت: تئاتر ما تلفیقی از تئاتر تهران و شهرستان است. اولویتهای اجرایی در این دو بخش متفاوت است. اساساً یکی از اولویتها باید پرداختن به تئاتر شهرستان باشد. درباره تئاتر شهرستان چند اولویت وجود دارد، که یکی از این اولویتها آموزش است،
ایجاد پل ارتباطی میان تئاتر تهران و تئاتر شهرستان
او با تاکید بر اینکه «ارتباط بین تئاتر تهران و شهرستانها در سال ۹۸ میتواند در اولویتهای امسال مرکز باشد» ادامه داد: برای مثال برخی از تئاترهای برگزیده در تهران میتوانند با حمایت مرکز به شهرستانها بروند و اجرا داشته باشند. همچنین دعوت تئاترهای موفق شهرستانها برای اجرای عمومی در تهران یکی دیگر از اقدامات برای ایجاد ارتباطی بین تئاتر تهران و شهرستان است. در این زمینه دعوت افراد متخصص و کارشناس که بتوانند در برخی از شهرستانها اقامت داشته باشند و ورکشاپهایی را برپا کنند، میتواند مؤثر باشد.
اجرای نمایشهایی در سالنهای دولتی تئاتر که صلاحیت ندارند
دلخواه در ادامه صحبتهایش گفت: در تهران نیز دو نوع تئاتر داریم؛ تئاترهای دولتی و خصوصی. درباره تئاترهای دولتی همواره این سوال وجود دراد که معیار دادن سالن اجرا به کارگردانها و گروههای نمایشی چیست؟ چراکه شاهدیم گاهی سالنهای خوب دولتی به نمایشهایی داده میشوند که صلاحیت لازم را ندارند. این موضوع باید شفافسازی شود. ضمن تعیین این معیارها باید از جوانهای حوزه تئاتر برای اجرای نمایشهایشان حمایت شود.
معضل تئاترهای خصوصی
این کارگردان تئاتر افزود: در رابطه با تئاترهای خصوصی نیز باید معیارهای اجرا مشخص شود. در حال حاضر یکی از معضلهای تئاتر خصوصی سه یا چهار سانسه شدن آنهاست. این معضل به طراحی صحنه، کارگردان، گروه نمایش و کیفیت اجرا بسیار ضربه میزند. باید با توجه به علت این کار، راه حل پیدا کنیم.
حمایت دولت از تئاترهای خصوصی موفق
دلخواه با تاکید بر اینکه «دولت باید از تئاتر خصوصی حمایت کند» افزود: مطمئناً اگر از مدیریت تئاتر خصوصی علت معضل چندسانسه شدن نمایشها را جویا شویم، میگویند برای تأمین منابع مالی این کار را میکنیم. اگر دولت یک کمیته ارزیابی و نظارتی در تهران و شهرستانها تشکیل دهد و در طول سال تئاترهای خصوصی را ارزیابی کند و به آنها امتیاز دهد، بر اساس این امتیازدهی میتواند از تئاترهای موفقتر حمایت کند تا دچار مشکلات مالی نشوند و بیشتر از دو سانس اجرا نداشته باشند. این معضل خندهداری است که در یک سالن تئاتر سه یا چهار نمایش متفاوت اجرا شود.
خانه تئاتر؛ مامن رجوع فارغالتحصیلان
این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر در تئاتر به صنف بازمیگردد. باید فارغالتحصیلان در حوزه تئاتر تشویق شوند که به صنف خود رجوع کنند. عضویت در خانه تئاتر میتواند گسترش یابد تا این جوانان مامنی برای رجوع داشته باشند.
ایجاد پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای
او سپس بیان کرد: همچنین یک ارتباط قویتر باید بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ایجاد شود، چراکه تئاتر حرفهای ما نتیجه آموزشها در دانشگاههاست. همین دانشجوهای تئاتر امروز هستند که تئاتر حرفهای فردا را تشکیل میدهند. در حال حاضر پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ضعیف است، حتی پل ارتباطی بین تئاترهای دانشگاهی هم ضعیف است.
دلخواه در پایان تاکید کرد: همه این اقدامات نیازمند تقویت بودجه است که باید عادلانه بین مدیران تقسیم شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو