

سعید مروتی در همشهری نوشت :نمایش «دانتون» در فرانسه موجی از اعتراض را به همراه داشت. یکسال قبل آندره وایدا با فیلم «مرد آهنین» نخل طلای کن۱۹۸۱ را به خانه برده بود و حالا فرانسویها به اینکه یک لهستانی بخش مهمی از تاریخ کشورشان را با تحریف روایت کرده بود، اعتراض داشتند. همه آنچه مخالفان درباره دانتون میگفتند میتوانست جزء محسنات فیلم محسوب شود. بعدها گفته شد وایدا در روایتش از انقلاب فرانسه، بیشتر از نقل تاریخ، با لحن پیشگویانه به سرنوشت کشور خودش لهستان اشاره میکرد. اینکه اختلافها و دشمنیها راه اصلاح را میبندد و آنها که بهنام جمهوری و دموکراسی نهضتی بهراه انداختهاند، به اعمال بیشترین سرکوب و کشتار میپردازند. دورانی که وایدا در فیلم دانتون روایتش کرده به دوره حکومت ترور مشهور است؛ دورهای که درنهایت باعث میشود از دل جمهوری، ناپلئون بناپارت سردربیاورد.
آندره وایدا بهواسطه نمایش فیلمهایی چون «مرد مرمرین» (۱۹۷۸) و «مرد آهنین» (۱۹۸۲) در ایران میان سینماروها کارگردانی آشنا بود. اوج خاطره ایرانیها در دهه۶۰ از وایدا به اکران عمومی دانتون در سینما عصر جدید بازمیگردد. دانتون فیلم محبوب بسیاری از سینماروهای آن سالها بود که بهندرت امکان دیدن فیلمهای روز دنیا را در سینماها مییافتند. دوبله بسیار خوب دانتون و صداپیشگی درخشان منوچهر اسماعیلی بهجای ژرار دوپاریو هم بر محبوبیت فیلم در ایران تأثیرگذار بود.
سکانس برگزیده: «سرم را به مردم نشان دهید زیرا که دیدنی است.» این شاید معروفترین دیالوگ فیلم باشد؛ جملهای که ژرژ دانتون (ژرار دوپاریو) لحظاتی قبل از اینکه سرش زیر گیوتین برود، بر زبان میآورد. فیلم بیش از هر چیز به رابطه دانتون و ماکسیمیلیان دوروبسپیر (پشتونیاک) میپردازد. ۲ رفیق قدیمی که سر آرمان هایی مشترک کنار یکدیگر مبارزه کردهاند و حالا میان فرزندان انقلاب اختلاف افتاده است. وایدا نشان میدهد که چگونه کینه و حسد اطرافیان، رابطه دانتون و روبسپیر را چنان خراب میکند که در نهایت روبسپیر به اعدام دوستش رضایت میدهد. آنچه وایدا به تصویر میکشد بر تزلزل، تردید و عذاب وجدان روبسپیر حکایت دارد.
دانتون و یارانش اعتقاد دارند پس از آنها روسپیر هم به تیغ گیوتین سپرده خواهد شد. لحظه خروج دانتون و رفقایش از زندان و اعزامشان به محل اعدام، دوربین با حرکت از پشت نردهها حس خفقان را افزایش میدهد. حرکت گاری که دانتون در آن قرار دارد با نمایی همراه میشود که زاویه پایین فیلمبرداریشده و کیفیتی حماسی به صحنه میبخشد؛ چنانکه گویی دانتون با وجود حرکت به سمت قتلگاهش، در نهایت پیروز خواهد شد. به تعبیری او جانش را از دست میدهد ولی در عوض خوشنامی در تاریخ را به دست میآورد. گفتههای دانتون خطاب به روبسپیر آینده نزدیک او را یادآور میشود: «به زودی به ما ملحق میشوی. یارانت به تو نیز وفا نخواهند کرد. گیوتین به زودی ارزانی تو هم خواهد شد.» در نمایی باز وقتی شاهد عبور دانتون و یارانش از خیابانهای پاریس هستیم، مردم را ساکت و منفعل مییابیم؛ مردمی که تماشاگر تاریخاند، نه نقشآفرینش. بعد از چند نمای متحرک با حرکتهای افقی دوربین که سوژه (دانتون) را تعقیب میکنند، نوبت به صحنه اعدام میرسد و این بار شاهد حرکتهای عمودی دوربین هستیم که گیوتین را دنبال میکنند. سرهای قطع شده و خونهایی سرازیر میشوند. خونها از سکو پاک و گیوتین دوباره به بالا میرود و همزمان دانتون وارد کادر میشود. وایدا نمای درشت دانتون را به تصویری از روبسپیر قطع میکند که در بستر بیماری است و پارچه سفیدی را به سرش میکشد. برش وایدا این احساس را منتقل میکند که روبسپیر توان دیدن صحنه مرگ دانتون را ندارد. دوباره به صحنه اعدام بازمیگردیم. باز هم حرکت همزمان دوربین با گیوتین را میبینیم. سر دانتون قطع میشود و دوربین به حرکت افقیاش ادامه میدهد تا به پایین سکوی اعدام میرسد؛ به نمایش ریختن خون بر زمین و پایههای چوبی. سر بریده دانتون به مردم نشان داده میشود. ماجرا تمامشده ولی روبسپیر خوشحال نیست و صراحتا از شکست انقلاب و باطلبودن خیالی به نام دموکراسی و جمهوری میگوید. فرزندان انقلاب از بین میروند. دانتون میانهرو تحمل نمیشود و روبسپیر هم کمی بعد قرار است سرنوشتی مشابه او پیدا کند. روایت وایدا از تاریخ فرانسه تلخ و ناامیدکننده است.

برچسبها: آندره وایدا, دانتون
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ انقلابها چگونه فرزندان خود را میبلعند؟/ تراژدی حذف زندگان
- آندره وایدا با «دانتون» به خانه هنرمندان ایران میآید/ روایت «حذف زندگان» در حکومت ترور
- سندی دیدهنشده از پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران + عکس
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- گرامیداشت کیارستمی در کنار شکسپیر و وایدا در جشنواره فیلم کلکته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود