موضوع اصلی «وارونگی»، تاثیرپذیری آلودگی روابط خانوادگی از آلودگی هواست.
سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
«در شرایط عادی، و در اولین لایه مجاور زمین، هر چه از سطح زمین فاصله بگیریم و به طرف بالا پیش برویم، هوا سردتر میشود. اگر وضعیت توزیع عمودی دما در این لایه برعکس بشود، به آن وارونگی دما میگویند. به عبارت ساده، و در شرایط عادی، همواره هوای مجاور زمین گرمتر و هوای لایههای بالاتر سردتر است. اما وارونگی دما زمانی است که این شرایط، وارونه یا برعکس بشود؛ یعنی وارونگی دما دلالت دارد بر اینکه هوای مجاور زمین سردتر از هوای لایههای بالاتر باشد.» این تعریفی ساده است از پدیده وارونگی که میتواند مسبب بروز فاجعه شود. در سینمای جریان اصلی و بهویژه در هالیوود، با چنین موضوعی برخوردی میشود به غیر از آنچه در فیلمِ «وارونگیِ» بهنام بهزادی میبینیم. این چنین موضوعی جان میدهد برای ساخت فیلمی که در گونه فاجعه قرار میگیرد. نمونههایش را زیاد دیدهایم. در سینمای فاجعه، ما شاهد مهابتی میشویم که یک شهر یا جمعیتی عظیم را در معرض ویرانی قرار میدهد. درواقع اثرِ رعبآور یک پدیده فاجعهآمیز را در گسترهای فراخ به ارزیابی مینشینیم. اما در فیلم «وارونگی» تاثیر این پدیده آبوهوایی به سطح یک خانواده تنزل یافته و شهر در چشمدید خالق فیلم، در لایه بعدی قرار میگیرد. آنچنانکه دوربین کمتر در گوشه و کنار شهر حرکت میکند و ما چیز زیادی از فیزیک و شیمی وارونگی نمیبینیم و به تعبیری دیگر آلودگی هوا در گستره شهر نمایان نمیشود. اما موضوع اصلی، تاثیرپذیری آلودگی روابط خانوادگی از آلودگی هواست. درست مثل جابهجا شدن تودههای هوای سرد و گرم. اینجا جابهجایی در رفتارشناسی آدمهاست. اولین چیزی که همواره آدمهای یک خانواده از یکدیگر طلب میکنند، حمایت است. اما وقتی وارونگی اتفاق میافتد، دعوا و پشت یکدیگر را خالی کردن، جایگزینش میشود.
«وارونگی» از آن دسته فیلمهایی است که نقطه عزیمتشان، رسیدن شخصیت اصلی به یک تصمیم و اصرارش بر انجام آن تصمیم است. از همین حیث است که تا شخصیت راه نمیافتد، فیلم نیز بیحرکت است، چراکه کنارِ شخصیتی حرکت میکند که سرگردان و منفعل است. درواقع آنقدر بیاراده است که انگیزهای را در ما ایجاد نمیکند که همراهش شویم. گاه حتی از اینکه اینچنین واکنشی عمل میکند، از دستش خسته میشویم و حرص میخوریم. تا پیش از آنکه بخواهد در برابر هجوم خانواده بر زندگیاش بایستد، صرفا به واکنشهایی خنثی بسنده میکند و کنشی از او سر نمیزند. او تا به این نقطه، همواره در جهت خوشداشت دیگران حرکت کرده و برای آنها بوده. به گونهای که تا برایش تصمیم میگیرند زندگیاش در تهران را جمع کند و به شمال برود، بهراحتی پذیرای آن میشود. اما از جایی دست به طغیان میزند و قصد میکند اوضاع را به نفع خود عوض کند؛ همانطور که بقیه آدمهای زندگیاش همواره به منافع شخصی خود فکر کردهاند و او را در حاشیه قرار دادهاند. حالا وقتش شده که او خودی نشان دهد. اکنون میخواهد برای خودش باشد. مشکل نیز از همین نقطه آغاز میشود. چه میشود که او دیگر نمیخواهد آن آدمِ سابق باشد؟ «وارونگی» خالی از کنش، موقعیت یا لحظهای است که بتواند به این سوال پاسخ بدهد؛ سوالی اساسی که در ذهن بیننده شکل میگیرد و بیپاسخ میماند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- گلایه بهنام بهزادی از انتشار نسخه «غیرقانونی» فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم»
- صدور پروانه نمایش خانگی برای ۲ فیلم
- روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمی با بازی امیر جعفری
- تهمینه میلانی: «برادرم خسرو» و «وارونگی» را حتما تماشا کنید
- «وارونگی» به خانهها آمد
- وارونگی در هشتاد سینمای فرانسه اکران میشود
- اکران وارونگی در سینماهای انگلستان
- عکسی از بهنام بهزادی، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی پس از رأی دادن
- نگاهی به «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی/ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
- گفتوگو با بهنام بهزادی، کارگردان «وارونگی»/ می خواستم چیزی به چشم نیاید
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- واکنش بهنام بهزادی به حواشی جشنواره/ مشروعیت و اعتراض
- یک کارگردان ایرانی داور جشنواره گوتنبرگ سوئد شد
- بهنام بهزادی: «وارونگی» میتواند پارهای از زندگی ما باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو