آزاده باقری: اهمیت گروه سنی نوجوان موجب شده تا لزوم ساخت برنامههایی ویژه این دوره در رسانههای گوناگون و فضای مجازی احساس شود. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند این دوره، مهمترین و تاثیرگذارترین دوره زندگی برای هر فرد محسوب میشود. چون این سن، عملا پل ارتباطی است بین دوران کودکی و بزرگسالی و در همین دوران نوجوانی است که فرد میتواند بخش اعظمی از آینده خود را شکل دهد. همین موضوع اهمیت ساخت برنامههای مخصوص گروه سنی نوجوان را پر رنگتر میکند.
در این دوره شخصیت یک نوجوان شکل میگیرد و در این میانه نیز دغدغههای فکری زیادی نوجوان را با خود درگیر میکند و از یک سو هیجانهای ناشناختهای به نوجوان عارض می شود و از سوی دیگر حس کنجکاوی و پرسشهای زیادی در مقایسه با مقاطع سنی دیگر برای او به وجود میآید. بنابراین پرداختن رسانهها و ارگانهای مختلف به مسائل مربوط به نوجوانی از اهم موضوعات و اهدافی است که باید در پیشبرد اهداف خودشان در اولویت قرار دهند. اما به نظر میرسد این موضوع در اولویت برنامه سازان قرار ندارد.
ساخت برنامه ویژه نوجوان به طوری که هم برای آنها جذاب باشد و هم بتواند مسیر درست را به آنها نشان دهد از جمله مهمترین رسالتی است که برنامه سازان این گروه سنی بر دوش داشته و تلاش میکنند تا به مطلوب مورد نظر دست یابند. اما دستاوردها و آنچه از رسانههای مختلف چه در تلویزیون و رادیو و چه در سینما و موسیقی در حوزه نوجوان ساخته میشود هیچ کدام آنطور که باید و شاید نتوانستهاند نمره قابل قبولی دریافت کنند از این رو فقر محتوا در این حوزه به شدت احساس میشود.
با وجود آنکه صحبت درباره تولید محتوای مرتبط و کارساز در حوزه نوجوانان بسیار میشود؛ اما به نظر میرسد نتیجهای که حاصل میشود، نتیجهای درخور و مورد توجهی نیست و همچنان طیف وسیعی از مخاطبان نوجوان هستند که گرایشی به تماشای برنامههایی که تلاش شده در این حوزه برای آنها ساخته شود، ندارند.
اتفاقی که برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه نوجوان بر این عقیده هستند علت اصلی عدم شناخت نوجوان در برنامه سازیها به عدم شناخت خانوادهها و عدم تحقیق و نیازسنجی در این زمینه برمیگردد. در صورتی که ابتدا باید خانوادهها به درستی شناخته شوند. چون نوجوان از دل خانواده بیرون میآید. بعد از شناخت درست خانواده است که میتوان امیدوار بود نوجوانی که به درون جامعه وارد میشود را میتوان شناخت و با او ارتباط برقرار کرد و نیازهایش را متوجه شد و برنامههایی ساخت که مخصوص و ویژهای اوست و او نیز با رویی گشاده از ساخت چنین برنامههایی استقبال کرده و به تماشای آنها مینشیند.
نیازسنجی زمانی صورت میگیرد که برنامه ساز، نیازهای یک نوجوان را اولویت بندی کند. اولویت بندی نیز از طریق مطالعه، تجسس، پیمایش و تحقیق و انجام کارهای علمی و عملی ممکن خواهد بود. با این مطالعات است که نیازها استخراج میشود و برای پاسخ به نیازها و پر کردن خلاهای پیش آمده میتوان اقدام به ساخت برنامه کرد. اما آنطور که باید و شاید این نوع برنامه سازیهای درست و با توجه به کشف نیازسنجیها ساخته نمیشود. امروز دچار فقر در برنامه سازی هستیم و برای نوجوانها کم کاری بسیاری صورت گرفته شده و بهتر است در زمینه محتواسازی برای این گروه سنی مهم و آینده ساز کشور بیشتر بها داده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





