همزمان با اکران مستند «رویاهای دم صبح» در نیویورک، نشریه نیویورک تایمز در مطلبی به ساختهی مهرداد اسکویی پرداخت.
به گزارش سینماسینما، اکران مستند «رویاهای دم صبح» که از ۲۰ ژانویه اکران خود را در موزه تصاویر متحرک نیویورک آغاز کرده است با استقبال خوب منتقدان سینمایی همراه شده است و قرار است امروز (شنبه ۲۷۸ ژانویه) «کریستین جانسون» مستندساز و تصویربردار برجسته آمریکایی با حضور در نمایش این مستند به معرفی و بحث پیرامون این ساخته اسکویی بپردازد.
«کریستین جانسون» مستند «رویاهای دم صبح» رابه عنوان یکی از بهترین فیلمهای سال معرفی کرده است.
به همین مناسبت نشریه نیویورک تایمز نیز در مطلبی به قلم «بن کنیگزبرگ» درباره مستند «رویاهای دم صبح» نوشته است:
«در صحنه آغازین مستند، دختری را میبینیم که با ورود به یک کانون اصلاح و تربیت در تهران مورد انگشتنگاری قرار میگیرد. نگاههای کوتاه و مکرر دخترانی که به تازگی از مرکز آزاده شدهاند و با تکان دادن دست خداحافظی میکنند، همچون نگاه مستند، جسورانه است. این مستند بسیار صمیمی از میان این دیوارها، وحشت، امید و اشعار غیرشهودی را کشف میکند.
این زنان جوان از زندگی خود پیش از زندانی شدن که مملو از سوء استفاده، اعتیاد، قتل، ازدواج در سنین کم و بارداری است برای ما تعریف میکنند. داستانهای آنها تضادی کنایهآمیز با حال کنونی آنها دارد و همچنان که داستانهایشان را تعریف میکنند یکدیگر را مسخره میکنند و آواز میخوانند.
گرچه این فیلم شباهتهایی به ساختههای «فردیک وایزمن» در موسسات دارد اما حضور کارگردان مستند مهرداد اسکویی کشمکشی پیوسته در فیلم ایجاد میکند. دختران که با اسم کوچک و یا لقبهایی چون “هیچکس” و “۶۵۱” شناخته میشوند درجات متفاوتی از راحتی نسبت به پرسش های مطرح شده از سوی اسکویی نشان میدهند، برخی بدون هیچ احساسی درباره مواد مخدر و استفاده از سلاح سرد صحبت میکنند و برخی دیگر ظاهرا تمایلی ندارند به سمت دوربین نگاه کنند.
در بخشی از فیلم کارگران میگوید؛ او نیز دارای دختری ۱۶ ساله است اما یکی از دختران در پاسخ میگوید؛ نباید این را ما بگویی چون دختر تو در کمال عشق و راحتی در حال رشد است و ما در میان فساد بزرگ میشویم.
با این وجود مستند «رویاهای دم صبح» به این موضوع اشاره میکند که زمینی که در داخل مرکز اصلاح تربیت وجود دارد و دختران در آن برف بازی میکنند و یا در گلخانه کار میکنند، مهربانتر از دنیای بیرون است و آزادی آنها چشمانداز نگران کنندهای دارد.
بنابراین اگر این مستند احساسات متناقضی را در بیننده ایجاد میکند، این کار را از روی یک طراحی انجام داده است.
مهرداد اسکویی تاکنون برای این مستندش، علاوه بر دریافت جایزه «عفو بینالملل» از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، توانست جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» آمریکا با عنوان «ترو ویژن اوارد» را به عنوان بهترین مستندساز سال ۲۰۱۶ جهان، جایزه بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم «الهام بخش» را از جشنواره فول فریم آمریکا، جایزه بزرگ جشنواره فیلم مردم نگاری «ژان روش» فرانسه، جایزه بهترین مستند بلند جشنواره «هات اسپرینگز» آمریکا، جایزه معتبر بهترین فیلم مستند جشنواره لندن و همچنین بهترین مستند دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک را کسب کند.
وی پیشتر در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما حقیقت، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود.
انجمن بین المللی مستند (IDA) نیز سال گذشته با اعطای جایزه «پار لورنتز» از مهرداد اسکویی برای ساخت مستند «رویاهای دم صبح» تقدیر کرد.
مستند بلند «رویاهای دم صبح» که پخش بینالمللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد، روایت سرگذشت دختران نوجوانی است که در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار میکشند.
توزیع این مستند در آمریکا و کانادا بر عهده کمپانی «سینما گیلد» است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- یک جایزه برای جامعه عکاسی ایران؛ جایزه نخستِ عکاسی خبری آنالوگ IPA به مهرداد اسکویی رسید
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- مهرداد اسکویی داور جشنواره مستند زاگرب شد
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید
- گفتوگو با مهرداد اسکویی/ خارجیها اسناد تصویری ایران را جمع میکنند و میخرند و میبرند
- تجربههای مهرداد اسکویی در نزدیک شدن به شخصیتها/ تماشاگر باید کاشف باشد
- جایزه بهترین فیلم بین الملل جشنواره اتریشی برای «سایههای بیخورشید»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





