یک کارشناس حوزه پخش بینالملل تاکید کرد نباید بازار ایران را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت ظاهری دارند، مقایسه کرد.
به گزارش سینماسینما، وحید اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تمرکز پخشکنندههای فیلم بر جشنوارهها و غفلتشان از بازارها گفت: جشنوارههای بینالمللی ویترینی برای عرضه فیلمها هستند، وقتی میخواهید فیلمتان را به دنیا معرفی کنید که مورد توجه خریداران، منتقدان و علاقهمندان به فیلم و سینما باشد، جشنوارههای بینالمللی بهترین ویترین برای این کار هستند. وقتی فیلمی را به جشنوارهای ارسال میکنید، آن را به بازار عرضه هم میفرستید و وقتی فیلمتان توجه مخاطبان و منتقدان را جلب میکند، طبیعتا خریداران پلتفرمها و شبکههای مختلف تلویزیونی که در آن رویداد حضور دارند، پیگیر دیدن و خریدن فیلم میشوند.
او ادامه داد: جشنوارهها از هزاران فیلمی که در دنیا تولید میشود، تعدادی فیلم خوب را بر اساس معیارهای خود انتخاب میکنند، پس طبیعی است برای خریدار فیلم مورد علاقهاش را از فیلمهای منتخب جشنوارهها خریداری کنند، مثل این میماند که فیلمها یک بار غربال شدهاند و از میان فیلمهای غربال شده اقدام به خرید کنند. باید از ویترین جشنوارههای بینالمللی استفاده کرد چراکه راهی به بازارهای فیلم در سراسر دنیا هستند.
اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تفاوت خرید فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه در بازارهای جهانی تصریح کرد: درحالی که تلاش برای عرضه فیلم، چه کوتاه، چه مستند و چه داستانی برابر است اما فیلمهای کوتاه و مستند نسبت به فیلمهای سینمایی خریداران و طرفداران کمتری دارند، رقمهای کمتری برایشان پرداخت میشود و بازدهی و برگشت سرمایه کمتر خواهد بود. اخیرا بخش خصوصی در این زمینه فعالتر شده و تعداد کسانی که فیلمهای بلند سینمایی، مستند و کوتاه را توزیع میکنند بیشتر شدهاند، در گذشته چند مرکز دولتی برای عرضه فیلم وجود داشت که معمولا مجموعهای متشکل از فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه داشتند که کمکم تخصصیتر شد، برایشان تفکیک قائل شدند و هر مرکز، فیلمهای مربوط به خود را مدیریت کرد.
این کارشناس حوزه پخش بینالملل گفت: ما در زمینه توزیع فیلم موفق بودهایم. برخی فیلم ایرانی را با فیلمهای بالیوود و هالیوود مقایسه میکنند و میگویند که ما چرا نتوانستهایم بازار دنیا را فتح کنیم درصورتی که شهرت سینمای ایران به فیلمهای تجاری نیست، بلکه سینمای خاص خود را دارد، ایرانیها فیلمهایی ساده، لوباجت، انسانی، همراه با داستانی ساده راتولید میکنند و بر همین اساس شهرت یافتهاند پس نمیتوان آن را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت افکار عمومی را دارند، مقایسه کرد چراکه هدف ما نیز این نبوده است.
او درباره تعداد جایزههای جشنوارههای ایرانی، بهخصوص «سینماحقیقت» که برخی معتقدند، زیاد است، تصریح کرد: خیلی موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم و اگر جشنوارهها بهصورت تخصصیتر به فیلمها نگاه کنند، بهتر است اما بهنظر میرسد که دستاندرکاران جشنوارهها، بهخصوص «سینماحقیقت» آنقدر فیلمهای خوبی را در حوزه مستند دریافت میکنند که میخواهند از آثار باارزش حمایت کنند.
اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمینه عرضه فیلم و برگزاری جشنوارهها موفق بودهایم، اما باتوجه به تغییر دبیران جشنواره و اعمال سلیقه آنها در روند رویداد، جوایز و روند انتخاب فیلمها کمی تغییر کردهاند که در همه جای دنیا طبیعی است، تنها باید امیدوار بود که این روند بهصورت تخصصیتر با انتخاب افراد سینماییتر که با دید تخصصی به مساله نگاه میکنند، پیش روند، نه کسانی که صرفا برای شهرت به مسئولیت انتخاب و داوری برگزیده میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- رنج و سرمستی/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «سمفونی حمید»
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره