منصوره بسمل – ماجرای رفتار کنترلنشدهٔ لیلا حاتمی در مقابل خبرنگاران و انتشار آن از سوی رسانهها جنجالی شد و در حال فروکش بود که اژدها وارد شد و در دفاع از همکار عزیزش لقب «دوزاری» را به خبرنگاران تقدیم کرد… و البته واکنش آقای اژدها خیلی بهتر از خانم اضمحلال بود؛ چون در توهینش از واحد پولی نام برد که متعلق به دوران جوانیاش بود!
آنچه در این چند روز گذشت، بر کسی پوشیده نیست. حداقل برای من که سه نفر از آن دوستان خبرنگار را از نزدیک میشناسم و به حرفهای بودنشان در این عرصه ایمان دارم، و مسبب اصلی این اتفاق را گروه سازنده «رگ خواب» میدانم.
سالها پیش موقع ساخت «کیف انگلیسی» به پشت صحنهٔ این سریال رفتم. لیلاحاتمی هم آنجا بود. وقتی به سراغش رفتم، گفت مصاحبه نمیکنم؛ اما مدتی بعد آمد و در گوشهٔ عمارت با هم گپ خوبی داشتیم. شاید بهتر بود آن روز کذایی عذرخواهی میکرد و سبب دلخوری نمیشد.
اژدها هم که تکلیفش مشخص است. ماجرای کاسهٔ داغ و آش بوده و حدس میزنم دقایقی پیش از گذاشتن آن پست در فضای مجازی در دل گفته است: …حالا اژدها وارد میشود. و البته این حرکت سطح پایینش ما را نه یاد مرحوم بروسلی انداخت، نه فیلمی که در طول جشنواره تحسینش کردیم و تا پاسی از شب برای دیدنش در کاخ جشنواره ماندیم!
اما این ماجرا مرا یاد کارگردانی انداخت که روزی در جشنواره کودک به من گفت «شما برای فیلم من کاری نکردید؛ همکارانت با پنجاه تومن خبر مرا منتشر خواهند کرد.» و خوب به خاطر دارم که انعکاس فرمایشات او سبب شد در اغلب رسانهها بایکوت شود. فیلمش خاک زیادی خورد و اکران فلجی شامل حالش شد.
فقط کافی بود آن روز خبرنگاران دیگری در جمع بودند تا فایل صوتی جذابتری منتشر میشد. آنوقت شاید آقای اژدها سری دوم فیلمش را با اهالی رسانه میساخت!
دوستان خوبم! ما نه بیسوادیم، نه دوزاری و نه پنجاه تومنی (قبول دارم که برخی اشتباهی وارد این شغل شدهاند و قیمتی دارند که این اواخر از تومان و دوزار به عکس سلفی تقلیل یافته!) ما اهالی رسانه هستیم و اگر کمی متحدتر باشیم، هر کسی به خودش اجازهٔ اهانت نمیدهد.
کاش یاد بگیریم اضمحلالمان را فریاد نزنیم. اژدهای دورنمان را مدیریت کنیم. دوزاری بودن، پنجاه تومانی بودن و میلیاردی بودن، فحش نیست؛ تعریف هم نیست. فقط بیانگر نگاه کوتاه طرف مقابل ماست. فراموش نکنیم قدرت رسانه را و فراموش نکنیم ستارگان خاموششده و در خانه منزویشدهٔ بیاخلاق را. فراموش نکنیم غولهایی که منتظرند خوابمان ببرد تا مارا ببلعند. همه چیز در دستان رسانه است…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- شب شراب نیرزد به بامداد خمار
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





