سینماسینما، ابراهیم عمران
میگویند گل بنفشه آفریقایی به مراقبت نیاز دارد و حساس است و اگر رسیدگی درستی بدان شود به آرامی رشدش را ادامه میدهد و چون طول روز برایش اهمیتی ندارد در همه سال گل میدهد و موقعیت مناسب را متوجه میشود و به زیبایی اطراف می افزاید. بر این اساس مورد توجه بسیاری است و در زندگی آپارتمانی، طرفداران زیادی دارد. نام آخرین ساخته مونا زندی حقیقی بر گرفته از نام این گل است که در لوکیشنی سنتی در شهر آمل فیلمبرداری شده و انتخاب درستی است چه که چند پلانی که از تراس رو به کوچه گرفته میشود قدمت عشق و عاشقی در آن موج میزند و حکم صادر میشود که «جز غم چه هنر دارد عشق». داستان ساده آن نیز کمک بسیاری کرده در باور پذیری مخاطب. شکو(شکوفه) با بازی معتمدآریا هر چند که در کارنامه اش اثری رو به جلو نیست و امر جدیدی در کارنامه بازیگری شان ایجاد نمی کند؛ زنی است که شوهر سابق اش را برای نگهداری به منزل می آورد و گویا موافقت اولیه رضا(سعید آقاخانی)را نیز میگیرد. هر چند چنین داستانی با توجه به فضای سینمای ایران و خطوط قرمز پر چالش آن، دست کارگردان را برای پرداخت اصولی و رئال بسته نگه میدارد ولی کارگردان در را بر پاشنه ای می چرخاند که مخاطب نیازی به برخی سکانس های در فکر داشته خویش؛ نبیند. شکو که گویا رضا را بعد از طلاق گرفتن از فریدون(رضا بابک) به دست آورده در پی زندگی آرامی است که با رنگرزی گذران امور میکند. مهربان است و با اهالی شهر دوست و آشنا و در پی حل مشکلات این و آن به خصوص دل داده های عاشق. رضا نیز کارگاهش در خانه است و کمتر بیرون میرود و چند باری هم که رفته بعد از آمدن شوهر سابق همسرش، نیش کنایه در و همسایه را شنیده و این امر موجب بروز برخی بگو و مگوها میانشان شده است. هر چند به درستی مشخص نمیشود چرا فریدون نمی تواند در خانه سالمندان زندگی کند و چرا همسر سابق اش خواهان کمک به اوست. و چند سکانسی هم که از دل دادگی بین این دو مشاهده میشود، آنچنان نمی تواند به طور مستقیم برای مخاطب این شکاف را پر کند. هر چند به درستی در سکانس سه نفره روی تراس، فریدون عاشقان را از ناعاشقان جدا می کند و برای هر یک شناسنامه ای درست میکند که اینجاست وجه تمایز فریدون با رضا. رضایی که شاید از عشق و دل دادگی آنچنان که فریدون بو برده است، طرفی نبسته و در پی دیالوگ این دو، از کادر خارج میشود و پرده اتاق به اهتزار در میآید از سفیدی عشق با دیالوگی که رضا برای عاشقان میگوید: چتر گُلی و کفش گِلی و روز جمعه و سیگار. و مشخص میشود شکوه آن عشقی که به فریدون داشته برایش رنگ و بوی دیگری دارد و معناهای خاصی از آن مستفاد. و اگر بسان گل بنفشه آفریقایی موقعیت برایش مناسب باشد میتواند به زندگی آرامی دست پیدا کند و روز و شب برایش معنا نداشته باشد از برای پراکندن بذر محبت. در شب بازداشت شکو آنکه نگرانی بیشتری از خود بروز میدهد و هراسان و سراسیمه است فریدون است و رضا بد نمیبیند که زنش شبی در بازداشتگاه بماند و آن شب به اتفاق فریدون و فرد دیگری مشغول نگاه کردن به ماهواره و آهنگ و موزیک شاد شدند؛ آنچنان که در سکانس صبح آزادی شکو، با روشن کردن تلویزیون مشخص شد. و این باز شکو بود که نان به دست وارد خانه شد. فرجام رفتن فریدون نیز با جا گذاشتن دو تاس بیشتر نمایان شد. دو تاسی که وقتی شکو آن را میندازد بی درنگ دو تک می آید که نشانه تنها بودن این دو دل داده سابق است. شکوهی که به خواست فریدون برای عقد کردن با ثریا زن همسایه، وقعی نمینهد و همچنان می خواهد فریدون در ذهنش برای او باشد. تا جاییکه وقتی رضا تختی بیمارستانی برای فریدون میسازد ناخوادآگاه گریه و اشکش سرازیر میشود. بنفشه آفریقایی فیلم بی آزاری است، شاید برخی نماها و سکانس های زائد و اضافی داشته باشد و برخی خرده پیرنگ در نیامده در کلیت داستان؛ ولی به هیج عنوان در پی قال گذاشتن مخاطب نیست و با نشانه هایی حرف اصلی اش را بیان میدارد. بسان گلی که اگر خوب بدان توجه شود متوجه روز و ماه و هفته و سال نیست. و گل قصه فیلم که شکو باشد مابه ازای انسانی است در برهه ای که بدان توجه کافی صورت نگرفت و حالیه بعد از سالها که تیمارگری پیدا کرده (رضا) یاد سالهای از دست داده اش می افتد. سالهایی که می توانست متوجه طول روز نشود و مهر و محبت اش، قدردانی داشته باشد. سکانس پایانی نیز سر بر بالین گذاشتن رضا است و آسوده خوابیدن که این بار شوهری دارد که معنی رسیدگی به گلِ زندگی را اگر هم بلد نبود؛ با فوت فریدون بیشترخواهد دانست. که شاید همان کرداری که پانزده سال پیش، شکو در برابر رضا انجام داد و ترکش کرد برای او هم حادث شود اگر به زمان مقتضی گل زندگی اش را پاسبان نباشد. که عشق فقط به ابراز نیست و رسیدگی و توجه به وقت می خواهد؛ امری که فریدون برای شکو نتوانست انجام دهد حال به هر دلیلی. بنفشه آفریقایی در ستایش پنهان و ناگفته عشاقی است که شاید بلد نبودند به هنگام، عشقشان را بروز دهند و زمانی که به خود آمدند جز پژمردگی ذاتی گل (عشق)ثمری برای خویش ندیدند. که عشق چتر گلی و کفش ِ گلی و عصر جمعه و سیگار است و بس…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تقدیر از رضا بابک به بهانه آخرین نقشآفرینی در فیلم کوتاه «الکترون»/ سینما خیلی مریض است!
- بازگشت رضا بابک به دنیای تئاتر
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- افتتاحیه نمایش “در گوش سالمم زمزمه کن” / گزارش تصویری
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم