امیر حسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، یادداشت مفصلی در شماره جدید نشریه تجربه و در پرونده ویژه این نشریه (به مناسبت درگذشت کیارستمی )منتشر کرده و در بخشهایی از آن نکات جالبی را مطرح کرده است .
به گزارش سینماسینما ،علم الهدی در بخش هایی از این یادداشت نوشته : در شورای سیاست گذاری گروه هنر وتجربه که با حضور نخبگان سینمایی شکل گرفت ، بر آن بودیم که فرصت ویژه ای برای فیلم های خاص و مخاطبان خاص فراهم کنیم و چه کسی خاص تر از استاد کیارستمی. اینچنین بود که در همان اولین برنامه ی سینمای هنر و تجربه در پاییز ۱۳۹۳ دو فیلم کوتاه «لباسی برای عروسی» و «مسافر» را در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نمایش دادیم. مالک هر دو اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. کپی ای که از فیلم مسافر به دستمان رسید چنان که باید و شاید کیفیت مناسبی نداشت. با این همه نمایش همین کپی هم برای مان غنیمت بود. در یکی از نوبت های اکران این دو فیلم در پردیس کوروش،گروه هنر و تجربه سعادت میزبانی استاد را یافت. او که در کنار مشتاقان و علاقمندان آثارش به تماشای فیلم نشسته بود از اکران فیلم ها قدردانی کرد. اما چنان که از او انتظار می رفت غیراستاندار بودن کیفیت «مسافر» را برنتافت و اعتراض اش را به صراحت بیان کرد. این تنها نسخه ای بود که مالک فیلم در اختیارمان گذاشته بود اما توضیحات ما برای ایشان کافی نبود. چون هرگز به آنچه نمی اندیشید تن دادن به محدودیت هایی از این دست بود.
/اصلاحات به مدد ابزار/
علم الهدی درادامه افزوده :شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه پس از اکران آن دو فیلم کوتاه، تصمیم گرفت این بار فرصت اکران یکی از فیلم های بلند ایشان را فراهم آورد. بر این اساس اکران فیلم «مثل یک عاشق» را به وزارت محترم ارشاد پیشنهاد دادیم. ارشاد بر اساس مضمون خاص فیلم و تفاوت های فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن ، از ما خواست که فیلم دیگری پیشنهاد کنیم. گزینه ی بعدى فیلم «کپی برابر اصل» بود. برای دریافت مجوز اکران این فیلم مجبور به ایجاد اصلاحاتی در نحوه ی پوشش بازیگر زن شدیم! اصلاحات به مدد نرم افزارهای کامپیوتری و سخت جانی ما ایجاد شد. مرحله ی بعد دوبله ی فیلم بود. تمام مراحل دوبله با نظارت مستقیم استاد و وسواس های همیشگی شان به سرانجام رسید و «کپی برابر اصل» در سی و سومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر با حضور استاد نمایش داده شد. بعد از نمایش فیلم از من خواست که یک نسخه ی ویدیویی فیلم را به دست اش برسانم و در حالیکه می خندید گفت قصد دارد این نسخه را برای خانم ژولیت بینوش ارسال کند تا ببیند که فیلم چگونه در ایران به نمایش در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول