کارگاههای دو روزه فیلمنامهنویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ کشور صبح چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما، مهران کاشانی، فیلمنامهنویس در سالن دو ابتدا از هنرجویانی که در کارگاه فیلمنامهنویسی با موضوع «صلح» شرکت کرده بودند خواست طرحهای خود را در این کارگاه مطرح کنند. او سپس توضیح داد: وقتی به عنوان هنرمند میخواهید حرف یا موضوعی را روایت کنید یا حتی مهمتر از آن، هر چه در دل یا ذهنتان هست را روایت کنید، باید به این موضوع بیاندیشید که آن را در چه مدیا و با چه ابزاری بیان کنید. کدام یک از آنها انتخاب بهتری خواهند بود.
کاشانی افزود: برخی از موضوعات را باید در قالب فیلم مطرح کرد، برخی را به شکل رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه، شعر یا حتی بعضی را به شکل موسیقی. این به تشخیص خود شما بستگی دارد. اینکه چطور متوجه تفاوت این قالبها شویم نیاز به مطالعه دارد. سعی میکنم به برخی نکات در اینباره اشاره کنم تا سوالی در ذهن شما شکل بگیرد و خودتان به دنبال یافتن جواب آن بروید.
نمایش بخشهایی از مهمترین فیلمهای کلاسیک دنیا
در ادامه این کارگاه های آموزشی، در کارگاه فیلمنامه نویسی «عشق» با حضور فریدون جیرانی سکانس هایی مهم از آثار برجسته کلاسیک جهان همچون کازابلانکا، دکتر ژیواگو برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد.
زاویه دید در پیدا کردن ایده بسیار موثر است
احمدرضا معتمدی کارگاه فیلمنامهنویسی «مهاجرت» را با طرح مساله «مفهوم ایده و چگونگی ایدهپردازی» آغاز کرد. او گفت: ایده را نباید محدود به ذهن دانست. گاهی شما ممکن است از درون با آن ارتباط برقرار کنید. ما نمیدانیم ایده کجا زندگی میکند. باید به کجا کشتی خودمان را ببریم تا بتوانیم آن را بهتر صید کنیم.
او افزود: زاویه دید در پیدا شدن ایده بسیار موثر است. مثلا ببینید که چطور از بین این همه انسان، این نیوتون بود که هم افتادن سیب را دید و هم «جاذبه» را درک کرد. این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و میخواهیم راجع به چگونه دیدن صحبت کنیم.
کلیدی برای انبار ذخیره داستانی خودتان بیابید
فرهاد توحیدی، که دیگر کارگاه فیلمنامهنویسی را باعنوان «محیط زیست» هدایت میکرد، گفت: ژان کلودکریر میگوید فیلمنامهنویس باید ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست ندارید خانه همسایه را دید بزنید فیملنامه نویس نخواهید شد. جرقهای وجود دارد که از بین ما و محیط آغاز میشود؛ از یک نوشته کوچک، از یک تصویر، از یک گفت و گو؛ و همان به منبعی در درون ما وصل میشود که من نامش را «انبار ذخیره داستانی» میگذارم. این داستانها در طول زندگی شما از هر طریقی، از فیلمی که میبینید،کتابی که خواندید همه اینها در جایی ذخیره میشود و کافی است که شما پلی را به این انبار وصل کنید. کلید پیدا کنید و به داخل آن بروید و برداشت کنید.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»