سینمای بلند و داستانی روزهای کمرمقی را میگذراند اما استقبال سینمادوستان از جشنواره فیلم کوتاه تهران انگار خون تازهای به رگهای هنر هفتم، تزریق کرده است. دو روز پیش در کارگاهی با عنوان «بررسی تحلیل فیلم کوتاه داستانی» که توسط مهدی نادری، نویسنده و فیلمساز، در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد، گواه همین ادعا بود. اما این کارگاه تنها نگاهی گذرا به آنچه از برخی فیلمسازان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده، نبود.
نادری ترجیح داد تا با فرمی متفاوت این کارگاه را مدیریت کند. او اینبار هم سالنی تاریک را برای برگزاری کارگاه انتخاب کرد. چراکه معتقد است با این فرم از اجرا میتوان بیشتر حرفها را شنید و دقت مخاطبان بیشتر خواهد شد. نمایش بدون صدای فیلم «ایثار» اثر آندری تارکوفسکی بر پرده سینما، روشنکردن شمعی در میان صحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی بهویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و وجود چند صندلی روی صحنه که هر یک از فیلمسازان میتوانستند در طول اجرای برنامه محلی برای نشستن داشته باشند و روشنایی صحنه با نورپردازیای که نادری طراحی کرده بود، از جمله شاخصههای برگزاری این کارگاه بود. این کارگاه با یک ایده خلاقانه برگزار شد.
حضور نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی، روی صحنه قبل از نمایش فیلم «ایثار» و صحبت درباره موسیقی این فیلم هم شاخصه دیگر این کارگاه بود. مشایخی که روی صندلی در گوشهای از صحنه با مردم صحبت میکرد، گفت: «چیزی که روی من تأثیرگذار است، صدای آغاز این فیلم است و بعد تصاویری که میبینیم. تارکوفسکی معمولا از آب در تصاویرش استفاده میکند، در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده میکند و بعد قطعه موسیقی که تمام میشود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را میشنویم».سعید ولیزاده و داود رحمانی، کارگردانان فیلم «سهسالوسهماهودوروز»، پویا بادکوبه، کارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا»، سجاد و میلاد ستوده، کارگردانان فیلم «بیماری»، فیلمسازانی بودند که روی صحنه در کنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلمهایشان صحبت کردند و با حاضران درباره چگونگی ساخت فیلمهایشان گپوگفت داشتند.
سیفالله صمدیان، عکاس و فیلمساز، از جمله میهمانان این مراسم بود که در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری که نظرش درباره فیلم کوتاه چیست؟ یادآور شد: «فیلم کوتاه خیلی حیف شد. متأسفم برای کسی که فکر کند تا فیلم بلند نسازد فیلمساز نیست. قرار بود آقای کیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که پیش آمد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلمسازان کوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل کنم و او گفت: فیلمسازان، فیلم کوتاه را به خاطر خودش جدی بگیرند نهاینکه برایشان پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلمسازی فیلم بلند و مثال خوبی از شعر زد و گفت: هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینکه رباعی میگفت فراموش نمیکند».
صمدیان ادامه داد: «شما لذت ساخت فیلم کوتاه را ببرید. نمیگویم به ساخت فیلم بلند فکر نکنید. در مورد کپیکاری یا اقتباس هم باید بگویم خوشبهحال کسی که کپی کند و چیزی را به اصل اضافه کند، در این صورت اثر عین حلال است». علی علایی، از منتقدان سینما، دیگر میهمان این جلسه بود و گفت: «از نظر من بسیاری از فیلمهای کوتاه که در جشنواره فجر میبینیم به قول آقای صمدیان جایگاهشان را از زمان میگیرند اما هیچوقت بلندای زمان نمیشوند. بسیاری از فیلمهای بلند سینمای ما فیلمهای کوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلندشدن بهراحتی از دست رفتند». او ادامه داد: «خوشحالم که این روحیه هنوز در فیلمسازان فیلم کوتاه هست که برای ساخت فیلمهایشان به هم کمک میکنند. نادری نیز در ادامه صحبتهای علایی گفت: طبعا طبق گفته شما وجدان در فیلم کوتاه بیدار است و همکاری خوبی بین بچههای فیلم کوتاه دیده میشود».
یکی از حاضران از سعید ولیزاده درباره موضوع فیلمش سؤالی کرد، مبنیبر اینکه در فیلم، هم درباره جرم صحبت شده و هم مجازات. چرا در این فیلم بخشش رخ میدهد و جرم بخشیده میشود؟ ولیزاده چنین پاسخ داد: «بخشودگی به آن معنا اتفاق نمیافتد. بهنوعی درگیری آدم با وجدان و درونیاتش است». ولیزاده در ادامه از طراح صحنه فیلمش، امین فاضلی، یاد کرد که نامش در بولتن جشنواره درج نشده و از تلاشهای او قدردانی کرد. نادری در پایان این جلسه، تنوع نگاه در فیلمهای این جشنواره و خصوصا فیلمهایی که مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفتهاند را از عناصر مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و از فیلمسازانی که امکان حمایت از آثار دیگر فیلمسازان کوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم کوتاه کنند. سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که اینروزها در پردیس سینمایی چهارسو در حال برگزاری است و جنبوجوشی بر پیکره سینمای ایران انداخته، ٢۶ آبان با معرفی برگزیدگان به پایان میرسد.
منبع: شرق
برچسبها: عباس کیارستمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود