فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی در کنار شاهکارهایی چون «داستان توکیو» و «مصائب ژاندارک» در میان ۱۰ اثر برتر مینیمال تاریخ سینما جای گرفت.
به گزارش سینماسینما، مجله فرهنگی انگلیسی «فاراوت/farout» روز گذشته ۷ اگوست ۱۰ اثر برتر مینیمالیستی (هنر موجز) تاریخ سینما را انتخاب کرد.
در این فهرست همانگونه که انتظار می رفت، نام یک فیلم از عباس کیارستمی نیز در میان بهترین آثار مینیمالیستی تاریخ سینما به چشم می خورد.
در این مقاله درباره فیلم «طعم گیلاس» ساخته کیارستمی که در فهرست ۱۰ تایی جای گرفته، چنین توضیح داده شده است: شاهکار کیارستمی به طرز فریبنده ای ساده است، فیلم روایت مردی است که که به دنبال شخصی می گردد تا بعد از خودکشی او را دفن کند، «طعم گیلاس» به اوج جایگاه هنری رسید و توانست نخل طلای کن را نیز تصاحب کند.
در ادامه توضیح فیلم در این مقاله آمده است، کیارستمی درباره فیلم زمانی چنین گفته بود: یک شب وقتی داشتم پایان فیلم را تصور می کردم، فکر کردم پایان فیلم دارای گره بزرگی است، در طول آن شب راحت نبودم، وقتی صبح بیدار شدم به نظرم آن پایان ریسک بزرگی بود، اما ریسکی بود که ارزش داشت آن را انجام دهم. وقتی افراد درباره پایان فیلم صحبت می کنند، آن را دوست دارم زیرا به این معناست که فیلم تمام نشده است.
فهرست کامل فیلم ها به این شرح است:
-«مصائب ژاندارک» (۱۹۲۸) کارل تئودور درایر
-«داستان توکیو» (۱۹۵۳) یاسوجیرو اوزو
-«یک محکوم به مرگ گریخت» (۱۹۵۶) روبر برسون
-«صحرای سرخ» (۱۹۶۴) میکل آنجلو آنتونیونی
-«ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» (۱۹۷۵) شانتال آکرمن
-«شام من با آندره» (۱۹۸۱) لویی مال
-«طعم گیلاس» (۱۹۹۷) عباس کیارستمی
-«روزی روزگاری در آناتولی» (۲۰۱۱) نوری بیلگه جیلان
-«اسب تورینی» (۲۰۱۱) بلا تار
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- نمایش مستند بهمن کیارستمی درباره «طعم گیلاس»
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»