تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۰۵ - ۱۴:۳۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 104468

بابک کریمی سینماگر ایرانی که سال ها در خارج از کشور مشغول به کار بوده و همچنین سابقه داوری در جشنواره های بین المللی را دارد تاکید کرد در هیچ جشنواره درجه یکی چنین نیست که داوران زودتر از مخاطبان جشنواره فیلم ها را ببینند و به جمع بندی برسند.

به گزارش سینماسینما، انتشار خبر آغاز داوری فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر پیش از شروع جشنواره واکنش هایی را در میان سینماگران به همراه داشته است. سینماگران منتقد این روش که اغلب خود سابقه داوری در جشنواره های جهانی را داشته اند بر این باورند چنین شیوه ای هم خوان با یک جشنواره درجه یک نیست.

بابک کریمی بازیگر و تدوینگر سینما در یادداشتی شفاهی که در اختیار سینماسینما قرار داد، این شیوه داوری را چنین نقد کرد:

اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم فجر رخ داده تقریبا در هیچ کدام از جشنواره های مهم و مطرح سینمای دنیا مرسوم نیست. اینکه هیات داوران، فیلم ها را پیش از آغاز جشنواره ببینند و آنها را داوری کنند، امری بسیار بعید از جشنواره های درجه یک است. هیچ یک از جشنواره های درجه یک مانند کن، ونیز، لوکارنو و برلین اینگونه داوری نمی شود. اتفاقی که به طور معمول رخ می دهد این است که داوران و شرکت کننده ها همزمان با هم به محل برگزاری جشنواره می رسند و فیلم ها را هم در کنار مردم به تماشا می نشینند. این روال برای همه فیلم ها، غیر از فیلم های روز آخر که باید زودتر دیده شوند تا داوران برای تعیین برنده ها و اعلام نتایج جلسه بگذارند، رخ می دهد. تفاوت زمان در این موارد هم تنها یکی دو روز است و نه بیشتر.
دلیل دیگر برای اینکه در جشنواره های مختلف داوران فیلم ها را زودتر نمی بیننند این است که از سوی هیات داوران خبری درباره فیلم ها یا برگزیدگان جشنواره درز نکند.

از سوی دیگر هیجان جشنواره به این است که فیلم ها در روزهای جشنواره دیده شوند و این اتفاق در تمام جشنواره های بزرگ سینمایی دنیا مرسوم است. در جشنواره‌های کوچک، مثل جشنواره هایی که در شهرهای کوچک کشورهای خارجی برگزار می شود و سرمایه‌های آنچنانی ندارند، روش متفاوتی از داوری وجود دارد. در آنجا در این‌گونه موارد لینک اینترنتی فیلم ها در اختیار داوران قرار می گیرد. در این جشنواره ها فیلم ها جدید نیستند و درز کردن ماجرای فیلم ها مشکلی ایجاد نمی کند. داوران در خانه فیلم ها را می بینند و تنها دو روز برای برگزاری جشنواره به محل آن می روند.

به هر حال طبیعی است که وقتی فیلم ها از سوی عده ای زودتر دیده شوند، خبرها درباره آنها درز می کند و این باعث می شود هیجان جشنواره گرفته شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها