تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۱۲:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 76056

سینماسینما، علی پاکزاد – جواد طوسی منتقد سینما گفت: «متاسفانه برخورد هیات داوران و مسئولان جشنواره همواره با فیلم‌های کمدی سرد بوده است. اصلا بهتر است بگوییم که نگاه هیات داوران جشنواره فجر نسبت به فیلم‌های کمدی کاملا منفی و همراه با گارد است.»

به گزارش سینماسینما، آمار فیلم‌هایی که امسال در جشنواره سی و ششم حضور ندارند چشمگیر است. نکته قابل توجه حضور نیافتن فیلم‌های کمدی در جشنواره است.

جواد طوسی منتقد سینما که در دوره‌هایی به عنوان هیات انتخاب یا داور در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است درباره حضور نیافتن فیلم‌های کمدی در جشنواه گفت: «ببینید فیلم های کمدی آغشته به طنز این روزها و در طی مدت کوتاهی فروش خوبی را در سینماهای ما به دست می آورند. ما اکنون دچار عدم تعادل و توازن در این بخش هستیم. اصلا دلیل این ناهمگونی چیست؟ این سال‌ها خوشبختانه یا متاسفانه دوران طلایی فیلم‌های کمدی یا طنز بوده است. اما فیلمسازان ما از این فرصت طلایی نیز به خوبی استفاده نکرده اند.  باید بتوانیم مسیر صحیحی را برای ژآنر طنز در ایران تعریف کنیم و آن را به فیلم سازان و سینمای ایران تزریق کنیم.»

او ادامه داد: «بیشتر فیلم هایی که ساخته می‌شود متاسفانه به شکل سطحی سینمای کمدی و طنز آمیخته شده است. ما امروز ویژگی‌ها و قابلیت‌های حرفه‌ای سینمای کمدی دنیا را در سینمای کمدی داخل نمی‌بینیم. متاسفانه نگاه‌های منفعل در سینمای کمدی بسیار زیاد است. بخش خصوصی ما هم در این زمینه تاثیر دارد. ما مشکلاتی را نیز در مضامین داریم. مهمترین موضوع و مشکل ما شیوه اکران فیلم‌ها در جشنواره فجر است. متاسفانه این مساله به اندازه‌ای بی‌ضابطه است که حد ندارد. اصلا سرمایه‌گذار مایل نیست فیلمش را در جشنواره فجر نمایش دهد. دیگر نیازی به تعریف و تمجید منتقدان هم ندارند. بلکه نیاز دارند که سرمایه‌ای که هزینه شده است را بازگردانند. فیلمسازان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های کمدی عطای جشنواره فجر را به لقایش می‌بخشند. ترجیح می‌دهند از این ویترین ۱۰ یا ۱۲ روزه عبور کنند و فیلم مورد نظر را در فضایی مناسب‌تر از هر لحاظ نمایش دهند.»

جواد طوسی درباره جوایز جشنواره فجر و تاثیر آنها بر حضور یا عدم حضور فیلم های کمدی گفت: «اساسا ما در حوزه سینمای کمدی و طنز به موضوعات حرفه‌ای این حوزه نزدیک نمی‌شویم. متاسفانه برخورد هیات داوران و مسئولان جشنواره نیز همواره با فیلم های کمدی سرد بوده است. اصلا بهتر است بگوییم که نگاه هیات داوران جشنواره فجر نسبت به فیلم های کمدی کاملا منفی و همراه با گارد است در صورتی که به صورت طبیعی ما نیاز داریم به فیلم های کمدی حرفه‌ای‌تر نگاه کنیم تا فیلمسازان نیز در این زمینه بیشتر تشویق شوند. چرا ما با اینکه تولیدات کمدی زیادی داریم اما در وضعیت تثبیت در این حوزه  قرار نداریم. شما نگاه کنید به آثار وودی آلن یا بیلی وایلدر نمی خواهم بگویم ما باید قطعا شبیه این کارگردانان باشیم. بلکه اعتقاد دارم که ما باید جایگاه فرهنگی و نوع فیلمسازی در این حوزه را ارتقا دهیم. فیلم‌هایی شبیه به «لیلی با من است» ساخته آقای کمال تبریزی یا آثار آقای محمدرضا هنرمند یا کارهای آقای ابوالحسن داودی آثاری آبرومند و همسو با سینمای کمدی و طنز قابل قبول دنیا هستند. باز هم می گویم سینمای کمدی از نظام تولید هم ضربه می خورد. سینمای کمدی ما اکنون بیشتر درگیر کلیشه ها است.»

منتقد مطرح سینما درباره ذهنیت داوران جشنواره فجر گفت: «به دلیل التهاباتی که در جامعه ما به وفور دیده می شود. ناخوداگاه منتقدان و داوران ما در جشنواره نیز اعتقاد دارند که به فیلم‌هایی با ژانر اجتماعی توجه کنند. به هر حال ما در شهری هستیم که مشکلات و ناسازگاری‌ها بیشتر به چشم می آید. ما می‌توانیم همین مشکلات آسیب‌های جامعه را به شکل درست و حرفه‌ای در قالب طنز نشان دهیم.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها