برنامه نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد منتشر شد.
من اگر زنده باشم همچون سال گذشته در یکی از سینماهای مرکز شهر فیلم های جشنواره را می بینم و در برج میلاد حاضر نخواهم بود، بنابراین حرفهایم قطعا مبتنی بر نفع شخصی نیست. چند نکته مهم به گمانم قابل توجه است
یک: نمی دانم چرا اشتباه محض سال گذشته در برنامهریزی زمانی مجددا تکرار شد. دو سئانس در زمان های طلایی را بیخود و بی جهت از دست می دهند که چه بشود؟ مستند و چشم انداز در سئانس های بهتر نمایش داده می شوند تا نمایش فیلم های بخش مسابقه، گاه از ساعت ۱۸ تازه شروع شود! آخرین سئانس ساعت ۲۳ شروع می شود و دستکم تا ساعت ۱ بامداد طول می کشد. بعدش هم جلسه نقد و بررسی. چرا؟
ساعت ۲.۵ بامداد خبرنگاران عازم خانه بشوند که چه بشود؟ که یک وعده نهار جلو بیفتید؟ خب اینکه ناهار ندهید بهتر است تا همکاران ما که خیلی هایشان اتومبیل شخصی ندارند، ساعت ۳ نیمه شب آژانس بگیرند و ساعت ۳.۵ یا ۴ صبح به خانه برسند!
دو: چه لزومی دارد که فیلم های مستند در سالن اصلی نمایش داده شوند و یک سئانس را حرام کنند. آن هم فیلم هایی که دوماه پیش در جشنواره حقیقت دیده شده اند. مگر سالن های کوچک برج میلاد چه اشکالی دارند؟ واقعا نمی شد برای مستندها سالن دیگری در برج با سئانس های بیشتر درنظر گرفت؟
سه: همین برنامه ریزی اشتباه باعث می شود جلسات نقد و بررسی که بعد از نمایش فیلم ها جایگذاری شده اند، مشکلات زیادی برای خبرنگاران ایجاد کند. در شرایط فعلی یا طول جلسات باید بسیار کم باشد یا کسی که می خواهد در جلسه پرسش و پاسخ حاضر باشد باید قید فیلم بعدی رابزند. مثلا: فیلم ایتالیاایتالیا ۱۱۰ دقیقه است. ساعت ۱۸.۳۰ شروع می شود و در بهترین حالت ساعت ۲۰.۲۰ تمام می شود. ساعت ۲۰.۳۰ نشستش آغاز می شود و ساعت ۲۱ در سالن اصلی فیلم “خانه” به نمایش در می آید!
چهار: تا حالا فکر می کردم بخش نگاه نو یا فیلم اول از جشنواره امسال حذف شده. در جدول، فیلم های اول با دایره سبز مشخص شده. دلیلش را نمی دانم. ولی اگر قرار است هر ۳۳ فیلم بخش مسابقه در یک شرایط ارزیابی شوند چه لزومی به این نشانه گذاری بود و اگر قرار است اتفاق دیگری بیفتد چرا کسی در جریان نیست؟
پنج: امسال برای بازتر شدن برنامه ها، جشنواره دوروز طولانی تر شد. اگر نمی شد، قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ این همه فشردگی برای چه؟ مگر قرار است خبرنگاران به اسارت بروند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»