سینماسینما، کیوان کثیریان
شماره ۱۷ سهیلا
هم این فیلم و هم فیلم اول محمود غفاری -این یک رویاست- نشان میدهد که او علاقهمند است به دنیای زنان نزدیک شود. این فیلم هم درباره دغدغههای یک زن است. دغدغه مورد توجه بودن و ارتباط با غیرهمجنس. فیلم تلاش می کند به دنیای سهیلا نزدیک شود و بحرانهای عاطفی، اجتماعی و حتی جنسی زنان را تحلیل کند. به گمانم تلاش قابل احترامی است. فیلم تاحدودی یک زن را با تمام حساسیتها، تنهاییها و دغدغه هایش برایمان قابل درک میکند و در مقاطع متنوع درونیاتش را افشا میکند اما در مقاطعی اغراق شده به نظر میرسد. بازی درخشان زهرا داودنژاد در فیلم چشمگیر است و توانسته همدلی برانگیز باشد. مهرداد صدیقیان در این فیلم باورکردنی ظاهر شده و حضور خوشایندی دارد.
اما پاشنه آشیل فیلم فیلمنامه چندلحنی و غیرمنسجم است که ساختار تکه تکه و منزل به منزل آن به یک کلیت یکدست نمی انجامد.
۲.۵ ستاره از ۵
بیست و یک روز بعد
فیلم اول یک فیلمساز جوان که فضای آن آدم را یاد فیلم های مدل کانونی می اندازد و یا فیلم های اولیه مجید مجیدی. فیلم سروشکلداری که سعی می کند در دل فقر و فلاکت، امید و تلاش و جوانمردی و رفاقت بیرون بکشد. فیلمی که تلاش می کند قهرمانش را در فضاهای بازدارنده متفاوتی نشان دهد و همت او را در مبارزه با مشکلات تصویر کند. پسرک بارها به در بسته می خورد و بارها ناکامی را تجربه می کند ولی پایمردی می کند تا موفقیت انتهایی جا بیفتد و به تن تماشاگر بچسبد. اما به گمانم فیلمنامه نویس در چیدمان این مشکلات و بن بست ها و کمیت و کیفیت آن افراط می کند.
ایده نگهداشتن قطار، کارکرد دراماتیک هم پیدا می کند اما کمی گل درشت است. از یک منظر، انگار پسرک می خواهد به شکلی سمبلیک، هجوم غول مشکلات و سختی ها را یکتنه و قهرمانانه متوقف کند. ایده فیلمسازی و نویسندگی پسر هم خوب است ولی به خورد قصه نرفته و کارکرد مهمی ندارد.
سکانس پول جمع کردن از بچه ها برای تماشای ایست قطار بسیار مشابه فیلم “مسافر” کیارستمی درآمده است. بازی پسرک و ساره بیات هم هر دو خوب است. “بیست و یک روز بعد” فیلمی است که می شود به کارگردانش امیدوار بود.
۲.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد