تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۱۲ - ۱۲:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 50464

مرضیه برومند مرضیه برومند رویکرد تلویزیون در سال‌های اخیر را ناامید کننده می‌داند و از اینکه این رسانه محمدرضا شجریان را تحریم کرده است، گلایه دارد.

به گزارش سینماسینما مرضیه برومند کارگردان و برنامه‌ساز که سابقه سال‌ها فعالیت در حوزه کودک و نوجوان را دارد در گفت‌وگویی که از او در سالنامه روزنامه «اعتماد» منتشر شده است، از برخورد سلیقه‌ای مدیران ۱۰ سال اخیر تلویزیون انتقاد کرد.

در ادامه گزیده این گفت‌وگو را می‌خوانید:

برومند در مورد وضعیت امروز و گذشته‌ تلویزیون گفت: «یک دوره‌ای هرکس که می‌گفت تلویزیون نگاه نمی‌کنم با او برخورد می‌کردم چون اعتقاد داشتم که همه باید تلویزیون ببینند، اما حالا دیگر چنین اعتقادی ندارم و هربار که تلویزیون می‌بینم آنقدر آزار می‌بینم که ترجیح می‌دهم نگاه نکنم.»

او درهمین راستا اضافه کرد: «من همیشه نگاه آرمانگرایانه به تلویزیون داشته‌ام و از ابتدای انقلاب به این سخن امام خمینی که تلویزیون باشگاه است باور داشتم و همچنان دارم ولی فکر می‌کنم این باور کلا از میان برداشته شده است و فقط بخش سیاسی‌اش است که خیلی مواظبش هستند، ولی به بخش فرهنگی آن توجه نمی‌شود و این دانشگاه گاهی به اکابر و مهد کودک تبدیل می‌شود.»

این کارگردان درباره فعالیت تلویزیون در حوزه فرهنگ، بیان کرد: «متاسفانه آثار تلویزیونی ما از زبان درست، زیبایی شناسی و روح انسانی حاکم بر اثر هنری تهی شده و تنها چیزی که خیلی از آن مراقبت می‌شود مسایل سیاسی است. در حالیکه تلویزیون باید با مردم روراست و بازتاب و انعکاس جامعه باشد. البته قبول دارم که در هر حکومتی یکسری محدودیت‌های سیاسی و امنیتی وجود دارد. متاسفانه مسایل اقتصادی اختیار فرهنگ را دست بازار داده است و غالبا اهداف بازار با اهداف فرهنگی همسو نیست.»

برومند درخصوص نقش تهیه‌کنندگان تلویزیونی، گفت: «در حال حاضر تهیه‌کنندگان دلال هستند و هرکس که اسپانسر بیاورد تهیه‌کننده می‌شود، اکثر این واسطه‌ها هستند که پول می‌آورند. ما هم خیلی کارها بلد هستیم ولی شان ما اجازه انجام چنین کارهایی را نمی‌دهد.»

او در مورد وضعیت سریال‌های تلویزیونی، توضیح داد: «خیلی وقت است که دیگر سریال جذابی از تلویزیون ندیده‌ام، روح انسانی از سریال‌های ما رخ بسته است، در گذشته که سریال «میوه ممنوعه» پخش می‌شد اگر کسی می گفت نمی‌بینم ناراحت می‌شدم چون سریال خوبی بود، حتی «آب پریا» را هم دوست داشتم مردم ببینند و نظرشان را بگویند، اما الان که سریال‌ها را می بینم حرص می‌خورم چرا که فورانیت سازنده را تشخیص می‌دهم. نیت خیلی مهم است و نیت آدم‌ها در کارشان بازتاب دارد و معلوم می‌شود برنامه‌ای برای پول ساخته شده یا می‌خواهد به مردم خدمت کند، به این مردمی که رهایشان کرده‌ایم و حالا تماشاگر ماهواره شده‌اند، از ماهواره دفاع نمی‌کنم و نمی‌گویم خوب است، ولی خودمان باعث شدیم بیننده سمتش برود.»

او در پایان درباره عیدی که رییس سازمان صدا و سیما می‌تواند به مخاطبان تلویزیون بدهد گفت: «ساز نشان دهد، شجریان نشان دهد، همین ماجرای استاد شجریان، آیا کسی دلسوزتر از او برای این مردم و انقلاب وجود دارد؟ کسی که اول انقلاب «برادر کاکلش آتش فشان است» را خواند. برادر من دکترای اقتصادش در آمریکا را رها کرد و به خاطر این قطعه به ایران آمد. وقتی می‌خواند «تفنگت را زمین بگذار» از این جمله زیباتر چیست، آن وقت ما با او لج می‌کنیم، با چه کسی لج کرده‌ایم؟با آقای شجریان؟ نه با خودتان لج کرده‌اید و با این کار بخش مهمی از مردم و جوانان را از خودتان رنجانده‌اید. مردمی که همه عاشق شجریان هستند و برایش احترام قائلند.»

برومند همچنین ادامه داد: «شما شجریان، ناظری و ساز در تلویزیون نشان دهید آن وقت می‌بینید که مردم تلویزیون نگاه می‌کنند یا نه؟ یعنی چه تلویزیون ساز نشان نمی‌دهد؟ اصلا مگر آقای علی عسگری به حوزه علمیه رفته تا برای نشان دادن ساز استفتا کند و راه حلی برای آن بیابد، این‌ها مسایلی است که باید حل شود.»

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها