تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۵/۲۷ - ۲۱:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 160103

پس از انتقادهای گروه‌هایی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری به برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، خانه تئاتر هم بیانیه پر از نقدی در این زمینه صادر کرد.

به گزارش سینماسینما این بیانیه این‌گونه آغاز شده:

«به نام آن که جان را فکرت آموخت

خانه‌ی تئاتر «برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم» و مصاحبه‌ی آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی در روز سه‌شنبه ۱۴۰۰/۵/۲۶ را با دقت مطالعه کرده و مراتب تأسف خود را از این همه جفا که به خانواده‌ی فرهنگ و هنر به‌طور «عام» و خانواده‌ی تئاتر به‌طور «خاص» می‌رود را اعلام می‌دارد.»

در ادامه خطاب به «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نوشته شده: هنرِ ما تئاتر است. هنرِ پیوند، دوستی، مهربانی، عدالت، عشق، صلح، اندیشه، پرسش و دیالوگ. اما کار شما ظاهراً‌ ارشاد است. ما با «احتمالات» سر و کار داریم، شما با «بایدها» و «نبایدها».

این بیانیه همچنین با اشاره به دشواری‌های اجرای تئاتر در طول دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم، نسبت به ادبیات و واژگان به کار رفته از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان تئاتر انتقاد کرده و تئاتر را «عرصه‌ی پروازِ سیمرغانی هم‌چون بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، علی نصیریان، بیژن مفید، اسماعیل خلج، محمود استادمحمد، خسرو حکیم‌رابط، بهزاد فراهانی، بهمن فرسی، عباس نعلبندیان، قطب‌الدین صادقی، آرمان امید، علیرضا نادری، محمد چرمشیر، محمد امیریاراحمدی، حسین کیانی، نادر برهانی‌مرند، محمد رحمانیان، رضا صابری و… در درام‌نویسی و‌ صدها چهره‌ی ماندگار در کارگردانی و بازیگری و طراحی و تدریس و نقد» خوانده است.

این بیانیه در ادامه ضمن انتقاد نسبت به بخش‌هایی از برنامه پیشنهادی اسماعیلی نوشته است: «بدانید که هنرِ نمایش فقط آن‌چه که در تئاترهای تهران اجرا می‌شود، نیست. در تمامِ استان‌ها و شهرهای ایران روزانه صدها نمایش بر صحنه می‌رود؛ چگونه با دیدن ۷۰ نمایش با زاویه دید غلط برای کلِ تئاترِ ایران حکم صادر می‌کنید؟»

در ادامه این بیانیه نسبت به موضع‌گیری وزیر پیشنهادی ارشاد به تئاتر آزاد نقد شده و آمده است: «تئاترهای آزاد یا کمدی‌های شبانه ریشه در آثار و نمایش‌های سنتی و آیینی ما دارند (تخت‌حوضی، بقال‌بازى، میر نوروزی، کوسه برنشینی، کچلک‌بازی و) که از قضا پر از انتقادهای سیاسی، اجتماعی و شوخی‌اند. و‌ چون ریشه در فرهنگِ عامه دارند از نظر فرهیختگانی چون مشاورانِ شما مبتذل جلوه می‌کنند.»

این بیانیه همچنین سخنان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را درباره «گران بودن بلیت تئاتر»، «حمایت»، «آموزش» و… نقد کرده و نوشته است:

«خانواده‌ی بزرگ تئاتر از شما و مسؤلان طلب‌کارند نه بدهکار؛ و برای حصولِ طلبِ  خویش یک‌قدم پا پس نخواهند کشید. دوسال بیکاری، بی‌درآمدی، بیماری، بی‌دارویی، بی‌‌توجهی، تنهایی و سکوتِ  دولت و کشور را تاب آوردیم؛ اما از آن‌جا که مُرده را اعدام نمی‌کنند، ما هم چیزی برای از دست دادن نداریم، از ممنوع‌الکاری هم نمی‌ترسیم؛ پس بدانید که گفتار و کردار شما را رصد می‌کنیم. ما نمی‌دانیم کدام بدخواهانِ نژند‌ این گزارش‌های کذب را به شما داده‌اند، اما برای رسیدن به خواسته‌های مدنی و مشروعِ خود، راه گفتگو را باز می‌دانیم. پس در تنظیم برنامه‌های خود با ذی‌نفعان و اهل فرهنگ و هنر مشورت کنید.»

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها