تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۱۷:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 176703

در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد که بودجه برگزاری این جشنواره به اندازه روی صحنه بردن یک نمایش با هزینه‌ای متوسط است. در این نشست همچنین ابراز تاسف شد که قدر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به اندازه کافی دانسته نمی‌شود و البته ابراز امیدواری هم شد که این جشنواره بعد از ۲۷ دوره صاحب اساسنامه شود تا از این راه، بخشی از مشکلات آن حل شود.

به گزارش سینماسینما، صبح امروز، شنبه ۲۸ خرداد ماه، امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با همراهی مسعود ویژه، مدیر کل ارشاد استان همدان و مهدی حاجیان، مسئول دبیرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی با حضور در تالار مشاهیر (کنفرانس) مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه و دغدغه‌های خود را بابت برگزاری این رویداد هنری بیان کردند.

در آغاز این نشست، ویژه، مدیر کل ارشاد همدان، با یادآوری تغییر تاریخ برگزاری این دوره از جشنواره به دلیل شرایط کرونایی، از جشنواره‌های تئاتری به عنوان یکی از ابزارهای مهم  آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته یاد و ابراز خرسندی کرد که خوشبختانه در کشور ما هم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

او همچنین از جایگاه تاریخی همدان و فرهنگ و آداب و رسوم آن یاد کرد و ادامه داد: اسناد تاریخی نشان می‌دهد هنر نمایش هم در این خطه مورد استفاده بوده و بعدها با فرهنگ اسلامی و تشیع آمیخته شد.
ویژه درباره برخی آیین‌های نمایشی همدان که روزهای جمعه برای ظهور امام زمان (عج) اجرا می‌شده، توضیحاتی داد.
مدیر کل ارشاد همدان سپس تاریخچه‌ای از شکل‌گیری جشنواره کودک در اوایل دهه هفتاد بیان کرد و ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره این است که برنامه‌های جنبی و افتتاحیه آن فقط در مرکز استان برگزار نمی‌شود و تلاش شده تا کودکان دیگر شهرهای استان هم از برنامه‌ها بهره مند شوند. ضمن اینکه افتتاحیه در دیگر شهرها هم برگزار می‌شود و در کنار آن شادپیمایی با اجرای نمایش‌هایی از شهرهای مختلف خواهیم داشت.

در ادامه، مشهدی عباس، کارگردان فعال در حوزه تئاتر کودک که دبیری این دوره از جشنواره را بر عهده دارد، با عذرخواهی از گروه‌های شرکت کننده در جشنواره که ناچار شدند به دلیل تغییر تاریخ برگزاری جشنواره، گروه‌های اجرایی خود را تغییر بدهند، افزود: ۴۰۵ اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که حضور ۷۶ کار نهایی شد. از این تعداد پنج اثر در بخش مهمان داریم و نُه نمایش هم در بخش دانش‌آموزی اجرا می‌شوند.

او اضافه کرد: تقریبا ۷۰ درصد آثار شرکت‌کننده از استان‌ها هستند و نکته دیگر اینکه تعداد زیادی از مخاطبان‌مان یعنی کودکان و نوجوانان هم در جشنواره حضور دارند.

مشهدی عباس، رویکرد این دوره از جشنواره را استانداردسازی دانست و یادآوری کرد: هر جشنواره‌ای باید بازتاب فعالیت‌های خود در طول سال باشد و کوشیدیم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل در این دوره از جشنواره، سه بخش زیر ۱۸ سال، فراگیر و نمایش‌های ایرانی را اضافه کردیم. نمایش‌های زیادی از دل آموزش کودکان و نوجوانان در آموزشگاه‌های هنری تولید می‌شوند که آثاری حرفه‌ای هستند و امسال در بخش آثار زیر ۱۸ سال چند نمایش از این آثار را میزبانی می‌کنیم. از سوی دیگر  بخش فراگیر هم ویژه کودکانی است که توانایی‌های خاص دارند و زیر پوشش مراکزی مانند بهزیستی فعالیت می‌کنند. بخش نمایش‌های ایرانی هم ویژه کودکانی است که در این زمینه صاحب تجربه‌اند. ضمن اینکه تلاش‌مان برای مشارکت اکثریت خانواده تئاتر بوده است.
او از نبود مستندات ۲۶ دوره گذشته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک خلاء یاد کرد و خبر داد که در حال حاضر کتابی در این زمینه منتشر شده است و در سایت جشنواره هم این مستندات همراه با تصاویرش موجود است که این یکی از دستاوردهای مهم این دوره از جشنواره است.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از تثبیت دبیر جشنواره در دوران دبیری شهرام کرمی و مصطفی رحماندوست به عنوان رویدادی مثبت یاد کرد که در آن مقاطع سبب ارتقای کیفی جشنواره شد و ابراز امیدواری کرد جشنواره کودک بعد از ۲۷ دوره برگزاری، صاحب اساسنامه‌ای شود.

مشهدی عباس درباره بودجه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: مبنای بودجه سال ۹۹ است که البته تفاوت رقم‌ها در این دو سال کاملا مشهود است. اما با تلاش همه همکاران توانستیم در بعضی هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم ولی در پرداخت کمک هزینه گروه‌ها، هیچ‌گونه صرفه جویی نشده است.

او با ارائه توضیحاتی درباره بخش ملل جشنواره اضافه کرد: در این بخش نُه اثر خلاقانه را انتخاب کردیم اما به دلیل جا به جایی‌های زمانی که سبب شد تاریخ برگزاری جشنواره دو بار عوض شود، فقط  سه گروه توانستند در جشنواره شرکت کنند. در انتخاب کارها به نام کشورها توجه نکردیم و رویکرد خلاقیت و شکل آموزشی کارها برایمان مهم بود.

این مدیر هنری در عین حال افزود: در شرایط کرونایی خیلی از کشورها جشنواره خود را تعطیل کردند.
این فعال تئاتر کودک با بیان اینکه کوشیده‌ایم جشنواره‌ای استاندارد برگزار کنیم، اضافه کرد: امسال فیلم تمام آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران، به صورت آفلاین قابل دستیابی است.

مشهدی عباس با بیان اینکه قدر جشنواره کودک دانسته نمی‌شود، ادامه داد: توقع ما این بود به جای تامین بودجه برای خرده جشنواره‌های آماتوری، این بودجه‌ها جمع و صرف برگزاری این جشنواره کودک و نوجوان شود که رویدادی حرفه‌ای است. در حال حاضر  بیشتر حمایت‌هایی که از جشنواره شده، مالی نبوده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره رقم بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره که توسط اداره کل هنرهای نمایشی تامین می‌شود، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که بودجه برگزاری یک جشنواره بین‌المللی نیست. با این عدد، یک نمایش که خیلی هم پر هزینه نیست، به صحنه می‌رود. در کنار این، استان همدان هم ۳  میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را تامین می‌کند. اگر الان بخواهیم جشنواره را برگزار کنیم، با بودجه‌ای که سال ۹۹ مصوب شده، قابل برگزاری نیست.

حاجیان هم درباره صرفه‌جویی در بودجه برگزاری جشنواره توضیح داد: برای اجراهای نمایشی و دیگر برنامه‌های اجرایی، مشکل اعتباری نداشتیم. برآورد برای سال ۱۴۰۰ بوده و صرفه‌جویی در قیمت‌گذاری‌ها و مسائلی مانند حمل و نقل و … بوده است.
در ادامه، ویژه در پاسخ به پرسشی درباره نگاه آماری استان همدان به جشنواره و اختلاف‌نظرهایی که گاه میان تهران و همدان در برگزاری این رویداد هنری وجود دارد، گفت: با نگارش اساسنامه، این مشکلات و اختلاف نظرها مرتفع خواهد شد. البته وابستگی جشنواره به بودجه‌های دولتی، خیلی به آن آسیب زده چون سبب شده حمایت از جشنواره به نگاه مدیران وابسته باشد.

مدیر کل ارشاد همدان ادامه داد: به دنبال این هستیم که ساز و کار جشنواره از طریق بخش خصوصی تامین شود و مذاکره‌ای هم با شهرداری انجام داده‌ایم؛ هرچند مکانی نیمه دولتی است ولی امکاناتی دارد که می‌تواند به جشنواره کمک کند.

در ادامه این نشست، مشهدی عباس با ارائه توضیحاتی درباره کارگاه‌های آموزشی خبر داد که این کارگاه‌ها برای مخاطبان کودک، نوجوان و هنرمندان و با حضور هنرمندانی همچون محمد عاقبتی، علی پورطبیب، بهارک بابک، ابراهیم شاکری و دو هنرمند ایتالیایی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از یادبود دو همراه جشنواره که در دوران کرونا از دنیا رفتند؛ محمدرضا الوند و کریم اکبری مبارکه خبر داد و درباره بخش تجلیل نیز گفت: امسال از مریم کاظمی و مهدی فرشیدی سپهر به عنوان دو هنرمند فعال در حوزه‌های کودک و نوجوان در کنار آقای باغبانی، هنرمد فعال تئاتر کودک در استان همدان تجلیل خواهیم کرد.

سپس حاجیان با ارائه جزییاتی درباره برنامه‌های این دوره از جشنواره گفت: در جشنواره امسال ۱۲۶ اجرا از ۲۸ شهر کشور داریم. ۱۵  کارگاه و نشست تخصصی نیز داریم که یکی از این نشست‌ها با حضور هنرمندی از ایتالیا خواهد بود.

 در این نشست گفته شد که کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی هم قرار بوده حضور پیدا کند اما به دلیل وقوع مشکلی، امکان حضور در نشست را پیدا نکرد.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یکم تا ششم تیر ماه در همدان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها