تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۶:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 196866

پویا سعیدی که به زودی نمایش «نکبت» را روی صحنه می‌برد، گفت: با وجود اینکه سختگیری‌ها در شورای نظارت و ارزشیابی بیشتر شده، خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و۱ آن را از مهلکه دور نگه داریم و امیدوارم نویسنده کار از ما راضی باشد.

به گزارش سینماسینما، این کارگردان تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره نمایش تازه‌اش افزود: نمایشنامه «نکبت» نوشته استِفن بِلبِر است که سال ۲۰۰۰ نوشته شده و در برادوی اجرای موفقی داشته است. ماجرای این نمایش درباره تجاوز است و نگاهی به جنبش می‌تو در غرب دارد. هرچند که این نمایشنامه پیش از این جنبش نوشته شده و از این نظر برایم بسیار جالب بود.

سعیدی که پیش از این نمایشنامه‌های خودش را کارگردانی می‌کرده، با اشاره به حساسیتی که برای اجرای آثار خارجی دارد، توضیح داد: همیشه این حساسیت را دارم که در اجرای نمایشنامه‌های خارجی، زبان ترجمه غالب نباشد. در همین نمایشنامه یکسری مظاهر و ایده‌ها بود که برای تماشاگرِ ایرانیِ امروز غریب می‌نمود . به همین دلیل آنها را تغییر دادم.

او که خود این نمایشنامه را بازنویسی کرده، اضافه کرد: هرچند ترجمه اولیه‌ای از این نمایشنامه موجود بود ولی ما بهتر دیدیم تا دوباره آن را ترجمه کنیم. در بازنویسی متن تمام داستان را حفظ کرده‌ام اما پرداخت دیالوگ‌ها، مباحث بین شخصیت‌ها و … را از نو نوشته‌ام تا برای تماشاگر ما ملموس باشد.

سعیدی با ارائه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش ادامه داد: حال و هوای اجرای ما بسیار رئالیستی و نزدیک به سینماست که این نزدیکی در تمام ابعاد کار از جمله بازی‌ها هم وجود دارد.

او که پس از ۵ سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه بازگشته است، درباره تغییرات سازو کار اجرای نمایش در این مدت توضیح داد: مسائل ممیزی و سیستم ارائه مجوز، ساختار پیچیده‌تری پیدا کرده و مراحل آن بیشتر شده است. ما در نسبیت مطلق به سر می‌بریم به این معنا که در شرایط فعلی، وقتی شروع به کار می‌کنیم، نمی‌دانیم کارمان به اجرا می‌رسد یا نه. در حالیکه در گذشته با همه مشکلات، وضعیت مطمئن‌تری داشتیم.

سعیدی در پاسخ به اینکه حساسیت‌های احتمالی چقدر سبب ممیزی نمایشش شده است، گفت: خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و آن را از مهلکه دور نگه داریم. امیدوارم نویسنده اثر هم از ما راضی باشد.

پویا سعیدی برای تماشاگران تئاتر با اجرای نمایش «لانچر ۵» شناخته می‌شود؛ نمایشی به نویسندگی و کارگردانی مشترک او و مسعود صرامی که چندین نوبت روی صحنه رفت و یکی از موفق‌ترین آثار نمایشی چند سال گذشته بود.

نمایش تازه او، «نکبت» با بازی ستاره پسیانی، مجتبی پیرزاده و کاظم سیاحی از ۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

 

آخرین ها