تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۲/۰۷ - ۱۳:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 186305
اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی روز گذشته در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک، هادی حجازی‌فر به‌عنوان فعال در حوزه نمایش عروسکی، محمد اعلمی عروسک‌ساز و استاد دانشگاه، مریم سعادت بازیگر و کارگردان نمایش‌های عروسکی و محمد بحرانی صداپیشه و خود «جناب خان» برگزارشد.

به گزارش سینماسینما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مریم کاظمی در ابتدای این مراسم گفت: خوشبختانه هم گروه‌های عروسکی بسیاری از این جشنواره استقبال کردند و هم کودکان و خانواده‌هایشان که آمار و رأی‌گیری‌ها نشان می‌دهد که چقدر بچه‌ها، عروسک‌ها را دوست دارند.  اولین دور‌ه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی با حضور ۲۰ گروه شرکت‌کننده از ۱۴ استان ایران در برنامه عروسک‌خونه برگزار شد.

او اشاره کرد: نمایش عروسکی تلویزیونی با نمایش‌های عروسکی صحنه‌ای تفاوت‌هایی دارد که برای کار تلویزیونی باید این‌ها را بدانید. امیدواریم این جشنواره قدمی باشد که برگردیم به عصر طلایی نمایش‌های عروسکی در تلویزیون که خیلی مورد استقبال مردم قرار می‌گرفتند.

حضورِ «جناب‌ خان» با تشویق کودکان و حاضرین در سالن همراه شد. عروسکی که همه را به وجد می‌آورد و بداهه‌گویی‌هایش ناخودآگاه مخاطب را شاد می‌کند.

هادی حجازی‌فر با پخش منتخبی از نمایش‌های عروسکی به روی جایگاه حاضر شد. این بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: وقت‌هایی شده کارهایی می‌بینیم علی‌رغم اینکه در تنهایی به آن کارها می‌خندم اما وقتی پسرم هست ترجیح می‌دهم کانال آن اثر را عوض کنم. نفوذ کار کودک از نفوذ پدر و مادر بیشتر است و نیاز به مطالعه و تحقیق دارد. جنس شوخی‌ای که این کارها با بچه‌ها دارند نباید از محیط مدرسه عقب‌تر و نه جلوتر باشد.

حجازی‌فر این نکته را هم یادآور شد در حوزه بزرگسال هم وقتی پای عروسک می‌آید تماشاگر مهربان‌تر می‌شود الان هرچه بگویید مخاطب ایراد می‌گیرد اما مردم با عروسک مهربان‌ترند و راحت‌تر او را می‌پذیرند. می‌توان قراردادهای جدید را بدون توضیح خاص با مخاطب ببندیم. من در مقام بازیگر باید مقدمه‌چینی کنم اما عروسک امکان بی‌نظیری به فانتزی و تخیّل می‌دهد.

در ادامه برنامه محمدصادق باطنی با تشکر از حضور جناب خان این نکته را مطرح کرد: جناب خان خوش‌آمدی به شبکه کودک و رونق تازه‌ای دادی. بچه‌های از راه‌های دور آمدند از زاهدان گرفته تا تنکابن و بسیار از این حضور خوشحال شدند. همیشه عروسک‌ها طرفداران بسیاری داشته‌اند و نشاط و شادابی را به مخاطبین انتقال داده است.

جناب‌خان این نکته را خطاب به مدیر شبکه کودک گفت که این کار عروسکی را جدّی بگیرید تا این نمایش‌ها به رونق برسند. نمایشگران عروسکی واقعاً مظلوم هستند.

مدیر شبکه کودک درباره برگزاری جشنواره عروسکی گفت: زبان کودک زبان رویاست؛ عروسک‌ها بچه‌ها را به دنیای رویا‌ها می‌برند. در واقع عروسک‌ها بچه‌ها را به دنیای خیال‌انگیز رویا‌ها دعوت می‌کنند. با کودک باید ساده صحبت کرد و ما از حضور عروسک‌ها در سبد مصرف کودکان‌مان استقبال می‌کنیم. روز اول که این جشنواره شروع شد خیلی از بچه‌های عروسکی آمدند و خیلی از مخاطبان هم استقبال کردند. ۲۰ گروه آمدند واز خود کودکان رأی جمع‌آوری شد ۲۰ میلیون رأی نشان می‌دهد ما باید با تمام وجود به کمک پیشکسوتان و بزرگان حوزه کودک اتفاق تحولی در حوزه عروسکی رقم بزنیم.

پس از صحبت‌های باطنی، نوبت به تجلیل از سه نفر برتر جشنواره که به انتخاب کودکان برگزیده شدند، رسید. برگزیدگان هم این نکته را مطرح کردند که خیلی خوشحالیم برای عروسک‌ها خانه‌ای درنظر گرفته شد که به «عروسک‌خونه» آن را می‌شناسیم. در این لحظه حجازی‌فر خبر خوبی هم این سه برگزیده مردمی داشت و آن به هر گروه ۱۰ میلیون تومان که از طرف جشنواره تئاتر عروسکی مبارک اهدا می‌شود.

بعد از اهدای جوایز نوبت به تجلیل از دو پیشکسوت حوزه نمایش‌های عروسکی رسید. مریم سعادت هنرمند شناخته شده با تشویق ممتدِ تماشاگران روی جایگاه حاضر شد. او پس از دریافت جایزه خود این نکته را مطرح کرد: نمایش عروسکی طرفداران بسیاری دارد. من خودم با این کار شروع کردم و سال‌ها در کنار بازیگری‌ام، این رشته هنری را عاشقانه دنبال کردم. تا این لحظه انتخاب اولم کار عروسکی است و به شدت کار عروسکی را دوست دارم.

سپس نوبت به محمد اعلمی پیشکسوت دیگر حوزه کارهای نمایشی عروسکی رسید و او هم به روی جایگاه آمد.

محمد بحرانی که روی جایگاه حاضر شده بود از سه گروه برگزیده تقدیر کند، اشاره کرد: من خودم را همیشه مدیون خانم مریم سعادت می‌دانم که در دوران تئاتر دانشجویی کشف کردند. تا زنده هستم خودم را مدیون خانم سعادت می‌دانم. اولین بار عروسک‌گردانی تلویزیونی را هم در کار ایشان انجام دادم و از آقای اعلمی هم عروسک‌گردانی آموختم. به عنوان یک شهرستانی از شیراز آمده بودم و در خوابگاه آقای حجازی‌فر را دیدم بخشی از تندرستی‌ام در غرب را مدیون ایشانم. الان که تصویر هادی حجازی‌فر را در تلویزیون، شبکه نمایش‌خانگی و سینماها می‌بینم چشمم خیس می‌شود و او را افتخار هنرهای زیبا می‌دانم.

او بعد از این نکته، خطاب به مدیران عرصه فرهنگ و هنر خصوصاً سیاستگذاران حوزه کودک این نکته را یادآور شد: نمایشگران عروسکی فلسفه‌شان در دیده نشدن است تا عروسک‌ها روح داشته باشند. اما مدیران باید این‌ها را ببینند؛ در واقع این دیده نشدن از طرف مدیران نباشد. من برای مدیاها تفاوتی قائل نیستم فقط همیشه می‌گویم کارهای کودک را بفهمید. چون کار کودک در جهان جزو پردرآمدترین است؛ فقط حواشیِ کارهای کودک به لحاظ اقتصادی این درآمدزایی را ایجاد می‌کند. بنابراین کار کودک را جدّی بگیرید؛ بچه‌ها گناهی ندارند . یک زمانی غول‌های بزرگی در این عرصه فعالیت کرده‌اند و امیدوارم غول‌های جدیدی خلق شوند.

حامد علامتی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم به این نکته اشاره کرد که بسیار خوشحالم تعدادی از برگزیدگان این جشنواره از اهالی کانون پرورش فکری‌اند و ما هم برای آنها جوایزی قائل می‌شویم.

البته محمدصادق باطنی در انتهای برنامه خبری هم داد که عروسک «سنجد» به شبکه کودک برخواهد گشت.

جزئیاتی از نفرات برگزیده جشنواره به شرح ذیل آمده است:

– گروه منتخب اول:عمو زنجیرباف از شهر جوین خراسان- کارگردان: هادی آریانا
– گروه منتخب دوم:دختر کوچولو از شهر همدان- کارگردانان: طیبه آنجدانی، احمد آکشته
– گروه منتخب سوم: جیک جیک کی منو می‌خوره؟ از شهر ماکو آذربایجان غربی- کارگردان: سمیه حسین‌نژاد
– صداپیشگی: در جستجوی خدا از شهر دلیجان کارگردان: وحیده کریمی- صداپیشه: وحیده کریمی
– طراحی صحنه: نقش زندگی از شهر زاهدان کارگردان: مهدیه زراعتی- طراحی صحنه: مهدیه زراعتی
– نمایشنامه: بی‌بی نبات و قندک از شهر تنکابن کارگردان: رضا محزون- نمایشنامه‌نویس: رضا محزون
– کارگردانی: مورچه‌های بامزه از شهر اراک- کارگردان: رضا یونس فرد
– عروسک‌گردانی: معجزه‌ی آب از شهر نیشابور کارگردان: یلدا دهجوریان- عروسک‌گردان: گروه عروسک‌گردانان
– عروسک‌گردانی (گروه دوم): فیجیل از شهر همدان کارگردان: سعیده دلیلیان- عروسک‌گردان: گروه عروسک‌گردانان
– طراحی و ساخت عروسک:بچه زرنگش خوبه از شهر تهران کارگردان: فاطمه عرب- عروسک‌ساز: زهرا مناهلی
– موسیقی: زاغی و پدربزرگ از شهر بم کارگردان: محمد پورصالحی-  آهنگساز: محمد پورصالحی
– خلاقیت و نوآوری:بز کینه‌ای از شهر تهران- کارگردان: فاطمه اعظمی
– خلاقیت و نوآوری (گروه دوم): یک روز جوجه‌ای از شهر زاهدان- کارگردان: فاطمه موسوی ثابت
– تقدیر ویژه‌ عروسک‌خونه: نقاشی ریزه از شهر دامغان- کاگردان: مهدیه عبداللهی

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها