تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۱۶:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9706

انتقادات درباره «معمای شاه» که از آغاز این سریال با آن همراه بوده، به آنتن زنده تلویزیون کشید و این‌بار منتقد کسی نبود جز شهاب مرادی! شب گذشته، بحث در برنامه «آینه خانه» که مرادی سه‌شنبه‌ها در آن به سوالات مردمی پاسخ می‌دهد، به سریال «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی کشید، که این روحانی با انتقاداتی تند از این مجموعه در این باره گفت: «واقعا حیف پول و حیف‌ وقت مردم!»

به گزارش سینماسینما، شهاب مرادی که پیش از این ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بر عهده داشته است. صحبت‌هایش را با اشاره به رقابت میان تلویزیون و ماهواره شروع کرد و گفت: «در راه تلویزیون که می‌آیم، برخی با من شوخی می‌کنند که ما تلویزیون نمی‌بینیم و فلان شبکه ماهواره‌ای را نگاه می‌کنیم. البته من در خانه ماهواره ندارم و شاید این نقطه ضعف من است، چون بچه کوچک دارم و نمی‌توانم. اما از شبکه‌های ماهواره‌ای اطلاع دارم.»

او با مثال از فارسی‌وان و جم‌تی‌وی، این شبکه‌ها را برخلاف نظام و ضد انقلاب می‌داند: «وزیر خارجه نمی‌تواند برود ترکیه فحش بدهد، من که می‌توانم! طرف را توهم برداشته که امپراتور است، دماغت را بگیرند خفه می‌شوی! یا مثلا این امارات ملخ‌آباد برای ما چیز می‌کند!»

در ادامه، این صحبت‌ها به ماجرای روی آوردن برخی از بازیگران و عوامل به شبکه‌های ماهواره‌ای هم کشیده می‌شود و مرادی در این‌باره می‌گوید: «ما ببینیم دشمنانمان چه کسانی هستند؟ بعد خبر می‌آید که یک بازیگر که… خبرش یک‌هو داغ می شود که این رفت، خب این اصلا کی بود؟ این اگر با پارتی‌بازی و گریه برای تهیه‌کننده بهش یک نقش شانزدهم-هفدهم به او نمی‌دادند که این اصلا نبوده! حالا مثلا رفته‌ هم که رفته!» مرادی معتقد است در یک جنگ به سر می‌بریم و نباید در این باره سکوت کرد.

این تحریف تاریخ است!

اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های این روحانی به انتقاد از سریال «معمای شاه» اختصاص داشت. سریالی که پیش از این کارگردان آن به انتقادات در این‌باره پاسخ‌های تندی داده و حتی منتقدان آن را شاه‌دوست خوانده بود، با این‌حال مرادی خیلی صریح و بی‌مقدمه به سراغ این سریال می رود و می‌گوید: «من انتقادات جدی به سریال معمای شاه دارم. حتی به خانواده‌ام و به بچه‌هایم می‌گویم آن را نبینند، به خاطر همین روابط، شما نگاه کنید مثلا یک خانمی در یک ساختمانی تنهاست و آقای فلانی دوست محمدرضا پهلوی به کاخ او می‌رود، خب این که یک مردی با یک زنی و یک زنی با یک مردی.. این با فارسی‌وان چه فرقی دارد؟ بعد واقعا خداوکیلی فکر می‌کنید این‌ها را نشان بدهیم، مردم می‌گویند وای وای چقدر این‌ها بد بودند؟ در باورپذیری این‌ها چقدر اطمینان دارید؟ اگر باورپذیر بود مردم برای آن‌ها جک نمی‌ساختند. مثلا سفیر آمریکا این هفته می‌گوید که برای غارت چه چیزی دارید که ما از شما غارت کنیم؟ و رضا خان می‌گوید تا می‌توانی کاری کن که به این مملکت خیانت کنی! این‌ها دیالوگ‌هایی نیست که مردم بپذیرند.»

او همچنین به بخش‌های دیگری از این سریال که هزینه‌ ۲۰ میلیاردی برای آن اعلام شده، نیز انتقاد می‌کند: «گریم‌های اغراق‌آمیز و این که مدام چهره‌ها بروند و بیایند و یک داستان کند و لخت! بابا این پول ممکلت است، پول ماست. الان ۹۰ قسمت است که یک برنامه نمی‌تواند یک پارچه بخرد، این‌ها واقعی است دیگر. این‌ها را مخاطب می‌بیند، بعد ببین چه پول‌هایی خرج چه برنامه‌هایی می‌شود، فایده آن چیست؟ هیچی!»

به عقیده او قطعا گفت و گویی که پس از این سریال انجام می‌شود، بیشتر از خود سریال فایده دارد: «اقناعی در آن صورت نمی‌گیرد. بابا به خدا ما میان مردم هستیم و با آن‌ها زندگی می‌کنیم، مردم نمی‌گویند وای چقدر خوبه، چقدر شاه بد بوده! کلمه پهلوی در اینستاگرام بیشتر دیده می‌شود و صفحه‌هایی که از آن‌ها طرفداری می‌کنند، بیشتر می‌شوند. بعد یک برنامه مستند که شاید با یک صدم هزینه این برنامه‌ها ساخته می‌شود می‌بینید که چقدر خوب است. آدم نگاه می‌کند که چه چیزی خوبی می‌گوید، در واقع حس می‌شود.»

البته به نظر می‌رسد که مرادی این انتقادات را پیش از این، به عوامل این سریال نیز تذکر داده است: «حالا می‌دانم که دوستان ناراحت می‌شوند و به من هم پیامک می‌دهند، واقعا هم ناراحت می‌شوند، چون من یک تذکر دادم و ناراحت شدند که تو چرا نقد می‌کنی؟»

مردای به طور صریح می‌گوید: «این تحریف تاریخ است! یعنی هم در سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و هم در این سریال‌ها، هم در فضاهای دیگر، هر کس می‌تواند یک گوشه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی را تحریف می‌کند. شما از سریال‌های دیگر بگیرید مثل «کیف انگلیسی» و دیگر سریال‌ها تا «معمای شاه»، این‌ها را کنار هم بگذارید ببینید بدنه روحانیت کجاست؟ جریان مذهبی کجاست؟ زندگی واقعی مردم کجاست؟»

اما این روحانی، درباره تصویری که از خانواده پهلوی نشان داده شده نیز حرف‌های جالب توجهی می‌زند: «هی نشان بدهیم که شاه هم‌جنس‌باز بوده است، الان مردم این را پذیرفتند؟ مشکل ما این است؟ الان این اثبات شد؟ این‌ها به خدا خوب نیست. شاه آدم قوی‌ای بوده، بابا این پدرسوخته قوی بوده و همه هم پشت سرش بوده‌اند، عظمت امام به این بوده که یک آدم قوی را به زمین زد.»

به باور او، باید طوری حرف بزنیم و کار کنیم که بچه‌هایمان از ما بپذیرند و در عین حال برایشان ضرر نداشته باشد: «بعد آمده‌ایم کشف حجاب را نشان بدهیم، همه زن‌ها کلاه سرشان است و حجاب زن‌های شاه از خیلی از مجری‌های تلویزیون بهتر است. خب بابا اگر می‌خواهید با تصویر حرف بزنید، این تصویر چنین تاثیری روی بچه‌ای می‌گذارد که متولد دهه هشتاد و نود است.»

مرادی با اشاره به این‌که خود او حداقل ۵۰۰ کتاب در تاریخ معاصر خوانده است، ادامه می‌دهد: «ولی آدم می‌بیند که این‌طوری نیست، نه او خفقان آن دوره حس شود، نه فضای واقعی آن روزگار. این‌ها را در آن فضای اخلاق خانواده و چارچوب‌های خانواده می‌گویم، مثلا حرف‌ها و چیزهایی را بگوییم که برای خانواده مناسب نیست و چون می‌خواهیم بگوییم دشمنمان بد است هی یک چیزهایی را القا کنیم.»

مرادی در آخر پس از چند ثانیه سکوت حرف‌هایش درباره «معمای شاه» را این‌طور تمام می‌کند: «حیف… حیف پول! حیف وقت مردم واقعا!»

این نوع انتقاد از یک سریال تلویزیونی در یک برنامه زنده در صدا و سیما تا کنون بی‌سابقه بوده است. سازندگان سریال «معمای شاه» تا این قسمت، به هر ترتیب از پس انتقادات و حاشیه‌ها برآمده‌اند و توجیهاتی هم آورده‌اند، اما حرف‌های مرادی آنقدر صریح و بی‌پرده است که به نظر دیگر توجیه این انتقادات محلی از اعراب نخواهد داشت. باید دید باز هم ورزی واکنشی به این انتقادات نشان می‌دهد و منتقدان به این سریال را علاقه‌مندان به حکومت پهلوی می‌خواند؟

منبع: آی سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها