تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۲۸ - ۱۹:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 191097

سینماسینما، عاطفه کربلائی

این روزها چشم تلویزیون به سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی روشن شده است اما به شکلی عجیب. قدمت متن و حواشی این سریال به سه دهه می‌رسد. تبریزی «سرزمین مادری» را سال ۸۷ با نام «سرزمین کهن» کلید زد و با همین اسم سال ۹۲ روی آنتن رفت اما تنها پس از پخش سه قسمت به خاطر یک دیالوگ که به قوم بختیاری در آن اشاره شده بود، به علت اعتراض قوم بختیاری و حتی محسن رضایی پخش آن روی هوا رفت و متوقف شد.

پس از آن هر از گاهی اخباری درباره انجام اصلاحاتی در سریال و احتمال پخش آن از شبکه سه منتشر می‌شد اما در نهایت «سرزمین‌ کهن» با تغییر نام و انجام شدن اصلاحات سر از تلوبیون در آورد و پخش آن از ۵ مهر آغاز شد. با انتشار قسمت‌های اولیه و کیفیت قابل قبول آن با توجه به بهره‌گیری از بهترین‌های تلویزیون و سینما از کمال تبریزی کارگردان سریال‌های شهریار و دوران سرکشی و فیلم‌هایی مثل مارمولک، یک تکه نان و علیرضا طالب‌زاده به عنوان نویسنده که سریال‌هایی مانند رقص پرواز، صاحبدلان، در پناه تو را در کارنامه‌اش دارد تا بازیگران پر شمار و نامداری مانند بیتا فرهی، نیکی کریمی، محسن تنابنده، مرحوم پرویز پورحسینی، امیر آقایی، شهاب حسینی، ،میترا حجار و … تمایل برای پخش «سرزمین مادری» از تلویزیون قوت گرفت. در این وضعیت بود که شبکه سه شاهکار کرد!
در شرایطی که باکس سریال آخر هفته شبکه سه خالی شده بود، این شبکه حتی بدون قرار دادن نام «سرزمین مادری» در جدول پخش آن را پنجشنبه هفته گذشته (۲۰ مهرماه) روی آنتن فرستاد! و جمعه هم پخش آن را ادامه داد‌. بنا به اعلام این شبکه قرار است این سریال پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پخش شود اما چهارشنبه هفته جاری (۲۶ مهرماه) در حالی که طبق روال هفته‌های قبل بینندگان منتظر پخش خلاصه سریال «محرمانه» بودند، قسمت سوم سریال «سرزمین مادری» پخش شد!
این اتفاق در حالی افتاد که پیش از آغاز پخش این سریال از تلویزیون، هر هفته دو قسمت از آن روی سایت و اپلیکیشن تلوبیون قرار می‌گرفت ولی وقتی شبکه سه پا در میدان گذاشت، تلوبیون تعداد قسمت‌های جدید را هر هفته به یک قسمت کاهش داد و به این ترتیب تا پایان هفته جاری هم تلوبیون و هم شبکه سه شش قسمت از سریال را به مخاطبان عرضه کرده‌اند.

در حالی تلویزیون بدون اطلاع رسانی کافی اقدام به پخش سریال قابل توجهی به اسم «سرزمین مادری» کرده است -سریالی که نام‌های درخشانی در ساخت آن نقش داشته‌اند- که این رسانه برای سریال‌های به مراتب با سطح کیفی پایین‌تر تبلیغات گسترده‌ای می‌کند و حتی از تبلیغات شهری هم بهره می‌برد ولی «سرزمین مادری» غریبانه روی آنتن رفت؛ مجموعه‌ای که می‌توان به قابلیت‌هایش برای جذب مخاطب امیدوار بود البته اگر تیغ سانسور گذاشته باشد!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها