«ژن مورو»، بازیگر سرشناس فرانسوی که سابقه همکاری با بزرگترین کارگردانان سینما را داشت در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر بزرگ فرانسوی که در طول دوران فعالیت سینمایی خود بازی در فیلمهای مهمی چون «آسانسوری به سوی قتلگاه» و «عشاق» ساخته «لوئی مال»، «شب» و «آنسوی ابرها» به کارگردانی «میکلآنجلو آنتونیونی»، «خاطرات زن خدمتکار» ساخته «لوئیس بونوئل» و «نزاع» از «رینر ورنر فاسبندر» را در کارنامه سینمایی داشت، در سن ۸۹ سالگی در خانهاش در پاریس درگذشت.
اما بدون شک معروفترین نقش او در فیلم «ژول و ژیم» ساخته «فرانسوا تروفو»، کارگردان موج سینمای فرانسه رقم خورد که به موفقیت بزرگی در عرصه بینالمللی دست یافت.
«ژن مورو» در سال ۱۹۶۰ برای بازی در فیلم «هفت روز … هفت شب» ساخته «ایوان رایتمن» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد و در سال ۱۹۶۵ نیز برای نقشآفرینی در فیلم «زنده باد ماریا» بهترین بازیگر زن خارجی جوایز بفتا نام گرفت.
وی همچنین در سال ۱۹۹۲ برای بازی در فیلم «پیرزنی که در دریا قدم میزد» جایزه سزار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و به حرفه بازیگری خود تا دهه هشتم زندگی خود نیز ادامه میداد.
از دیگر فیلمهای مهم «ژن مورو» میتوان به «زن، زن است» و عروس سیاهپوش از «ژانلوک گدار»، «محاکمه» ساخته «اورسن ولز»، «آتش سرکش» از «لویی مال»، «آخرین سرمایهدار بزرگ» به کارگردانی «الیا کازان»، «دختری بنام نیکیتا» ساخته «لوک بسون»، «تا آخر دنیا» از «ویم وندرس»، «گامهای معلق لک لک» و «هرکس سینمای خودش» به کارگردانی «تئو آنجلوپولوس» اشاره کرد.
این بازیگر بزرگ سینمای فرانسه در سال ۱۹۹۸ به پاس یک عمر دستاورد هنری با دریافت جایزه اسکار افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: ایسنا به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





