سینماسینما، سام بهشتی: وقتی از محمد حسین مهدویان حرف می زنیم، باید بدانیم از کارگردانی صحبت می کنیم که توانسته با دو فیلم قبل لاتاری اش، فیلمساز موثری در جامعه سینمایی باشد، اما سومین فیلمش بعد از ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز، به شدت نا امید کننده است و باور کردنی نیست که فیلمساز مهم دوسال قبل که توانسته بود حیرت انگیز باشد تا این حد اٌفت کند، مهدویان در ژانر خودش و خلق لحظه سخت در سینما صاحب سبک بود اما آفت از زمانی به مزرعه فیلمسازی اش افتاد که به سراغ سوژه ای با محوریت گزنده و تند و تیز اجتماعی رفت.
لاتاری، زبانش و لهجه اش در خدمت محتوایی که ارائه می کند، نیست. دوربین روی دستش و نماهای نزدیک و مستند گونه برای یک سوژه اجتماعی و میزانسن های پر افت و خیزش که در روایت به کار می گیرد جدی ترین آسیب را به فیلم وارد می کند و مخاطب را زجر می دهد، باور کردنی نیست که این مهدویان این فٌرم گرایی را برای بیان روایتش به کار بگیرد و تا این حد بخواهد جدی نباشد، به غیر از تیتراژ ابتدایی اش که دوربین در جای درستی قرار دارد و سکانس افتتاح فیلم اتفاق جدی در فیلم رقم نمی خورد، اگر بگویم که قصه را خوب روایت نمی کند حرف درستی نیست، چون ترکیب مهدویان و ابراهیم امینی در فیلمنامه نویسی، در تجربه های قبلی جواب مثبت داشته، در لاتاری هم چفت و بست های فیلمنامه و فراز و فرودهایش با توجه به موقعیتی که ترسیم می کند و فضایی که شکل می گیرد، منسجم و اصولی است. جدی ترین بحث درباره مضمون است، می خواهد قهرمان بسازد اما قهرمان اش به یک کاریکتور تبدیل می شود و با یک پایان بندی فاجعه بار زیر بار غیرت و ناموس پرستی قایم می شود و گل درشت شعار می دهد، موسی قهرمان نیست و به یک شخصیت منفور تبدیل می شود، اگر حرف ها و تحلیل های پیرامون را فیلم که می گویند موسی قصه لاتاری، همان حاج کاظمِ آژانس است را به لاتاری الصاق نکنند، می توان جدی تر درباره آن حرف زد، شخصیت پردازی مقوله است که در آثار مهدویان مهمترین رکن است، اما به ناگهان با کاراکتری مواجه می شویم که نماینده نسلی است که سراسر از خشونت است، اطلاعاتی خونه نشین شده امروز، می خواهد همانند قیصر عمل کند اما، ناخواسته و یا با تدبیر خالق کاراکتر، به یک تروریست تبدیل می شود و با نقاب غرور و غیرت شعار می دهد، هادی حجازی فر تمام توانش را به کار می گیرد که بازی خوبی ارائه کند، اما شخصیت و نقش اش بی هویت است و دست و بال او را می بندد، باور پذیر نیست که کمال ماجرای نیمروز چندسال بعد و با پختگی بر روی شخصیت اش بعد از سال ها، زبان گفتمان را با توجه مصالح و امنیت کشور متوجه نباشد و بازهم عملیاتی اقدام کند، سکانس پایان فیلم بیانگر این است که به نسل جدید بیاموزیم که با خشونت و تروریست بودن می توان، زیر بار شعار ناموس پرستی قایم شد و هرکاری کرد، که این به دور از زبان گفتگو است
تنها نقطه قوت فیلم، حضور جواد عزتی است که با حضور کمرنگ و اما مقتدرانه اش بار اصلی قصه را به دوش می کشد و در چند سکانسی که حضور دارد، توانا بودنش را به رخ می کشد، ساعد سهیلی حضورش معتدل است و هیاهویی ایجاد نمی کند، هدایت شده و درچارچوب به خوبی خواسته های کارگردان را اجرا می کند اما بازی گرفتن از دختر نابازیگر این فیلم، مهمترین کاری بوده است که مهدویان انجام داده است.
در تحلیل فیلم ماجرای نیمروز در سال گذشته نوشتم که ، محمد حسین مهدویان، بمان و بساز، اما امسال باید گفت که در ژانر خودت فیلم بساز و ناگفته های جنگ و انقلاب را به تصویر بکش، دغدغه های اجتماعی روز را بگذار برای دیگران، آقای مهدویان فکر می کنم که قرار نبود اینجوری بشه …
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
آخرین ها
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مستند «ارس، رود خروشان»؛ ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه





