سینماسینما، محسن جعفری راد:
فیلم تازه بهرام توکلی یک عرض اندام استادانه در مهندسی جزییات در زمینه کارگردانی است. بهرام توکلی که قبلا بیشتر به نگاه روانکاوانه درباره شخصیت ها می پرداخت این بار به روان شناسی فضا و اتمسفر پرداخته و از لحاظ ساختاری یکی از بهترین های جشنواره را رقم زده است. از جمله در فرم بصری با پیوند مناسب دوریین روی دست و دوربین ثابت و در تدوین با یک ریتم افزاینده که نشان می دهد که تجربه گرایی اش را حفظ کرده و کار در قالب ها و تم های مختلف را به خوبی بلد است. مکان در تنگه ابوقریب به یک شخصیت قوام یافته بدل شده و به خوبی امکان همذات پنداری را به مخاطب می دهد تا با تصور حضور در میان آدمهای داستان به درک جدیدی از روزهای قبل از صدور قطعنامه در جنگ ایران و عراق برسد که کمتر در سینمای ایران،شاهد یک پرداخت سینمایی موثر از آن بودیم و توکلی این جای خالی را پر کرده است.
بازی ها نیز طبق معمول وزنه فیلم توکلی است. امیر جدیدی که دیگر فراتر از یک استعداد تازه،جایگاه خودش را تثبیت کرده و بازی اش در تنگه ابوقریب و عرق سرد شایسته تحسین است و جواد عزتی و حمیدرضا آذرنگ که فاصله بازیگر تا نقش را به خوبی کم کرده اند.
البته فیلم ضعف های اندکی هم دارد. از جمله نبود ترسیم درست از جغرافیای محیط، استفاده بدون کارکرد از کپشن برای اطلاع دهی که مثل یک وصله ناجور می ماند و پایان بندی نصف و نیمه که باعث می شود فیلم در مرز تبدیل شدن به یک فیلم خیلی خوب باقی بماند.
اما با استناد به امتیازات مثبتی که اشاره شد باید حضور پربار توکلی در سینمای جنگ را تبریک گفت که نسبت به حاتمی کیاها و شیخ طادی ها در همین جشنواره، یک برتری بزرگ دارد؛ اینکه لحن شعاری و پیام دهنده ندارد چرا که برای توکلی زبان سینما و قابلیت معناآفرینی و تاویل پذیری آن در اولویت است به جای پرداخت شعاری به پیام های دمده و تاریخ مصرف گذشته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش نخست خسرو دهقان و پرویز جاهد
- فروش «هزارپا» از ۳۵ میلیارد تومان گذشت/ آمار فروش فیلمهای در حال اکران
- یادداشت با طعنه و کنایه ابوالقاسم طالبی در حمایت از فیلم تنگه ابوقریب
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- حبیب رضایى: بعد از روایت فتح، تنگه ابوقریب واقعیترین تصویری است که از جنگ دیدهایم/واقعا برنده جنگها، اسلحه فروشانند و تشنهگان خون…
- «تنگه ابو قریب»دو میلیاردی شد/ استقبال از بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ادامه دارد
- نگاهی به فیلم «تنگه ابوقریب»/ یک فیلم جنگی تمامعیار
- فرخنژاد به تماشای بهترین فیلم جشنواره مینشیند
- تماشای تنگه ابوقریب با مردم / آذرنگ به کورش میرود
- در نخستین روز اکران/ امیر جدیدی با مردم به تماشای«تنگه ابو قریب»می نشیند
- «تنگه ابوقریب»، «شعلهور» و «دم سرخها» روی پرده میروند
- ۱۷ مرداد؛ آغاز اکران بهترین فیلم جشنواره فجر
- به بهانه ۲۲ تیر یادی از حماسه شیربچههای تنگه ابوقریب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





