سینماسینما، پدرام عبهر:
«پشت دیوار سکوت» موضوع مهمّی را مطرح میکند: ایدز. فیلم همزمان، هم به ماجرای ورود خونهای آلوده میپردازد، و هم سعی دارد دربارهی بیماری ایدز و مشکلات مبتلایان به این بیماری به مخاطب آگاهی بدهد. امّا قصّهی فیلم درواقع دربارهی دختری است خیالپرداز و شاعرمسلک و عاشقپیشه (سحر جعفری جوزانی) که از یک سو با فقدان پدر و اختلالِ حواس مادر دست و پنجه نرم میکند، از سویی دیگر، درگیر یکی دو ماجرای عشقی است، و همزمان وارد کانون ایدز میشود و تمامقد خود را درگیر زندگی مراجعین به این مرکز میکند.
فیلم سعی میکند تا جایی که میشود به این قضیهی دردناک اندکی مثبت نگاه کند: «هرچه بیشتر از این بیماری میخواندم، وحشتم از غول ایدز کمتر میشد!» (بخشی از دیالوگ فیلم، نقل به مضمون). امّا به وضوح میتوان خشم نهفته از بیعدالتیهای موجود را در لحن فیلمساز تشخیص داد: «از قدیم گفتن مرگِ فقرا و فسادِ پولدارها سر و صدا نداره.» (بخشی دیگر از دیالوگ فیلم.)
«پشت دیوار سکوت» فیلم قابل احترامی است از این جنبه که به موضوع مهمّی پرداخته. حرفهای مهمی هم میزند که گهگاه مخاطب را به فکر وا میدارد. در زمینهی آگاهیبخشی دربارهی ایدز نیز تاحدّی موفق عمل میکند، و در چند صحنه شدیداً تأثیرگذار است و حتّی ممکن است اشکتان را درآورد. امّا همهی اینها باعث نشده که با فیلمی خوب طرف باشیم؛ فیلمنامه جذّابیتهای لازم را ندارد. شخصیتهای قصّه بیش از حد تخت و سیاه و سفید هستند و خودِ قصّه کششِ خاصی در مخاطب ایجاد نمیکند. بازیها هم علیرغم کَستِ عمدتاً کهنهکار و شناختهشده چنگی به دل نمیزند. جالب اینجاست که در میان آن همه بازیگر باسابقه، بهترین بازی فیلم را سحر جعفری جوزانی به نمایش میگذارد و البتّه آرمان درویش نیز ضعیفترین بازی فیلم را ارائه میدهد، تا بعد از «کمدی انسانی»، بار دیگر شاهد نمایش ضعیف دیگری از او بر روی پرده باشیم.
فیلمی که قصد دارد دربارهی ایدز آگاهی بدهد و نگاه جامعه را نسبت به این بیماری مثبتتر کند و تغییری ایجاد نماید، لازم است که آنقدر جذّابیت داشته باشد که مخاطب را به سینما بکشاند. در غیر این صورت، بهترین حرفها را هم که بزند، وقتی کسی حوصلهی دیدنش را نداشته باشد، فایدهای ندارد… دارد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟
- ساترا به مسعود جعفریجوزانی و سید جواد هاشمی مجوز داد
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- دکور «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی ساخته شد
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- ثبت قرارداد «خاله قورباغه» و «پشت دیوار سکوت»/ تازهترین مصوبات شورای صنفی
- پس از ناامید شدن از تلویزیون / جعفری جوزانی «پوریای ولی» را کتاب کرد
- انتقاد تند کارگردان سرشناس از مافیای پخش در سینمای ایران
- آیین آغاز ساخت فیلم «کوروش بزرگ»/ کوروش باید یک اثر جهانی باشد
- بازیگر «چهارشنبه» کتابش را روانه بازار نشر می کند
- حسین پاکدل: پیمان قاسم خانی یک پدیده است
- چندسطر درباره سه فیلم جشنواره/ پشت دیوار سکوت، خوب بد جلف، سارا و آیدا
- ماجرای پیامهای تهدیدآمیز به کارگردان ایرانی چه بود؟
- با موضوع خونهای آلوده فرانسوی؛ «پشت دیوار سکوت» به دفتر جشنواره تحویل داده شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





