سینماسینما، سام بهشتی
نخستین تجربه کارگردانی بازیگری که سال ها تجربه های منحصر به فرد در حوزه بازیگری دارد، حتی اگر در حد یک تیتر ساده هم باشد، جذاب خواهد بود. حمیدرضا آذرنگ در نخستین فیلمش تمام توانایی خود را به کار گرفته است تا مخاطبش را در سالن سینما میخکوب کند و برآیند تجربه هایش در این سال ها را به تصویر بکشد. «روزی روزگاری آبادان» فیلم لحظه و موقعیت است. یک قصه تلخ را ابتدا در بستری رئالیستی روایت می کند و رفته رفته در یک فضای سورئال جذاب و تر و تمیز که تا کنون این جنس از تغییر رویکرد در ارائه محتوا را در سینمای ایران نداشتیم، با اقتباس از نمایشنامه ای از خودش تصویر می کند. مهمترین اتفاقی که در اینجا می افتد این است که فیلمنامه به درستی کار می کند و شخصیت پردازی ها جاندار و سرپا است که مخاطب با آن ها همراه می شود. با یک نگاه انسانی از مفهوم خانواده و عشق حرف می زند، از عشق مادر به فرزند و ایثار مادرانه، از پدری که وقتی به استیصال می رسد، فرو می ریزد. قصه علیه جنگ و تبعات آن است و بر مفهوم ضدجنگ خود تاکید می کند. بازی های یک دست و روانی دارد و محسن تنابنده و معتمد آریا به ترکیب درستی تبدیل شدند. فیلم آذرنگ به شدت سرپا و قصه گو است و به عنوان فیلم نخست، بسیار فیلمنامه درستی دارد و تحسین برانگیز است. تمامی لوکیشن هایی که در سکانس های داخلی و خارجی می بینیم در تهران بوده است اما فیلم به واسطه عنوانش باید یک «جغرافیای هویت دار» داشته باشد که با طراحی صحنه بی نظیر سهیل دانش اشراقی این مهم شکل می گیرد که این دستاورد فنی به بهتر دیده شدن اتفاق کمک می کند. فیلمِ حمید آذرنگ نمونه نادر و نایابی در سینمای ایران است که قدرت ریسک پذیری کارگردانش را به رخ می کشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





