سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس: علیرغم اینکه مدت هاست بحث برسر نادیده گرفتن زنان فیلمساز در جشنواره ها است و فشارها از جوانب مختلف به جشنواره ها وارد می شود، در بخش مسابقه کن امسال کلا ۴ فیلمساز زن توانسته اند به آن راه یابند.
حالا امروز دوشنبه ۲۲ آوریل، که ( هفته بین المللی منتقدین جشنواره کن) فیلم های انتخاب شده خود را اعلام کرد، تنها یک فیلمساز زن در بخش مسابقه آن حضور دارد. البته بخش ۱۵ روزکارگردانان که اعلام کرده بود حداکثر فیلمسازان زن را در برنامه خود جای خواهد داد، هنوز اسامی فیلم ها را اعلام نکرده است .
پنجاه وهشتمین دور هفته منتقدین از ۱۵ تا ۱۲ ماه مه برگذار خواهد شد. طبق روال هرساله ۷ فیلم بلند اول یا دوم کارگردان های تازه نفس توسط کمیته انتخاب، برگزیده می شوند که ریاست آن با شارل تسون منتقد قدیمی کایه دوسینما است. این بخش البته ترجیج می دهد بیشتر فیلم های اول کارگردانان را انتخاب کند تا شانس خود را برای به دست آوردن دوربین طلائی کن بالا ببرد. در گذشته هفته منتقدین بارها دوربین طلائی به دست آورده بود.
امسال ۱۰۵۰ فیلم بلند و ۱۶۰۵ فیلم کوتاه از سراسر جهان به این بخش پیشنهاد شده بود که در نهایت این فیلمها در بخش بلند انتخاب شدند که در بین این کارگردانان یک خانم فیلمساز وجود دارد:
فیلمهای مسابقه این بخش که توسط هیات داورانی جداگانه و ویژه همین بخش، به ریاست سیرو گرا، کارگردان کلمبیائی است، عبارتند از:
ابولیلا( ابوسیدی- بومالدین) از کشور الجزایر
خاکستر سیاه ( خانم سوفیا کیروس اوبدا) از کشور کوستوریکا و آرژانتین
یک روز سفید سفید ( هلینور پالماسون) از کشور ایسلند، دانمارک وسوئد
من بدنم را گم کردم ( جرمی کلاپن) از فرانسه؛ این فیلم داستانی به شکل کارتون ساخته شده است
مادران ما ( سزار دیاز) بلژیک و فرانسه
ویواریوم ( لورکان فینگان) از کشور ایرلند و بلژیک
و هفتمین فیلم، قدیس ناشناخته (علاءالدین الجم) از کشور مراکش مشترک با فرانسه، قطر و آلمان ( عکس بالا مربوط به این فیلم است)
داستان فیلم معجزه قدیس ناشناخته، درباره مردی است که در صحراهای مراکش با یک کیف پر پول در حال فرار است. پلیس به دنبال اوست. برای فرار از دست پلیس این مرد پولها را یک قبر نیمه کاره چال می کند…. سالها بعد برای یافتن پولش به آنجا می رود اما متوجه می شود که در همان مکان، امامزاده ای درست شده است. تمام تلاشش براین خواهد بود که کیف پولی که چال کرده بود را به دست آورد. این فیلم نخستین فیلم بلند کارگردان ۳۰ ساله مراکشی است که قبلا چند فیلم موفق کوتاه ساخته بود.
آفیش بخش هفته منتقدین، چندان جذابیتی در بیننده ایجاد نمی کند، در حالیکه آفیش بخش ۱۵ روزکارگردان، بیننده را کنجکاور می کند، که اتوبانی که به شکل آبشار در آمده، سرانجام به کجا می ریزد.
امسال ازسینماگران ایرانی برمبنای اطلاعات به دست آمده، مجموعا ۲۲ فیلم بلند اول به این بخش پیشنهاد شده بود که البته تعدادی از این فیلم را ایرانیان خارج از کشور ساخته بودنداما متاسفانه هیچ فیلمی از بین آنها توسط هفته منتقدین پذیرفته نشد، درحالی که حداقل، فیلم فردا آزادیم (حسین پورسیفی ) ساخته شده در آلمان، و پیرمردها نمی میرند ( رضا جمالی ) ساخته شده در ایران، به خوبی شایستگی حضور در این بخش را داشتند. برای قضاوت نهائی باید فیلمهای انتخاب شده را دید تا بتوان درباره اش صحبت کرد.
جدا از این، همچنین قرار است فردا، سه شنبه، درکنفرانس مطبوعاتی ( ۱۵ روزکارگردانان) لیست فیلمهای انتخاب شده را به آگاهی رسانه ها برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴