سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس: علیرغم اینکه مدت هاست بحث برسر نادیده گرفتن زنان فیلمساز در جشنواره ها است و فشارها از جوانب مختلف به جشنواره ها وارد می شود، در بخش مسابقه کن امسال کلا ۴ فیلمساز زن توانسته اند به آن راه یابند.
حالا امروز دوشنبه ۲۲ آوریل، که ( هفته بین المللی منتقدین جشنواره کن) فیلم های انتخاب شده خود را اعلام کرد، تنها یک فیلمساز زن در بخش مسابقه آن حضور دارد. البته بخش ۱۵ روزکارگردانان که اعلام کرده بود حداکثر فیلمسازان زن را در برنامه خود جای خواهد داد، هنوز اسامی فیلم ها را اعلام نکرده است .
پنجاه وهشتمین دور هفته منتقدین از ۱۵ تا ۱۲ ماه مه برگذار خواهد شد. طبق روال هرساله ۷ فیلم بلند اول یا دوم کارگردان های تازه نفس توسط کمیته انتخاب، برگزیده می شوند که ریاست آن با شارل تسون منتقد قدیمی کایه دوسینما است. این بخش البته ترجیج می دهد بیشتر فیلم های اول کارگردانان را انتخاب کند تا شانس خود را برای به دست آوردن دوربین طلائی کن بالا ببرد. در گذشته هفته منتقدین بارها دوربین طلائی به دست آورده بود.
امسال ۱۰۵۰ فیلم بلند و ۱۶۰۵ فیلم کوتاه از سراسر جهان به این بخش پیشنهاد شده بود که در نهایت این فیلمها در بخش بلند انتخاب شدند که در بین این کارگردانان یک خانم فیلمساز وجود دارد:
فیلمهای مسابقه این بخش که توسط هیات داورانی جداگانه و ویژه همین بخش، به ریاست سیرو گرا، کارگردان کلمبیائی است، عبارتند از:
ابولیلا( ابوسیدی- بومالدین) از کشور الجزایر
خاکستر سیاه ( خانم سوفیا کیروس اوبدا) از کشور کوستوریکا و آرژانتین
یک روز سفید سفید ( هلینور پالماسون) از کشور ایسلند، دانمارک وسوئد
من بدنم را گم کردم ( جرمی کلاپن) از فرانسه؛ این فیلم داستانی به شکل کارتون ساخته شده است
مادران ما ( سزار دیاز) بلژیک و فرانسه
ویواریوم ( لورکان فینگان) از کشور ایرلند و بلژیک
و هفتمین فیلم، قدیس ناشناخته (علاءالدین الجم) از کشور مراکش مشترک با فرانسه، قطر و آلمان ( عکس بالا مربوط به این فیلم است)
داستان فیلم معجزه قدیس ناشناخته، درباره مردی است که در صحراهای مراکش با یک کیف پر پول در حال فرار است. پلیس به دنبال اوست. برای فرار از دست پلیس این مرد پولها را یک قبر نیمه کاره چال می کند…. سالها بعد برای یافتن پولش به آنجا می رود اما متوجه می شود که در همان مکان، امامزاده ای درست شده است. تمام تلاشش براین خواهد بود که کیف پولی که چال کرده بود را به دست آورد. این فیلم نخستین فیلم بلند کارگردان ۳۰ ساله مراکشی است که قبلا چند فیلم موفق کوتاه ساخته بود.
آفیش بخش هفته منتقدین، چندان جذابیتی در بیننده ایجاد نمی کند، در حالیکه آفیش بخش ۱۵ روزکارگردان، بیننده را کنجکاور می کند، که اتوبانی که به شکل آبشار در آمده، سرانجام به کجا می ریزد.
امسال ازسینماگران ایرانی برمبنای اطلاعات به دست آمده، مجموعا ۲۲ فیلم بلند اول به این بخش پیشنهاد شده بود که البته تعدادی از این فیلم را ایرانیان خارج از کشور ساخته بودنداما متاسفانه هیچ فیلمی از بین آنها توسط هفته منتقدین پذیرفته نشد، درحالی که حداقل، فیلم فردا آزادیم (حسین پورسیفی ) ساخته شده در آلمان، و پیرمردها نمی میرند ( رضا جمالی ) ساخته شده در ایران، به خوبی شایستگی حضور در این بخش را داشتند. برای قضاوت نهائی باید فیلمهای انتخاب شده را دید تا بتوان درباره اش صحبت کرد.
جدا از این، همچنین قرار است فردا، سه شنبه، درکنفرانس مطبوعاتی ( ۱۵ روزکارگردانان) لیست فیلمهای انتخاب شده را به آگاهی رسانه ها برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- نقد «یک تصادف ساده» در وبسایت راجر ایبرت/ فیلمی تحت کنترل و هدایت کامل
آخرین ها
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی





