تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9626

مانند سال‌های قبل یکسری حواشی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون جشنواره به وجود آمده که مسئولان امر با آن دسته و پنجه‌ نرم می‌کنند.

به گزارش سینماسینما، تا برگزاری مهمترین رویداد هنری کشور در حوزه سینما، یعنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، زمان زیادی باقی نمانده و در این راستا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط مسئولان برگزاری، تعدادی فیلم در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند انتخاب شده است؛ اما جدا از این اتفاقات مانند سال‌های قبل یکسری حواشی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون جشنواره به وجود آمده که مسئولان امر با آن دسته و پنجه‌ نرم می‌کنند. این حواشی و گمانه‌زنی‌ها در مورد اضافه شدن تعدادی فیلم در بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو است. از طرفی تعدادی کارگردان از ورود برخی فیلم‌های سودای سیمرغ به بخش هنر و تجربه گلایه‌مند هستند. بحث جدا شدن شهاب حسینی از گروه جشنواره و منحل شدن هیات انتخاب و برخی مسائل دیگر باعث شد، با دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفتگویی داشته باشیم که در ادامه این گزارش می‌خوانید:

آقای حیدری آیا قرار است فیلمی به بخش مسابقه سودای سیمرغ اضافه شود؟

در این خصوص تصمیمی نگرفتیم و برای بخش مسابقه هیچ فیلمی اضافه نخواهد شد. در بخش نگاه نو هم به همین صورت، یعنی فیلمی اضافه نخواهد شد. طبق خبرهایی که اعلام کردیم سقف‌ فیلم‌ها یازده فیلم بوده که معرفی شده است.
در چند روز اخیر صحبت‌هایی مبنی بر اضافه شدن ۳ فیلم به بخش نگاه نو است. آیا این اخبار را شما تایید می‌کنید؟

این گمانه‌زنی‌های مطبوعات است و جزو حاشیه‌های جشنواره است.
 آیا این موضوع را تکذیب می‌کنید؟

تکذیب نمی‌کنم؛ اما هنوز تصمیم نگرفتیم. اگر بخواهیم در خصوص بخش خارج از مسابقه صحبت کنیم، می‌گویم که اصولا فرایند و شرایطش در فضای جشنواره وجود ندارد. چون مگر ما در کاخ جشنواره چند سانس می‌توانیم داشته باشیم؟ به خصوص امسال که نمایش‌ها از ساعت دو بعد از ظهر آغاز خواهد شد، شرایط را سخت‌تر خواهد کرد. چون باید بتوانیم نظم بهتر و بیشتری داشته باشیم، پس قطعا نمی‌توانیم سانس بیشتری را در نظر بگیریم.
سقف تعداد آثاری که قرار است، در بخش خارج از مسابقه حضور پیدا کنند چند تاست؟

اصلا راجع به آن تصمیم نگرفتیم.
در خصوص جدایی شهاب حسینی و برخورد نرم شما با این جریان بگویید.

راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنم، چون یکبار گفتم. اینکه استعفای آقای حسینی را پذیرفتم و لزومی هم ندارد جایگزینی در نظر بگیریم.
آقای حیدری برخی از کارگردان‌ها که فقط فرم بخش هنر و تجربه را پر کردند، از ورود و حضور تعدادی فیلم که در بخش سودای سیمرغ بودند و انتخاب نشدند و به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند، معترض هستند. شما چه جوابی برای این قضیه دارید؟

همان طور که اعلام کردیم بخش هنر و تجربه تابع مقررات خودش است. در این راستا کسانی که در بخش سودای سیمرغ یا نگاه نو فرم پر کرده بودند و قصد حضور در هنر و تجربه را نیز داشتند و فرم این بخش را هم پر کردند، طبق قوانین و تصمیم‌گیری‌های مسئولان هنر و تجربه مورد ارزیابی قرار گرفتند و حضور پیدا کردند. هنر و تجربه می‌توانست آن‌ها را بپذیرد اما به طور قطع به این صورت نبوده که فیلم‌های رد شده از طرف سودای سیمرغ به هنر و تجربه رفتند. چون همان طور که گفتم خود هنر و تجربه تمام مراحل ارزیابی و انتخاب را انجام داده است، در کل بخش هنر و تجربه تابع مقررات خاص خودش، از انتخاب تا داوری است.
نظر شما در مورد حدف کامل هیات انتخاب و نمایش همه فیلم‌هایی که دارای کیفیت بالایی هستند در جشنواره فیلم فجر چیست؟

در همه جای دنیا به این صورت نیست که هیات انتخابی وجود داشته باشد و فیلم‌هایی توسط افرادی مشخص بر اساس سلایق و تجربه‌هایشان انتخاب شوند و در آخر جوابگوی همه این‌ها دبیر و خود جشنواره باشد. شاید دبیر مشاورانی دارد که مجموعه فیلم‌هایی را که قصد حضور در جشنواره و بخش مسابقه را دارند، بررسی و انتخاب می‌کند؛ اما به نظرم جشنواره فیلم فجر باید رویکرد خود را در خصوص بخش‌هایی که دارد، تغییر دهد و قطعا در این راستا حضور بخشی به نام پانورامای سینمای ایران حس می‌شود تا در پی آن تمام فیلم‌هایی که متقاضی هستند، از یک فیلتر اولیه بگذرند.
نظر شما در مورد اینکه هر چهار بخش یعنی سودای سیمرغ، نگاه نو،‌ هنر و تجربه و مستند هیات انتخاب و داوری‌های خاص خود را داشته باشد، چیست؟

قطعا اگر قرار است تخصصی این مسئله انجام شود، باید هر بخش به صورت مجزا انتخاب و داوری شوند. البته امسال راجع به هنر و تجربه این اتفاق افتاد؛ اما در مورد فیلم‌های اول اصولا معتقد به این تفکیک نیستم. چون اگر کسی فیلمی می‌سازد و در جشنواره حضور پیدا می‌کند جزو سینمای حرفه‌ای محسوب می‌شود. در کل نظرم این است که فیلم‌های سینمایی همه بخش‌ها به صورت گسترده و وسیع مورد انتخاب و ارزیابی قرار بگیرند.
پس شما با این قضیه که هر بخش هیات انتخاب جداگانه داشته باشد، موافقید؟

این قابل بررسی است و نمی‌توان نظر قطعی داد که می‌توان در این راستا نظرات هنرمندان فراوانی را در حوزه‌های مختلف سینما گرفت ، کارشناسی و راجع به آن اعلام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها