تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۳:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 15207

به گزارش سینماسینما، سرگی موکریتسکی کارگردان اهل روسیه و کارگردان فیلم «من یک معلم هستم» در گفتگویی از اولین تجربه خود به عنوان مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر صحبت کرد.

شما اولین دوره‌ای است که مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر هستید. از تجربه خود در این مدت کوتاه که ایران بودید بگویید.

سرگی موکریتسکی: این اولین دیدارم از ایران است. همه چیز عالی بوده و با کلام نمی توانم توصیفش کنم. همه چیز برنامه ریزی شده و منظم بود. چهره‌های بزرگی به این جا دعوت شده‌اند. نحوه استقبال عالی بود. عجیب‌ترین و مهم‌ترین جیزی که با آن مواجه شدم این است که مخاطب ایرانی خیلی به سینمای روسیه علاقمند هستند و فیلم های روسی با استقبال گرم مواجه شده است. فیلم من هم مخاطبان زیادی داشت و این برایم جای تعجب و البته خوشحالی داشت.

فکر می‌کنید چه چیزی باعث جذب مخاطب ایرانی به سینمای روسیه شده است؟

این معمایی است که پاسخش را نمی‌دانم و باید به آن فکر کنم. شاید موضوع فیلم من یکی از دلایل این جذب مخاطب باشد. موضوع اساسی عشق است. من در اینجا زیبایی زیادی می بینم و عشق برایم ملموس است.

چقدر با سینمای ایران آشنا هستید؟

عباس کیارستمی را خیلی دوست دارم. جشنواره های سینمای و رویدادهای فرهنگی که درباره سینمای ایران است خیلی کم است و برای من امکان برخورد با این سینما کم بوده است.

چه چیزی در سینمای ایران برایتان جذاب است؟

قبل از همه دنیایی که من با دیدن فیلم با آن آشتا می شوم دنیا و زندگی مردم ایران است.  دوم هیجان فوق العاده و پنهانی در فیلم های ایرانی وجود دارد. همیشه رازی هست که تا اخر فیلم ادامه دارد. شبیه این است که نزدیک دینامیتی بنشینی و ندانی کی منفجر می شود.

سینمای روسیه در ایران شناخته شده و پذیرفته شده است چطور سینمای ایران می تواند در روسیه موفق باشد؟

به نظرم خیلی مهم و قابل اجرا است که در سطح وزارت های فرهنگ هر دو کشور و با توافقاتی هفته های سینمایی هر دو کشور متقابلا برگزار شود. الان فقط در سطح تهیه کنندگان و پخش کننده های کوچک  این کار انجام می‌شود اما اگر در سطح دولتی انجام شود نتایج خیلی بزرگی هم در بر خواهد داشت. در آن صورت سالن های نمایش بزرگ به همراه تبلیغات گسترده انجام می شود. در روسیه هر آدم با سوادی ایران را می شناسد. در روسیه ایران را خوب می شناسند.

چطور شد که به این جشنواره دعوت شدید؟

ما در جشنواره فیلم پکن بودیم که به ما خبر رسید که فیلم ما برای جشنواره شما انتخاب شده و این سفر هدیه الهی محسوب می شود برای من.

نحوه برگزاری جشنواره و سطح کیفی آن را با دیگر جشنواره‌های بین المللی مقایسه کنید.

همه چیز عالی بود و ایرادی نمی توان گرفت و آرزوی موفقیت برای این جشنواره می کنم. امیدوارم سینمای متفکرانه و عمیقتان را در تمام دنیا گسترش دهید. خیلی وقت کمی اینجا بودم و متاسفانه باید بروم و آرزو دارم سال دیگر هم حتما به این جشنواره دعوت شوم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها