لیلا افشار _ثبت تصاویری متفاوت در میان نیزارهای جنوب. غفوری از ویژگیهای «ماهور» گفت. مرتضی غفوری که این رورزها در جنوب کشور سرگرم فیلمبرداری «ماهور» است از علاقه خود به کارهای متفاوت و تازه گفت.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد روایتگر داستانی عاشقانه است که در جنوب کشور اتفاق میافتد.
مرتضی غفوری از فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران است که به فیلمبرداری نه بهعنوان یک حرفه بلکه بهعنوان یک علاقه و عشق خاص نگاه میکند او تاکنون فیلمهای بسیاری را در کارنامه حرفهای خود ثبت کرده است. به گفته او روایت واقعی قصه «ماهور»، لوکیشنهای بکر و همچنین فیلمبرداری خاص که بهروش اسکوپ انجام میشود ازجمله ویژگیهای این پروژه سینمایی است. تا این لحظه ۶۰درصد از فیلمبرداری انجام شده است و اگر همه چیز طبق روال پیش برود نزدیک به دو هفته دیگر فیلمبرداری این فیلم به پایان میرسد. غفوری که در جشنواره سیوچهارم فیلم فجر جزو پرکارترین مدیران فیلمبرداری بود و فیلمهایی چون «ثبت با سند برابر است»، «اروند»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «نقطه کور» را در کارنامه کاریاش داشت، او درباره شیوه فیلمبرداری «ماهور» به روزنامه «صبا» گفت: شیوه فیلمبرداری اسکوپ ازجمله روشهای سخت فیلمبرداری است که شرایط خاص خودش را مىخواهد، کارگردانى در قاب اسکوپ خیلى سختتر از کادر معمولى سینماست، میزانسنها و دکوپاژ خاصترى مىخواهد که حمید زرگرنژاد بهخوبى این قاب را میشناسد و به آن تسلط دارد، کمتر کسی سراغ این روش میرود.
اسکوپ شیوهای است که هنوز هم در بین تماشاچیها و هم در بین سینماگرها پرطرفدار است و میشود گفت شیوه غالب فیلمبرداری و نمایش فیلم در سینمای امروز دنیا است. نمایش روی پردههای عریض هرچند به واقعگرایی فیلمها کمک کرده، اما کارگردانها را سردرگم و فیلمبرداری را پیچیده و سخت کرده است.
وی همچنین درباره این شیوه گفت: فیلمبرداری اسکوپ و نمایش صحیح آن لازم و ملزوم یکدیگرند ما هرچقدر در زمان فیلمبرداری دقت کنیم و با وسواس پلانها را فیلمبردارى بکنیم اگر نمایش بد باشد بیننده نمیفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما در ایران بهشدت کمبود امکانات فنی اسکوپ داریم، بهویژه در بخش نمایش، سینماداران نتوانستهاند خود را بروز کنند که این امر مستلزم کمک از سوى دولت و ارشاد است من بهعنوان فیلمبردار علاقه دارم که اتفاق فیلمبرداری اسکوپ در سینمای ایران رخ دهد؛ و این مستلزم همکاری سینماداران و ارشاد است. ۹۵درصد سالنهای سینمای ایران با پرده عریض مشکل دارند و طرف راست و چپ تصویر روی دیوار است من در این مواقع واقعا متاسف میشوم؛ چون زمان فیلمبرداری خیلی دقت و وسواس به خرج میدهم و توقع دارم با همان دقت نیز نمایش داده شود. اگر این اتفاق بهدرستی و با هماهنگی انجام شود مخاطب عام نیز با نمایش اسکوپ ارتباط برقرار میکند و از تماشای فیلم لذت بیشتری میبرد؛ البته مخاطب عام شاید راجع به کادر اسکوپ یا معمولی اطلاعات چندانی نداشته باشد لازم هم نیست مطلب زیادی بداند؛ اما از این نوع نمایش لذت میبرد؛ چون بر روان او اثر مطلوبی میگذارد و در اصل کار فیلمبردار هم این است که با شناخت اثرات نور، رنگ و حرکت بر ضمیر ناخودآگاه تماشاچی رسوخ کند، بدون این که او متوجه این قضیه شود و امیدوارم که در «ماهور» این اتفاق برای مخاطب بیفتد.
این فیلمبردار در ادامه گفت: شخصا جزو آن دسته از مدیران فیلمبرداری هستم که دوست دارم کارهای تازهای را انجام دهم.
او همچنین گفت: متأسفانه به جهت اینکه بیشترین فیلمهای سینمایی در خانه ساخته میشود، یک فیلمبردار کمتر فضاهای مختلف را تجربه میکند. اگر یک اثر پرلوکیشن باشد کار فیلمبردار آن هم بهتر دیده میشود که در فیلم «ماهور» این اتفاق بسیار لذتبخش است و تمام سکانسها و قصه در لوکیشنهای بکر و واقعی فیلمبرداری میشود.
فیلم سینمایی «ماهور» به تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی است که دومین کار مشترک سینماییشان بعد از «روز سوم» محسوب میشود. «ماهور» که فیلمنامه آن را حمید زرگرنژاد به نگارش درآورده و این روزها مراحل تولید را پشت سر میگذارد، برای حضور در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود و فرم حضور در این جشنواره را پر کرده است.
ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیانافشار، مونا فرجاد و میترا حجار ازجمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان «ماهور» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر بهعنوان عروس هور انتخاب میشود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هور بهنام ماهور را می دزدد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟