لیلا افشار _ثبت تصاویری متفاوت در میان نیزارهای جنوب. غفوری از ویژگیهای «ماهور» گفت. مرتضی غفوری که این رورزها در جنوب کشور سرگرم فیلمبرداری «ماهور» است از علاقه خود به کارهای متفاوت و تازه گفت.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد روایتگر داستانی عاشقانه است که در جنوب کشور اتفاق میافتد.
مرتضی غفوری از فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران است که به فیلمبرداری نه بهعنوان یک حرفه بلکه بهعنوان یک علاقه و عشق خاص نگاه میکند او تاکنون فیلمهای بسیاری را در کارنامه حرفهای خود ثبت کرده است. به گفته او روایت واقعی قصه «ماهور»، لوکیشنهای بکر و همچنین فیلمبرداری خاص که بهروش اسکوپ انجام میشود ازجمله ویژگیهای این پروژه سینمایی است. تا این لحظه ۶۰درصد از فیلمبرداری انجام شده است و اگر همه چیز طبق روال پیش برود نزدیک به دو هفته دیگر فیلمبرداری این فیلم به پایان میرسد. غفوری که در جشنواره سیوچهارم فیلم فجر جزو پرکارترین مدیران فیلمبرداری بود و فیلمهایی چون «ثبت با سند برابر است»، «اروند»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «نقطه کور» را در کارنامه کاریاش داشت، او درباره شیوه فیلمبرداری «ماهور» به روزنامه «صبا» گفت: شیوه فیلمبرداری اسکوپ ازجمله روشهای سخت فیلمبرداری است که شرایط خاص خودش را مىخواهد، کارگردانى در قاب اسکوپ خیلى سختتر از کادر معمولى سینماست، میزانسنها و دکوپاژ خاصترى مىخواهد که حمید زرگرنژاد بهخوبى این قاب را میشناسد و به آن تسلط دارد، کمتر کسی سراغ این روش میرود.
اسکوپ شیوهای است که هنوز هم در بین تماشاچیها و هم در بین سینماگرها پرطرفدار است و میشود گفت شیوه غالب فیلمبرداری و نمایش فیلم در سینمای امروز دنیا است. نمایش روی پردههای عریض هرچند به واقعگرایی فیلمها کمک کرده، اما کارگردانها را سردرگم و فیلمبرداری را پیچیده و سخت کرده است.
وی همچنین درباره این شیوه گفت: فیلمبرداری اسکوپ و نمایش صحیح آن لازم و ملزوم یکدیگرند ما هرچقدر در زمان فیلمبرداری دقت کنیم و با وسواس پلانها را فیلمبردارى بکنیم اگر نمایش بد باشد بیننده نمیفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما در ایران بهشدت کمبود امکانات فنی اسکوپ داریم، بهویژه در بخش نمایش، سینماداران نتوانستهاند خود را بروز کنند که این امر مستلزم کمک از سوى دولت و ارشاد است من بهعنوان فیلمبردار علاقه دارم که اتفاق فیلمبرداری اسکوپ در سینمای ایران رخ دهد؛ و این مستلزم همکاری سینماداران و ارشاد است. ۹۵درصد سالنهای سینمای ایران با پرده عریض مشکل دارند و طرف راست و چپ تصویر روی دیوار است من در این مواقع واقعا متاسف میشوم؛ چون زمان فیلمبرداری خیلی دقت و وسواس به خرج میدهم و توقع دارم با همان دقت نیز نمایش داده شود. اگر این اتفاق بهدرستی و با هماهنگی انجام شود مخاطب عام نیز با نمایش اسکوپ ارتباط برقرار میکند و از تماشای فیلم لذت بیشتری میبرد؛ البته مخاطب عام شاید راجع به کادر اسکوپ یا معمولی اطلاعات چندانی نداشته باشد لازم هم نیست مطلب زیادی بداند؛ اما از این نوع نمایش لذت میبرد؛ چون بر روان او اثر مطلوبی میگذارد و در اصل کار فیلمبردار هم این است که با شناخت اثرات نور، رنگ و حرکت بر ضمیر ناخودآگاه تماشاچی رسوخ کند، بدون این که او متوجه این قضیه شود و امیدوارم که در «ماهور» این اتفاق برای مخاطب بیفتد.
این فیلمبردار در ادامه گفت: شخصا جزو آن دسته از مدیران فیلمبرداری هستم که دوست دارم کارهای تازهای را انجام دهم.
او همچنین گفت: متأسفانه به جهت اینکه بیشترین فیلمهای سینمایی در خانه ساخته میشود، یک فیلمبردار کمتر فضاهای مختلف را تجربه میکند. اگر یک اثر پرلوکیشن باشد کار فیلمبردار آن هم بهتر دیده میشود که در فیلم «ماهور» این اتفاق بسیار لذتبخش است و تمام سکانسها و قصه در لوکیشنهای بکر و واقعی فیلمبرداری میشود.
فیلم سینمایی «ماهور» به تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی است که دومین کار مشترک سینماییشان بعد از «روز سوم» محسوب میشود. «ماهور» که فیلمنامه آن را حمید زرگرنژاد به نگارش درآورده و این روزها مراحل تولید را پشت سر میگذارد، برای حضور در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود و فرم حضور در این جشنواره را پر کرده است.
ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیانافشار، مونا فرجاد و میترا حجار ازجمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان «ماهور» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر بهعنوان عروس هور انتخاب میشود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور؛ قاچاقچی ایرانی عروس هور بهنام ماهور را می دزدد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





