محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع از کاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد.
به گزارش سینماسینما، چند روزی است که بحث ممنوع از کاری تعدادی از هنرمندان دوباره فضای سینمای ایران را متشنج کرده و حواشی و بحث های زیادی به وجود آورده است. حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی رسما اعلام کرد بازیگرانی که کشف حجاب کردند از این به بعد نمیتوانند در فیلم جدیدی بازی کنند.
در همین راستا محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد. او گفت: موضوع ممنوع کردن فعالیت هنرمندان پیش از این هم سابقه داشته، بعضی از مسئولان ممنوع الفعالیتی هنرمندان را رسما اعلام نمی کردند ولی در عمل هنرمندان را بیکار می کردند. درحال حاضر با شکل جدیدی مواجه هستیم که آقایان رسما اعلام میکنند که تعدادی از هنرمندان نمیتوانند کار کنند چون آنطور که می گویند همکاران ما قانون را رعایت نکردند.
بر اساس چه قانونی؟
او افزود: اما پرسش من این است که برای اعلام چنین حکمی باید قانونی وجود داشته باشد تا بتوان کسی را از شغلش منع کرد ، اصلا بر مبنای قانون اساسی چنین چیزی میسر نیست ، بر اساس کدام قانون این حکم صادر شده است که کسی را که تمایل به کار دارد را از شغلش منع می کنند؟ محدودیت هایی هم اگر وجود دارد باید از جانب قوه قضائیه باشد و آن ها هم بر مبنای قوانین عمل کنند. اینکه در لایه های زیرین توسط وزیر یا مدیر کل این اظهار نظر ها صورت می گیرد باید مشخص شود براساس کدام قانون این حکم صورت بندی و صادر شده است ؟
بسیاری از هنرمندان مدتهاست که کار نمی کنند
رئیس هیئت مدیره خانه سینما با ابراز تاسف از بیکاری تعداد زیادی از هنرمندان گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران سینمایی ما اعم از زن و مرد اصلا مدت هاست که کار نمی کنند ولی متاسفانه آقایان در تریبون هایشان مدام از رونق و گسترش فعالیت حرف می زنند در حالی که به دلیل نوع مدیریتشان حتی ژانرهای مختلف سینمایی هم روبه نابودی رفته است و خیلی ازهمکاران ما اصلا به شکل طبیعی نمی توانند کار کنند.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود توضیح داد:حالا آقایان ازممنوع الکاری بعضی هنرمندان صحبت می کنند ؛ آن ها باید توضیح دهند بر مبنای کدام قانون و احکام چنین دستوری داده اند اگر قانون و احکامی دراین مورد وجود دارد به صورت رسمی اعلام کنند تا همه بدانیم. اگر مربوط به شورای امنیت کشور می شود هر چه سریعتر اعلام شود اگر هم مبنای قانونی دارد که به ما اعلام کنند تا ما هم این قانون را بدانیم .
مسئولان باید ممنوع از کار شوند
عسگرپور تاکید کرد: اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده اندومعتقدند هرکس قانون رارعایت نمی کندنمی تواند فعالیت کند،پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی کنند.
او گفت: نمونه مشخصی که بخواهم بگویم بر مبنای قانون آن ها باید ممنوع الفعالیت شوند ماده ۲ قانون بهبود محیط کسب و کار است . این ماده قانونی را مسئولان لطفا ببینید و بعد متوجه می شوند چه نکاتی را رعایت نکرده ونمی کنند، پس به گفته خودشان امروز باید ممنوع الفعالیت شوند.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت خود گفت: قانون که فقط در حوزه حجاب نیست ، بله می توانیم مسائل را تفسیر مضیق کنیم و تنها به یکی دو مورد اشاره کنیم انگار که مسئولیتمان فقط در این حوزه خلاصه می شود ، پس هر کسی حجاب را رعایت نکرد (که قانون درست و روشنی برایش وجود ندارد) قانون را زیر پا گذاشته و نباید فعالیت کند. این به نظر من اشتباه است، اگر مسئولان ما صداقت دارند لطفا از خودشان شروع کنند و به قانون احترام بگذارند و خودشان را به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین ممنوع الفعالیت کنند ضمن اینکه بگویند بر اساس کدام قانون جلوی فعالیت همکاران ما را می گیرند.
شاهد از بین رفتن مدل ها و ژآنر های سینمایی هستیم
عسگر پور گفت: ای کاش مسئولان و مدیران سینما به جای آنکه انرژی خودشان را صرف ممنو ع کردن فعالیت هنرمندان کنند کمی وقتشان را روی مباحث سینما و توجه به گونه های سینمایی بکنند تا شاهد از بین رفتن مدل ها و ژآنر های سینمایی نباشیم. باید اذعان داشت این روزها در سینمای ایران فقط دو مدل سینما در جریان است، یک مدل آن که خیلی خوب جواب می دهد و باعث فعالیت تعدادی از همکاران ما شده و مدل دیگر سینما که توسط نهادهای حاکمیتی پیگیری می شود ومعمولا برگشت سرمایه و چگونه اکران شدن آن برای مسئولان چندان مهم نیست. به نظر من بهتر است مسئولان سینما وقتشان را دراین بخش بیشتر صرف کنند تا سینمای ایران به دو مدل فیلمسازی خلاصه نشود.
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پاسخ به اینکه تعدادی از این هنرمندان خودشان هم تمایل به بازی در فیلم ها ندارند گفت: اسامی ممنوع ازکارها اعلام نشده اما بحث این است که بر مبنای کدام قانون این دستور داده می شود؟ همینجوری که نمی شود جلوی فعالیت کسی را گرفت. هرجریمه ای هم هست قانون باید مشخص کند نه بر اساس نظریه فلان مدیر کل و وزیر . کشوری هستیم که مدعی آزادی هستیم بعد جلوی نویسنده را می گیریم که ننویسد ، مگر می شود به نویسنده بگویند ننویسد؟ آیات شیطانی که ننوشته ، آیا کسی را که به مشکلات اجتماعی اشاره می کند یا مباحث سیاسی ورود می کنند بایداز نوشتن منع کرد؟ اصلا مگر می شود؟
اگر جلوی آقایان را نگیریم این رفتار تسری پیدا می کند
عسگرپور تاکید کرد: اصلاکار ندارم که چقدر صریح اعلام کردن این احکام به مصلحت کشور نیست چون آقایان خودشان صلاحشان را می دانند و من هم وارد ریز جزئیات نمی شوم اما بحث اینجاست اگر جلوی رفتار این آقایان گرفته نشود این تسری پیدا می کند و فردا از رئیس گرفته تا دربان دم در به خودشان اجازه می دهند بر مبنای مسئولیتی که دارند فعالیت را از هرکسی سلب کنند واین یعنی هرج ومرج و این برای کشور ما خوب نیست.
به دلیل سوءمدیریت تقریبا دیگرتریبونی در مجامع جهانی نداریم
او گفت: متاسفانه باید گفت دربین کشورهای صاحب سینما تنها کشوری هستیم که چنین ممنوعیت هایی را برای سینماگرانش به وجود می آورد دردنیا حداقل در این بخش نظیر نداریم. انگار مسئولان هم بدشان نمی آید نام و آوازه آنها از این طریق در جهان بپیچد و چنین رفتاری برایشان افتخارآمیزشده است. درحالی که همین بازیگرانی که آقایان بنای ممنوعیت برایشان دارند باهنرنمایی و نقش آفرینی های خود باعث شناخته شدن سینمای ایران در جهان شدند و پرچم کشورمان را در جشنواره های بزرگ دنیا بالا بردند حالا که دیگر تمام این جشنواره ها را از دست دادیم و به دلیل سوءمدیریت تقریبا دیگرتریبونی در مجامع جهانی نداریم. هیچ جای دنیا با هنرمندانش این رفتار را ندارد که ماداریم واین اصلا برای کشورمان شایسته نیست که به جای گفت و گو و تعامل برای برون رفت از این مشکلات، برچسب ممنوعیت فعالیت به هنرمندان وارد کنیم.
حرف های مهم مرضیه برومند فهمیده نشد
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در مورد شایعاتی که در مورد استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما شنیده می شود گفت: در مورد گفتار همکاری که هنرمند هستند و در عین حال مدیریت هم بر عهده دارند نباید قضاوتهای سریع کرد به طوریکه زندگی هنری او زیر سوال رود این رفتار کاملا اشتباه است. خانم مرضیه برومند قبل از اینکه مدیر عامل خانه سینما باشند یک هنرمند شناخته شده با آثار برجسته در تاریخ تلویزیون و سینمای ایران هستند؛ فرد بسیار محترمی که کارهای ارزشمند او در حوزه کودک کاملا شناخته شده و روشن است.
او افزود: حالا در یک زمانی، بسته به شرایطی در یک جمعی از کلماتی استفاده کردند که این کلمات را همانطور که خودشان هم تاکید کردند به اشتباه بر زبان آوردند ما که نباید ملاکمان فقط همین کلمات باشد. در فضایی که امکان فضای دو قطبی به شدت وجود دارد باید بسیار زیاد مراقب کلمات بود چون هر تفسیری از آن می شود وهر صحبتی در تند بادها به هر سمتی ممکن است بچرخد و برداشتهای متعدد از آن شود و گروهی هم ازآن سوءاستفاده کنند.
به گفته عسگرپوردر این شرایط یک عده پیدا شدهاند که دلسوزیشان برای سینما محل تردید جدی است الان هم تمایل دارند فضای دو قطبی در سینما به وجود بیاورند که درنهایت موفق نخواهند شد چراکه سینمای ایران نشان داده بخصوص درشرایط بحران یکپارچه خواهدبود.
او گفت: خانم برومند خودشان توضیح دادند که منظورشان درست فهمیده نشد او خطابش مسئولان بود که وقتی با هنرمند واساسا مردم درست رفتار نمی کنند و قدر هنرمندان را نمی دانند چه تبعاتی برای کشور داردکه این حرف مهم است.
مراقب سرمایه های کشورمان باشیم
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پایان صحبت هایش گفت: درخواستم از هنرمندان این است که دراین شرایط بیشترمراقب خود و سرمایه های مهم و ارزشمند کشورمان باشند.
منبع: سینمااعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- شب آهنگساز برگزار شد؛ نکوداشت هنرمندی که برای یک جامعه بهتر کوشش میکند
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- با حضور ایرج راد، حمیدرضا نوربخش و محمدمهدی عسگرپور؛ خانه هنرمندان میزبان «مداخله نهادهای هنری در صورتبندی امروز و فردا» میشود
- عسگرپور، رئیس هیئتمدیره خانه سینما: وظیفه ما پیگیری است
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران