عبدالرضا کاهانی خبر داده که پیش از این فیلمش را بدون اعمال اصلاحات اکران کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی متوجه این اتفاق نشده است. این کارگردان سینما در عین حال مدعی شده که سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلم تازهاش خواستار حذف ۲۰ دقیقه شدهاند!
به گزارش سینماسینما؛ عبدالرضا کاهانی کارگردان سینما به تازگی در گفت و گویی مفصل با فرانس ۲۴ که رادیو دولتی فرانسه در گزارشی دو بخشی منتشر کرده، از محدودیتها برای ساخت فیلم در ایران، شیوههای دور زدن خطوط قرمز و سرنوشت فیلمهای اخیرش سخن به میان آورده است. او تاکید کرده خطوط قرمز در سینمای ایران بستگی به اشخاص دارد و یادآور شده سوژهای که او قصد ساختش را داشته، کارگردان دیگری ساخته است.
او در این زمینه گفته است: «در سال ۲۰۱۱ من تصمیم گرفتم که فیلمی درباره فشنشوهای زیرزمینی در ایران بسازم. اما درخواست من رد شد، چندی بعد یکی کارگردان دیگر فیلمی با همین سوژه ساخت زمانی که به این مسئله اعتراض کردم گفتند او میتواند در این باره فیلم بسازد اما ما میدانیم فیلمی که تو در این رابطه بسازی قابل نمایش نخواهد بود.»
کارگردان «اراتمند، نازنین، بهاره، تینا»، علاوه بر برخی مضامین سیاسی، نزدیک شدن به مشکلات از جمله مفاسد را نیز خط قرمز میخواند. کاهانی در شرایطی که در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» در نهایت نشان داده بود که بازیگر فیلم یک زندانی است که از لباس پلیس سواستفاده کرده، در جریان این گفت و گو خبر داده که بعد از اکران این فیلم، پلیس از او شکایت کرده بوده است.
او در همین زمینه به حواشی ساخت فیلم «بی خود و بی جهت» اشاره کرده و گفته است: «وزارت فرهنگ به من گفت که باید اول مشکلم را پلیس حل کنم. از آنجایی که فیلمبرداری در خیابان نیاز به مجوز پلیس نیز دارد من تصمیم گرفتم تمام فیلم را در داخل خانه و نماهای داخلی بسازم، این اتفاق افتاد و هیچکس دلیل واقعی اینکه تمامی این فیلم داخلی است را نمیدانست.»
کاهانی در بخشی از این گفت و گو به حضور فریده فرامرزی همسر واقعی رضا عطاران در نقش همسر عطاران در فیلم «استراحت مطلق» اشاره کرده و گفته است: «در فیلم استراحت مطلق من از همسر واقعی یکی از بازیگرها خواستم تا در فیلم بازی کند تا در صحنههایی از فیلم بتوانند زن و شوهر در فیلم هم را لمس کنند و کلا روابط واقعیتری با هم داشته باشند. شورای بازبینی به من گفت باید این صحنهها حذف شود، من پاسخ دادم که اینها زن و شوهر واقعی هستند، پاسخ دادند که تماشاچیها که این را نمیدانند، در نتیجه ما مجبور شدیم متنی به اول این فیلم اضافه کنیم که این خانم واقعا همسر این آقای بازیگر است. مسئلهای که باعث خنده تماشاچیها میشد، چرا که این مسائل اهمیتی برای آنها ندارد و مسخره به نظر میرسد.»
کارگردان «بیست» در جریان این گفت و گو با فرانس ۲۴، به خط قرمز دیگری نیز اشاره میکند و میگوید: «من نمیتوانیم هیچ شخصیت مذهبی را در فیلمها به شکلی که کاملا «مثبت» نباشد نشان دهیم. به طور مثال در فیلم «بیخود و بیجهت» شورای بازبینی به من گفت که بازیگر زنی که در فیلم مذهبی است شخصیت منفی دارد، البته این نگاه آنها بود، من اساسا در فیلمهایم شخصیت مثبت و منفی ندارم، همه خاکستری هستند، من تلاش میکنم آدمها واقعی باشند. آنها از من خواستند با حذف برخی صحنهها و عوض کردن برخی دیالوگها او را به یک شخصیت مثبت در فیلم تغییر دهم. آنها گفتند شخصیت فعلی این زن تبلیغات علیه مذهب است.»
او درباره شیوهاش برای دور زدن این ممیزی گفته است: «زمانی که در سال ۹۱ از من خواستند تا زن مذهبی فیلم «بیخود و بیجهت» را تصحیح کنم و با حذف برخی صحنهها و تغییر برخی دیالوگها او را به زنی مهربان تبدیل کنم، من به آنها گفتم باشد، من این تغییرات را ایجاد میکنم و واقعاً هم این کارها را کردم. تا جایی که بازیگران و دستاندرکاران فیلم به من میگفتند دارم به کارم خیانت میکنم.»
کاهانی افزوده است: «نهایتاً نسخه عوض شده را روی یک دیویدی به آنها ارائه دادم، پس از بازبینی اعلام کردند که این نسخه از فیلم مشکلی ندارند، از آنها درخواست کردم که آن دیویدی را به من بدهند که تا من این تغییرات در نسخه اصلی فیلم هم اعمال کنم چون نسخه دیگری ندارم. آنها قبول کردند و من هم وقتی از دفتر آنها خارج شدم آن دیویدی را شکستم و فیلم را همانطور که بود برای اکران به سینماها فرستادیم؛ فیلمی که مردم دیدند بدون سانسور بود و آنها نیز هیچوقت متوجه نشدند!»
کاهانی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرده که از او خواستهاند صحنههایی از فیلم فرانسوی اش -«وقت داریم حالا»- را حذف کند که در صورت حذف این صحنهها این فیلمش ۲۰ دقیقه کوتاه تر خواهد شد. این کارگردان در این ارتباط گفته است: «با بریدن این صحنهها ۲۰ دقیقه از فیلم من کوتاه میشد و از رده فیلمهای سینمایی خارج میشد در نتیجه پروانه نمایش در ایران به من داده نشد.»
این کارگردان درباره ضررهای مالی که در این زمینه وارد آمده، گفته است: «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا حدود یک و نیم میلیارد تومان خرج در بر داشت. با عدم اکران فیلم، سرمایهگذار این پول را از دست داد، نه تنها این فقط این پول را بلکه حدود ۱۰ میلیاردی که به عنوان فروش این فیلم در نظر گرفته بود را نیز از دست داده است. در پی تکرار این شیوه، سرمایهگذارها ترجیح میدهند که بیشتر روی فیلمهای قابل پخش و سودآور سرمایهگذار کنند و یا حتی سرمایه خود را به زمینههای دیگر ماندن ساخت و ساز منتقل کنند، در نتیجه سینماها کمکم پر میشوند از فیلمهای خالی.»
منبع: تابناک
برچسبها: رضا عطاران, عبدالرضا کاهانی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- گفتوگوی محمد حقیقت با عبدالرضا کاهانی به بهانه «یک زیارتگاه»/ در این ۱۰ سال از پا ننشستم
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- فیلم جدید عبدالرضا کاهانی در بخش مسابقه ادینبورگ
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- قاچاق فیلم عبدالرضا کاهانی؛ «ارادتمند نازنین بهاره تینا» هم منتشر شد
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟