سال ۸۳ با پایان امتحانات دانشگاه کولهاش را برداشته و راهی تهران شده بود به هوای جشنواره فیلم فجر. با دلش عهد کرده بود که «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی را در نخستین نمایش عمومیاش ببیند اما خاطرهای که از تماشای این فیلم دارد بههمان صفهای بلند خرید بلیت در باغ فردوس و موزه سینما قد میدهد. صفهایی که زیر آسمان پر از برف تهران آنقدر قد کشید تا تماشای فیلم بیضایی را به خواستهای دور تبدیل کند و در نهایت در مقابل محدودیت صندلیهای سینما قد خم کند.
به گزارش سینماسینما، «ایران» در ادامه نوشت: حالا برای او و خیلی از علاقهمندان جدی سینما فیلم دیدن در ایام جشنواره بههمین خاطرات گره خورده است و حتی آنهایی که خاطرهباز هستند ترجیح میدهند در روز اکران فیلم جلوی در سینما بایستند و هی تعداد آدمها را بشمرند تا چشمشان به دریچه گیشه سینما بیفتد و با دست خودشان بلیط را از متصدی فروش بلیط بخرند. این روزها برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف راه رسیدن به جشنواره را کوتاهتر کرده است و با اینترنتی شدن فروش بلیطها با چند کلیلک در فضای مجازی میتوان صف بلند تماشای یک فیلم را طی کرد. حالا اما تنور داغ جشنواره هم رنگ و بوی دیگری دارد و ردپای صف علاقهمندان به سینما را به جای خیابانها باید روی شبکههای اینترنتی آگهی جست و جو کرد و واقعی بودن تب و تاب شکل گرفته برای تماشای فیلمها را در بازار سیاه فروش فیلمها محک زد.
از بلیط بخش VIP تا کارت مراسم افتتاحیه
«بهترین قیمته. دو روز دیگه برای همین بلیطها باید سه چهار میلیون هزینه کنی». اینها را پسر جوانی میگوید که مجموعه یازدهتایی بلیطها را ۱۳۲ هزار تومان خریده اما حالا همان را در سایت فروش کالا به مبلغ یک میلیون تومان بهفروش گذاشته است. «سانس ساعت ۳ پردیس کوروشه» این عبارات را برای اکازیون جلوه دادن پیشنهادش بهگفتههایش اضافه میکند و در پاسخ به علت فروش آن میگوید: «از سری A سه سری دارم که دو سری اون اضافه است».
حرفهایش را با توضیحاتی درباره جایگاه ویژه صندلیها ادامه میدهد و میگوید چنانچه خواهان بلیطهای بیشتری باشم میتواند در سینما استقلال و از طریق صف! بلیطهای بیشتری را تهیه کند. آن طور که خودش تعریف میکند کیسه بازار سیاه به تن خودش هم خورده و برای بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر و به هوای تماشای فیلم «جدایی نادراز سیمین» چیزی حول و حوش همین رقم را پرداخت کرده است.
فروشنده دیگر این سایت خانمی است که دو سری کامل سودای سیمرغ یک و سیمرغ دو را ۲ میلیون تومان قیمتگذاری کرده. بهگفته خودش صندلیها مربوط به بخش VIP و مخصوص هنرمندان است. میگوید در صورت اعلام تقاضا میتواند از دوستانش کارت ورود به مراسم افتتاحیه را هم تهیه کند. تأکید میکند که تمام هزینه را هم بهصورت کامل و به صورت نقد دریافت میکند. آنطور که خودش توضیح میدهد بهدلیل پروژه کاری که در شهرستان برایش پیش آمده مجبور به فروش بلیطها شده است.
فروشندههایی که خریدار ندارند
برخلاف تجربه ناموفق سال گذشته امسال سایت فروش اینترنتی بلیطها به مشکلی برنخورده است. گزارش پیش فروش فیلمهای جشنواره فیلم فجر از پر شدنِ عمده ۳۶۰۰ صندلی در پانزده دقیقه نخست روز سیام دی ماه خبر میدهد و حتی برگزارکنندگان جشنواره را ترغیب میکند تا سهمیه جدیدی برای پیش فروش بلیط در سینماهای مردمی اختصاص دهند؛ اما آنچه در روزهای گذشته این استقبال را به چالش کشانده گزارش رسانهها از بازار سیاه فروش بلیطها است. حاشیههایی که در پس آن گزارههای خبری ایجاد عطش و جذابیت تماشای فیلمهای جشنواره برای مخاطبان نهفته است. «یادمان باشد هر جشنوارهای اگر حاشیه داشته باشد جشنواره جذابتری است و یکی از حاشیههای جذاب افکار عمومی اعلام رقمهای بالا برای خرید و فروش بلیطهاست» گوینده این عبارات امیرحسین علمالهدی کارشناس سینما و مدیر گروه هنر و تجربه است. او در اینباره میگوید: «ما فعلاً از طریق ذهنیات فروشندهها متوجه وجود چنین بازاری شدهایم و هنوز مطمئن نیستم آن طرف این معامله یعنی خریداری وجود داشته باشد.»
علمالهدی معتقد است که تمام این حواشی ممکن است فقط یک بازارگرمی از طرف صاحبان بلیطها باشد و باید با تردید به آن نگاه کرد. او در توضیحات بیشتر میافزاید: «در تهران برای هر فیلم فرصت حدود ۳۵ نمایش وجود دارد و بر حسب اظهارات مسئولان جشنواره ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش هم در گیشه انجام میشود و هنوز فرصت خرید بلیط برای مردم وجود دارد.»
به گفته علمالهدی ممکن است این اتفاق صرفاً حاصل بازاریابی افرادی باشد که نیاز به پول دارند و نه معیاری برای سنجش عطش مخاطبان برای تماشای فیلمهای جشنواره. این کارشناس سینما ایجاد سانسهای فوقالعاده در ایام جشنواره را ملاک واقعی برای سنجش عطش تماشای فیلمهای جشنواره در میان مخاطبان سینما عنوان میکند و میگوید باید تا زمان جشنواره منتظر ماند و دید چند سانس فوقالعاده برای این منظور لحاظ میشود.
او در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان مقابل چنین پدیدهای ایستاد هم میگوید: «شما نمیتوانید چنین درخواستی داشته باشید مثل این است که توقع داشته باشید پدیده قاچاق وجود نداشته باشد. به هر حال در هر فعالیتی درصد پایینی از تخلف وجود دارد اما تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد»
علمالهدی در ادامه میافزاید: «در همه جای دنیا اغلب جشنوارهها به صورت تخصصی برگزار میشود و جشنواره فیلم فجر از معدود جشنوارههایی است که این میزان صندلی سینما در اختیار مردم قرار میگیرد و بر این اساس این دست تخلفات موضوع عادی است و نباید نگران آن باشیم.»
او در بخش پایانی صحبتهایش همچنان حضور خریدار را طرف مهم این معامله عنوان میکند و با تأکید میگوید: «دسترسی به فروشندهها براحتی امکان پذیر است و میتوان آنها را شناسایی کرد اما مسأله مهم بخش دوم این معامله یعنی خریدار است. تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
- عشق مرکب حرکت است و نه مقصد / «روز واقعه»؛ باشکوهترین فیلم ساخته شده درباره عاشورا
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی