دبیر جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) در آستانه برگزاری این جشنواره خبر داد که برنامهریزیهایی برای تحول در حوزه موسسات سازمان سینمایی که جشنواره برگزار میکنند، تدارک دیده میشود.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدی مقدم صبح یکشنبه ۱۶ آذرماه در نشست خبری نوزدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت توضیحاتی را درباره این رویداد بیان کرد.
حمیدیمقدم در همان ابتدای جلسه با اشاره به روز دانشجو بیان کرد که یکی از بخشهای ویژه جشنواره امسال بخش دانشجویی است.این بخش با تمرکز بر کارهای نو مورد توجه قرار گرفته و حدود ۴۰ فیلم رسید که در نهایت ۱۷ اثر انتخاب شدند.
به گفته وی؛ امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد تولید مستند نسبت به سال گذشته وجود داشته و ۷۸۰ اثر به دبیرخانه رسیده بود که امسال پیش از نشست خبری اسامی فیلمها اعلام شد.
دبیر جشنواره درباره انتخاب آثار توضیح داد که فیلمهای جشنواره برآیند مشورت با حدود ۲۰ کارشناس مشاور در حوزه سینمای مستند است.
همچنین گفته شد که مواجهه با واقعیت افزوده که در جشنوارههای تخصصی مهم دنیا وجود دارد، امسال در جشنواره درنظر گرفته شده و با حضور مهمانهای خارجی بررسی میشود.
بخش آثار مقاومت و غزه نیز همانند سالهای اخیر از بخشهای ویژه جشنواره است.
در ادامه این نشست حمیدیمقدم درباره جایزه مردمی جشنواره گفت که سامانه آنلاین هاشور با حمایت مرکز و همکاری انجمن تهیهکنندگان مستند این بخش را برپا میکند.
او درباره اکران آنلاین نیز افزود: برخی آثار در سامانههای آنلاین نمایش داده میشوند، درحالی که این مسئله برای عموم در سطح دنیا محدود شده است.
وی درباره حضور فیلمهای سیاسی هم گفت که در بخش ویژه و سیر طبیعی جشنواره فیلم سیاسی داریم و تلاش کردیم جشنواره امسال شاهد صداهای متنوع باشد.
حمیدیمقدم در ادامه درباره حضور هفت ساله خود در جشنواره و وضعیت بخش بینالملل گفت: امیدوارم بتوانیم این جشنواره را چند قدم به جلو ببریم و در بخش بینالملل مایلم درباره فضای ناجوانمردانهای که از طرف چند هموطن برای ما رخ داده بعدا صحبت کنمT اما در حوزه فرهنگی توانستیم از این فضا عبور کنیم. جشنواره جهانی فجر ۲۰۰ مهمان خارجی داشت و جشنواره سینما حقیقت یک جشنواره واقعی است و با همه فضای منفی بعد از جنگ ۱۲ روزه امسال جشنواره دچار تحول شده است و مهمانان ما برای سفر به ایران اشتیاق دارند.
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی به دلیل سانسور از جشنواره کنار گذاشته شده است یا خیر، گفت:من به عنوان مدیر جشنواره حقیقت میگویم که آثار پرچالش و جسوری که فکر کنیم با آن باید چه کنیم، نداشتیم. شاید فیلمی داشتیم که دوست داشتیم آن را نمایش دهیم ولی رأی زیبایی شناسی برای حضور در بخش مسابقه را کسب نکرد. با این حال یکی دو فیلم هست که تلاش میکنیم آنها را در بخش ویژه نمایش دهیم. ضمن اینکه تاکید میکنم برای انتخاب آثار، هیچ نگاه شخصی و سمپات نسبت به تولیدات مرکز نداشتیم.
او در پاسخ به دیگر سوال مبنی براینکه آیا معتقد نیست که جدا شدن مدیریت مرکز گسترش از دبیری جشنواره حقیقت، انتقادها را کمتر و جشنواره مستقلتری را به دنبال دارد، بیان کرد: من خودم از سال ۹۸ پیگیر این بحث بودم و در نهایت تصمیمگیری درباره این موضوع با وزارت ارشاد است اما در طراحی و برنامهریزی دکتر فریدزاده برای یکی دو سال آینده، بر این است که حوزههای موسسات و جشنوارهای دچار تحول شوند.
حمیدیمقدم در بخشی دیگر درباره تعداد زیاد جوایز جشنوارهها گفت: قصد کاهش جایزهها قبلا هم وجود داشت ولی طبق نظر صنف برای کم نشدن انگیزهها جایزهای کم نشده است. البته درخواستهایی از دستگاهای دیگر برای اهدای جایزه بود ولی موافقت نکردیم و شاید به این سمت برویم که پیش از مراسم اختتامیه، یک بخشی از جوایز جنبی اهدا شوند.
او با اشاره به کارگاههای آموزشی مختلف همچون حوزه هوش مصنوعی گفت: امروزه بحث مستند- انیمیشن یک موضوع جدی در سینمای مستند شده و مستندسازان باید نشان دهند که با این پدیده چطور برخورد میکنند.
دبیر جشنواره همچنین گفت که یک برنامه یادمان برای ناصر تقوایی و آثار مستندش در جشنواره امسال تدارک دیده شده است.
حمیدیمقدم درباره پیچینگ طرحها و دوره اول آن که سال قبل برگزار شد بیان کرد: احساس کردیم مشارکت لازم شکل نمیگیرد و زیرساختها باید تعریف شوند. قرار ما این بود که بخش خصوصی انگیزه پیدا کند و وارد شود که برای عرضه مستند هم اقدام شود. متاسفانه به نتیجه نرسیدیم و فکر میکنم مداومت در موضوع ما را به نتیجه میرساند. البته امیدوارم طبق برنامهریزیها پیچینگ دوره دوم بعد از جشنواره تا قبل از پایان سال برپا شود.
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره تغییرات جامعه بویژه در بخش پوشش آیا فیلمی بوده که روایتی واقعی داشته باشد، گفت: فیلمهایی با موضوعهای مختلف بوده و در مواردی اصلاح کوچکی بدون تغییر جهان کلی فیلم اعمال شده است. اما اینکه فیلمی به دلیل این نوع روایت حذف شده باشد، نداشتیم و برخی فیلمها بخاطر بحث استاندارد و زیبایی شناسی برای حضور در بخش مسابقه رأی نیاوردند. البته این را بگویم که یک فیلم کوتاه داشتیم که رأی هم آورده بود ولی به دلیل حراست از حقوق فردی شخصیت حاضر در فیلم در جشنواره حضور ندارد با این حال امیدوارم فیلمها انعکاس واقعی جامعه باشند.
وی در بخشی دیگر اضافه کرد: ما وامدار آقای مسعودشاهی هستیم و افتخار داریم که نکوداشت ایشان را که مشوق ما در راهاندازی بخش آنلاین بود، در جشنواره داشته باشیم همچنین بزرگداشت فرهاد ورهرام نیز برگزار خواهد شد.
به گفته وی امسال همانند سال قبل در برخی شهرهای کشور آثار برگزیده جشنواره نمایش داده خواهند شد.
دبیر جشنواره در پایان این نشست درباره شائبه نمایش برخی فیلمهای جشنواره در موقعیتی دیگر گفت: استثنای ما انجمن سینمای جوان بوده که علیرغم میل سینما حقیقت و بنا بر دستور مدیریت سازمان براساس تفاهم صورت گرفته، از جشنواره فیلم کوتاه میتواند فیلمی در سینما حقیقت باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- فیلم ایرانی بهترین مستند جشنواره مجارستانی شد/ «پتتیک» به یونان میرود
پربازدیدترین ها
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید





