تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۴:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 177084

مراسم افتتاحیه جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» و بزرگداشت عباس کیارستمی روز گذشته اول تیر در موزه سینما با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ابتدای این مراسم مجری به صحنه رفت و ضمن خوشامدگویی گفت: حدود سه سال پیش تک درخت عباس کیارستمی توسط مهدی شادی‌زاده و علیرضا شادی‌زاده به ثبت رسید که عباس کیارستمی از این درخت در فصول مختلف عکاسی کرده است و ایده برگزاری این جشنواره از زمان ثبت تک درخت شروع شد.

در ادامه مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵»  به صحنه رفت و گفت: خوشحالم که با تمامی سختی‌ها این جشنواره تا به امروز ادامه داشته است. همه این جشنواره بهانه‌ای برای احترام به نام عباس کیارستمی است که می‌دانم امروز در این سالن حضور دارد. این جشنواره نقص‌هایی هم دارد که خوشبختانه هر دوره نسبت به دوره‌های قبل بهتر برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه جشنواره در دو حوزه عکاسی و ویدئو آرت فعالیت می‌کند، افزود: خوشبختانه این جشنواره همکاری‌های خوبی در بخش بین‌الملل با کشورهای ژاپن، استرالیا، آلمان و… داشته است و سفارت ژاپن خیلی به ما کمک کرده است. از همکاری‌های مهم دیگر همکاری موزه سینما در این سه دوره بوده است. همچنین یکی از مهم‌ترین و برترین زنان معاصر یعنی لیلی گلستان در این سه دوره بسیار از ما حمایت کرد و در روزهای اولیه که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردیم ایشان در کنار ما بود. همکاری این جشنواره با فوجی فیلم سبب شد تا هر ساله در کنار هم باشیم و تا جایی که می‌توانیم به رشد عکاسی کمک کنیم.

در ادامه کلیپی از همکاری کشور ژاپن با ایران از گذشته تا به امروز برای مخاطبان پخش شد.

سپس سفیر ژاپن به صحنه رفت و گفت: بسیار خوشحالم که در مراسم افتتاحیه جایزه بین‌المللی «عکس ۵» که به مناسبت بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار می‌شود حضور دارم. عباس کیارستمی یکی از برجسته‌ترین کارگردان‌های سینمای ایران است که در ژاپن هم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در سال ۲۰۱۶ زمانی‌که این کارگردان فقید درگذشت جشنواره‌های زیادی درباره دستاوردهای این هنرمند در سراسر ژاپن برگزار شد. من خودم دانش آموخته سینما هستم و همیشه تحت تاثیر «خانه دوست کجاست» این هنرمند هستم. امیدوارم این جشنواره بتواند ادامه دهنده راه عباس کیارستمی باشد.

در ادامه کلیپی از آیدین آغداشلو و عکس‌های عباس کیارستمی برای حاضرین پخش شد.

سپس بهمن فرمان‌آرا به صحنه رفت و گفت: وقتی که آیدین آغداشلو حضور دارد من نباید درباره عباس کیارستمی صحبت کنم. عباس کیارستمی شکارچی لحظه‌ها بود و اگر ما گل می‌دیدیم او ریشه را می‌دید. او همیشه خیلی عمیق نگاه می‌کرد و از نظر تصویری عکس‌ها را دوست داشت و همیشه می‌خواست متفاوت باشد. عباس کیارستمی اولین بار با داستان فیلم «گزارش» پیش من آمد و من می‌دانستم که موفق می‌شود. آشنایی و همکاری ما از همان زمان شکل گرفت. عباس کیارستمی الان زنده‌تر است و امروز زادروز این هنرمند است که من این روز را به همه ایرانیان تبریک می‌گویم و یاد او همیشه با من است.

سپس آیدین آغداشلو درباره عباس کیارستمی گفت: من قدیمی‌ترین دوست کیارستمی هستم. ۶۷ سال پیش در مدرسه با هم دوست شدیم و دوستی ما ادامه پیدا کرد. بار اولی که او را دیدم من بچه شروری بودم ولی او آنقدر جدی بود که  از سر به سر گذاشتنش منصرف شدم. من امروز در تولد یک نابغه صحبت می‌کنم. 

وی ادامه داد: عباس کیارستمی همیشه ناظر بود و بیشتر نگاه می‌کرد. او با دقت نگاه می‌کرد و مثلاً به رویش یک گیاه با دقت نگاه می‌کرد. ساکت بود و من هیچ وقت ندیدم ناسزایی به کسی بگوید. او آدمی بود که جان خودش را به جان جهان پیوند زده بود. در فیلم‌هایش نقش واسطه را به حداقل رساند. عباس هیچ وقت فرو نریخت و من به محکم بودن او همیشه غبطه می‌خورم. من نقاشی‌های او را همیشه دوست داشتم. 

این هنرمند خاطرنشان کرد: عباس کیارستمی در میان ما ظاهر شد و در میان ما با فروتنی و قوت کار خود را انجام داد. او اعتقادی داشت و بر اعتقاد خود پافشاری می‌کرد. او آرامش عمیقی داشت که این آرامش از یک استحکام درونی بود. جهان با وجود عباس کیارستمی معنای تازه‌ای پیدا کرد و او روز به روز بیشتر تحسین می‌شود. 

در ادامه کلیپی از داوران سومین دوره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» پخش شد و مجید طالبی بیانیه هیئت داوران را برای حاضرین خواند.

سپس لیلی گلستان به صحنه رفت و گفت: خیلی خوشحالم از اینکه برای داوری این سه دوره انتخاب شده‌ام و واقعا لذت بردم. ما جوانان با استعدادی داریم که سعی می‌کنند ناامید نشوند و به راه خود ادامه دهند. 

در ادامه پانته‌آ پناهی‌ها، سفیر ژاپن، علی شادمان، فرزاد صدیق‌زاده، هوتن شکیبا، مجید طالبی و لیلی گلستان برای دادن جوایز به صحنه آمدند.

جایزه ویژه گلستان به سالار چرمی، جایزه ویژه فوجی فیلم در بخش عکس به مریم رئوفی منش و جایزه ویژه فوجی فیلم در بخش ویدئو آرت به سجاد دادپور اهدا شد.

در پایان از عوامل جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵»  نیز تقدیر شد.

در این مراسم افردی همچون بهمن فرمان‌آرا، آیدین آغداشلو، لیلی گلستان، جواد عزتی ، جعفر صانعی مقدم، پانته‌آ پناهی‌ها، علی شادمان، هوتن شکیبا و سفیران کشورهای ژاپن، ایتالیا، آلمان و … حضور داشتند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها