تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۱۶:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 163096

سینماسینما: یک گزارش تحلیلی درباره انتخاب اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی در روزنامه سازندگی منتشر شده است که می‌خوانید:

دو روز پیش اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی انتخاب و به فاصله یک روز بعد، مدیرعامل جدید این بنیاد معرفی شد. اما آن‌قدر انتخاب مدیرعامل به سرعت صورت گرفت که این شائبه به وجود آمد که مدیرعامل از پیش تعیین شده و اعلام رسمی آن تنها به دلیل معرفی اعضای هیات امناء به تعویق افتاده بود. این انتخاب از این جهت عجیب است که هیات امناء هم نقشی در انتخاب آن نداشتند. معرفی اعضای هیات امنا هم که خود داستان غریبی داشت. برای اولین بار اعضای این هیات نه از میان سینماگران بلکه از میان وزرا و افرادی که در مشاغل اقتصادی فعالیت دارند، انتخاب شدند. از دو روز پیش توئیتر و اینستاگرام پر شده از اظهارنظرات و انتقاداتی که پیرامون این انتخاب‌ها وجود دارد. معلوم نیست محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد چه تصوری از بنیاد سینمایی فارابی دارد و یا این‌که اگر بخواهیم بهتر بگوییم،  محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی چه تصوری در ذهن وزیر از این بنیاد ترسیم کرده است که چنین افرادی را برای عضویت در هیات امناء به اسماعیلی پیشنهاد داده است.

 هرچند همیشه اعضای هیات امناء نه مرجعی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بودند و نه نقش اساسی در مدیریت یک مجموعه دارند اما حضور افرادی که هیچ ربطی به سینما ندارند و نداشتند در این دوره حساس، بیش از آن‌که حیرت‌انگیز باشد، سوال‌برانگیز است. همیشه از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان صندوق پول سازمان سینمایی نام برده می‌شد که البته در یک دهه گذشته به دلیل اعطای وام‌های بدون برگشت و بدون بهره به یک سری از فیلمسازان که فیلم‌هایشان نه در داخل و نه در خارج از کشور نه فروشی داشتند و نه موفقیتی،‌ سرمایه این بنیاد ته کشیده و دیگر چیزی برای پرداختن به نورچشمی‌ها وجود ندارد. اما باز هم عده‌ای از فیلمسازان که انگار سرقفلی این بنیاد به دست آنهاست، همچنان از همان سرمایه‌های ناچیز این بنیاد استفاده کرده و فیلم می‌ساختند، با پول فارابی در جشنواره‌های خارجی هم شرکت می‌کردند و البته نه مانند گذشته، همچنان تغذیه آنها از این بنیاد به بهانه جشنواره کودک، جشنواره فجر و… به راه بود. 

حالا اسماعیلی به پیشنهاد خزاعی دست به ساختارشکنی زده که نه انگیزه‌‌اش مشخص است و نه اهدافش. حضور مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، علی عسگری معاون ستاد اجرایی فرمان امام، علیرضا مختارپور قهرودی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته معاون پیشین صدا و سیما، سیدمحسن مهاجرانی معاون پیشین صدا و سیما و مشاور رئیس رسانه ملی به همراه محمد خزاعی نشان می‌دهد که رئیس سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی نه به عنوان بنیاد فرهنگی بلکه به عنوان یک بنیاد اقتصادی نگاه می‌کند. با اینکه این بنیاد سرمایه مالی اندکی دارد اما حضور افرادی مانند رئیس سازمان برنامه و بودجه،‌ وزیر نفت و یا دبیر شورای عالی مناطق آزاد و … به واقع چه معنی و مفهومی دارد؟ قرار است آنها برای این بنیاد ایجاد و جذب سرمایه کنند یا بالعکس راه‌های تازه برای هزینه کردن بودجه آن بیابند؟ جالب اینجاست که تنها فرد سینمایی این هیات هم خزاعی است که طبیعتا دیگر اعضا، نظرات او درباره سینما را خواهند پذیرفت. معلوم نیست رئیس سازمان سینمایی چه در سر دارد که هیچ سینماگر دیگری را به وزیر ارشاد برای حضور در این هیات پیشنهاد نداده است؟ منوچهر شاهسواری، سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، محمدمهدی عسگرپور، شهریار بحرانی، مجید مجیدی، نادر طالب‌زاده و… از اعضای هیات امناء در گذشته بودند که یا در سینما مدیر بودند و یا فعالیت هنری می‌کردند اما خزاعی هیچ فرد سینمایی را به این هیات راه نداد تا خود تنها فردی باشد که درباره سینما می‌داند و می‌تواند درباره آن اظهار نظر کند. 

انتخاب این افراد اگر به این دلیل صورت گرفته که سرمایه‌ها به سمت سینما سرازیر شود،‌ باز هم نشان می‌دهد که خزاعی در پی این است که تولید فیلم‌های دولتی و موجه را که نگاهی امیدوارانه و مثبت به جامعه دارند، افزایش دهد. با بودجه کمی که در اختیار سازمان سینمایی و فارابی است؛‌ بعید به نظر می‌رسد که بتوان با دست خالی چنین فیلم‌هایی تولید کرد و این افراد شاید بتوانند با خود سرمایه هم بیاورند. هرچند که با درگیری‌های زیاد شغلی و اداری آنها، بعید به نظر می‌رسد که بتوانند برای بنیاد فارابی و سینما قدم مهمی بردارند. داستان انتخاب مدیرعامل فارابی هم که از همه اینها عجیب‌تر است. او نه سابقه‌ای در سینما دارد و نه شناختی از آن. سیدمهدی جوادی متولد ۱۳۶۶ است و دکترای حقوق بین الملل دارد. معاون فرهنگی وزیر کار و امور اجتماعی، رئیس کارگروه هنر و رسانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قائم مقامی شبکه کودک و نوجوان صدا و سیما و… از جمله فعالیت‌هایی است که در حکم او به آنها اشاره شده و البته باید  رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب، رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه‌قضائیه را هم به آن افزود. او تا همین روزهای اخیر در مرکز نوآوری قوه قضائیه مشغول به کار بود که معلوم نیست خزاعی بر اساس چه معیار و تجربه‌ای او را به عنوان مدیرعامل یک بنیاد سینمایی انتخاب کرده است. سابقه اعضای هیات امناء فارابی و مدیرعامل آن نشان می‌دهد برای رئیس سازمان سینمایی، نه شناخت از سینما و تجربه در آن، بلکه معیارهای دیگری اهمیت دارد. معیارهایی که برای اهالی سینما ناشناخته است و این‌طور که از واکنش‌ها در این چند روز معلوم است، از این ملاک‌ها چیزی سر درنیاورده‌اند. هنرمندان پیش از آمدن خزاعی از وزیر ارشاد می‌خواستند یکی از اهالی سینما را برای ریاست سازمان سینمایی انتخاب کند اما نمی‌دانستند،‌ چنین رئیسی، اعتقادی به استفاده از اهالی سینما در مدیریت ندارد!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها