تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۹/۲۴ - ۱۵:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192797

اکران مردمی فیلم سینمایی «سلفی با رستم» با حضور بازیگران و عوامل فیلم برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، شامگاه چهارشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴٠۲ دومین اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» با حضور جمعی از بازیگران و عوامل فیلم و به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان و اساتید سینما چون دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی استاد برجسته ادبیات نمایشی کشور، داود نامور مدیر تماشاخانه نوفل‌لوشاتو، عادل بزدوده کارگردان و عروسک‌ساز، وحید لک، فرشید صمدپور و… در سالن شماره دو پردیس سینمایی کورش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم چند تن از عوامل فیلم روی صحنه رفتند و درباره فیلم به علاقه‌مندان و دوستداران سینمای کودک و نوجوان توضیح دادند.

میرطاهر مظلومی: قناعت با تمام مشکلات به فرزندان ما خدمت می‌کند

ابتدا میرطاهر مظلومی بازیگر نقش ضحاک در این فیلم که به نوعی گرداننده جلسه نیز بود، اظهار کرد: ساخت فیلم «سلفی با رستم» به قبل از پاندمی کرونا بازمی‌گردد که شرایط کرونایی و حوادث پیش آمده کار را به جایی رساند که ما پس از چهار سال سرانجام به اکران عمومی برسیم.

وی ادامه داد: خانم‌ها و آقایان، آقای حسین قناعت، کارگردان بسیار شریفی ‌است و او با تمام مشکلات پای سینمای کودک ایستاده و همچنان به فرزندان این مرز و بوم خدمت می‌کند.

قناعت: «سلفی با رستم» سرگرم کننده اما بر پایه ادبیات و شاهنامه است

در ادامه حسین قناعت کارگردان فیلم گفت: این درست است که ما از زمینه ادبیات و شاهنامه در فیلم استفاده کردیم، اما سعی‌مان این بود که فیلمی امروزی بسازیم تا فرزندانمان از آن لذت ببرند.

وی افزود: فیلم در ستایش شاهنامه است. از کسی قصد گلایه ندارم، اما قصد دارم بگویم برای مسئولین چیزی اهمیت ندارد. در واقع اوضاع این مملکت از این حرف‌ها گذشته است، ولی ما به عنوان خانواده‌های ایرانی که تاریخ این مملکت برایمان مهم تلقی می‌شود، باید تلاش کنیم که فرزندانمان با این شخصیت‌ها و اسطوره‌ها آشنا شده و با کتاب رشد کنند. امیدوارم که این فیلم، قدیمی ولو کوچک در راستای حفظ فرهنگ ایرانی باشد.

قناعت اظهار کرد: درباره این فیلم به بیان چند خاطره که علت ساخت آن بود، بسنده می‌کنم. نخست وقتی در دوره ابتدایی تحصیل می‌کردم، ناگهان و اتفاقی کتاب فارسی خواهر بزرگترم به دستم رسید و در آن با شعر «آرش کمانگیر» سیاوش کسرایی روبرو شدم. وقتی فهمیدم آرش اهل آمل بود و همشهری من این علاقه دو صد چندان شد.

وی ادامه داد: دخترم ۱۲ ساله بود و یکی از دوستانش که به منزل ما آمده بود، عکس رستم را به من نشان داد و گفت این کیست؟ با خودم فکر کردم چرا باید این دختر ۱۲ ساله ایرانی رستم را نشناسد؟

این کارگردان اظهار کرد: خاطره سوم اینکه چندی است متوجه شدم، رئیس جمهور تاجیکستان یک نسخه شاهنامه به همه مردم تاجیکستان هدیه داده و امروز نیز فهمیدم آن نسخه با ترجمه روسی است. ما باید تلاش کنیم فرزندانمان، تاریخ‌مان و فرهنگ ایرانی را از یاد نبرند.

ناظرزاده کرمانی: حسین قناعت شریف است که در حوزه کودک کار می‌کند

فرهاد ناظرزاده کرمانی در ادامه گفت: هلیا بازیگر این فیلم دختری است نابغه! من به احترام او اینجا هستم. او آینده بسیار درخشانی دارد. به دو زبان انگلیسی و فرانسه با فصاحت صحبت می‌کند و ریاضیاتش بسیار خوب است، پیانو می‌نوازد، حال آنکه بازیگری او را امروز باید دید چه کرده است.

وی ادامه داد: من شاهنامه را «دادنامه» می‌خوانمش؛ دادنامه به این علت که فردوسی اصولا دغدغه «داد» و دهش داشته است. بخشش! به این علت که «داد» یعنی معادل «حق» در زبان عربی فردوسی عاشق «داد» است. فریدون را وقتی ستایش می‌کند که داد و دهش در حکومتش تسری یافته است.

ناظرزاده کرمانی گفت: یعنی شاهنامه کتاب مقدس ماست و ما باید آن را دقیق‌خوانی کنیم و گذشته یادمان باشد به قول ساختارگرایان گذشته چراغی است بسوی آینده. مردمی که گذشته خود را نمی‌شناسد حال و آینده خود را هم از دست داده است. از همه مهم‌تر شاهنامه به ما عزت و اعتبار می‌دهد و شرف به ما می‌آموزد.

وی اظهار کرد: من از فیلم خبر ندارم، اما حتم دارم که آقای قناعت یک فیلمساز شریف است و جزو معدود فیلم‌سازانی هستند که فیلمسازی در زمینه کودک را به اوج رسانده‌اند، البته در سطح ایران. امید است در آینده نزدیک در سطح جهان نیز موقعیت سینمای کودک ما بیش از پیش ارتقا یابد.

در پایان هلیا آهنگری بازیگر نوجوان فیلم نیز گفت: تلاش ما این بود که اهمیت شاهنامه فردوسی را ارج نهیم و به هم سن و سال‌های خودم که کمتر از شاهنامه می‌دانند، آموزش دهیم.

پخش فیلم سینمایی «سلفی با رستم» ساخته حسین قناعت از چندی پیش روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته به عهده شرکت رسانه فیلمسازان مولود به مدیریت حبیب اسماعیلی است.

حسین قناعت پیش از این سابقه ساخت آثار پرفروشی در سینمای کودک همچون «دزد و پری»، «تپلی و من»، «قهرمانان کوچک» و… و همچنین سریال پرمخاطب «دیو و ماه‌پیشونی» در شبکه نمایش خانگی را دارد.

در خلاصه داستان «سلفی با رستم» آمده است: هلیای ۱۰ساله بدون آنکه از رازهای پدرش آگاه باشد، زندگی به ظاهر آرامی دارد، اما هنگامی که رازها برملا می‌شوند، زندگی‌اش را دگرگون می‌کنند.

امیرحسین صدیق، شقایق فراهانی، بازیگران کودک هلیا آهنگری و راستین عزیزپور، آناهیتا همتی، زهرا جهرمی، محمدرضا هدایتی، مرتضی زارع، رامین ناصرنصیر، عباس محبوب، امین چنارانی با هنرمندی میرطاهر مظلومی و علی استادی بازیگران این فیلم هستند.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها