اوستا محمودوند در جلسه نقد و بررسی «سیزده قاتل» عنوان کرد که تاکشی میکه فیلمسازی است که حتی تارانتینو را به سینمای خود جلب کرد.
به گزارش سینماسینما، پانصد و ششمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران روز دوشنبه ۳۰ خرداد به نمایش «سیزده قاتل» ساخته تاکشی میکه محصول سال ۲۰۱۰ اختصاص داشت که پس از نمایش فیلم اوستا محمودوند با اجرا و کارشناسی جلسه توسط سامان بیات، به نقد و بررسی آن پرداخت.
وی در ابتدا بیان کرد: «سیزده قاتل» در ظاهر نکاتی دارد که باعث میشود شما فکر کنید شبیه دیگر فیلمهای سامورایی است، اما باید به خود کارگردان و فیلم بعدیاش هم توجه داشته باشید. فیلمهای میکه در ظاهر یک لایه ژانر دارند؛ بهطوری که این نکته در این فیلم هم کاملا وجود دارد مثلا شما شمشیرزنی، خشونت و… را میبینید. باید بگویم میکه در فیلمهایش یک لایه رویی و یک لایه زیرین دارد، در لایه زیرین تلاش میکند ارجاعات را به فیلمهای خودش بدهد. گاهی سینمای او به سمت سینمای صورتی میرود مثلا زن شکنجهشده، خون، جنسیت و … در سینمای او وجود دارد.
این منتقد مطرح کرد: متفاوت بودن میکه در فیلمسازی از این جهت است که قواعد را به شکل ظاهری رعایت اما در ادامه کار دیگری میکند، مثلا در پنج دقیقه آخر واقعیت را کنار میگذارد. بهطوری که هرچند بقیه گمان میکنند مساله اصلی او افتخار دادن به ساموراییها است اما در ادامه روند تغییر میکند. در واقع میکه واقعیت را به یکباره نشان میدهد بهگونهای که انگار خود ژانر را هم زیر سوال میبرد.
محمودوند با بیان اینکه خشونت در «سیزده قاتل» یک خشونت ساده نیست، اظهار کرد: میکه از آن دسته کارگردانانی است که در ایران خیلی دربارهاش مطلب ننوشتهاند. در حالی که او به همراه کوروساوا روی یک سینمای خاص کار میکرد، میکه در ویسینما توانست فیلمسازی را یاد بگیرد. در فیلمهای اولش سینمای صورتی و مولفههایش مثل خشونت، جنسیت و… را نشان میدهد، سپس وارد بحث ژانر میشود و کم کم ژانر را زیر سوال میبرد.
وی با اشاره به اینکه میکه چند فیلم دارد که پایانبندیشان متفاوت است، توضیح داد: این فیلمساز فیلم دیگری با نام «آدیشن» دارد که با آن معروف شد؛ این فیلم مساله سینمای صورتی را در دل خود داشت. با همه اینها او توانست حتی کسی مثل تارانتینو را به خود جذب کند؛ بهطوری که تارانتینو در فیلمهای او بازی کرد. همینجا میشود تفاوت تارانتینو و میکه را دید. این را هم باید بگویم که خشونت در فیلمهای میکه دو حالت دارد یک حالت که کاراکتر خودش خشونت را میبیند و دیگری حالتی که ما خشونت را میبینیم.
این منتقد ضمن بیان این مطلب که میکه اقتباس از انیمیشن هم انجام داده است، اظهار کرد: میکه اغلب در فیلمهایش نفرین سامورایی را هم در نظر میگیرد یعنی شخصی که هیچوقت نمیمیرد و مجبور است مدام آدم بکشد. میکه البته در نیمه سوم کاری خود ژانرها و کارهای مختلفی انجام میدهد، مثلا وارد مساله تاریخ ژاپن میشود، حتی یک تئاتر متاثر از برشت روی صحنه میبرد؛ در واقع او مدیومهای مختلف را آزموده است.
محمودوند در بخش دیگری از صحبتهایش مطرح کرد: سوال «سیزده قاتل» و فیلمهای مختلف میکه این است که ما چه رابطهای با دیگری داریم و این «دیگری» هر بار شکلهای مختلف به خود میگیرد مثلا او یک بار گفته بود به نظرم شخصیتهای یاکوزایی دیگر مردهاند.
وی با بیان اینکه تاکشی میکه هیچ وقت هیچ چیزی را به آن اندازهای که باید جدی نمیگیرد، توضیح داد: میکه فیلم میان مدتی به نام «هک شده» دارد که این فیلم از لحاظ نظریه سینما واقعا فیلم مهمی است. اتفاقاً یک بار مقالهای خواندم که در آن نوشته شده بود این فیلم ضد زن نیست. میکه با نویسندگان همکاری مستقیمی دارد مثلا در «هک شده» یک شکنجه طولانی مدت میبینیم جالب است که بگویم آن بازیگری که نقش شکنجهگر را بازی میکند اتفاقا نویسنده فیلم است. «هک شده» گرچه فیلمی است که بازیهای غلو شده دارد و همه بازیگران ژاپنی با یک لهجه افتضاح به زبان انگلیسی حرف میزنند اما اگر از این مسائل گذر کنیم، میتوانیم فیلمی را ببینیم که بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد چون میکه در نشان دادن صحنههای خشونتآمیز کم نمیگذارد.
این منتقد درباره نحوه ادای دیالوگها و اینکه بازیگران به آرامی صحبت میکنند، بیان کرد: از جایی به بعد آرام صحبت کردن و پوششهای متفاوت به ژانر اصلی ژاپن تبدیل میشود، به نحوی که این سینما را هم خارجیها میپسندند و هم در داخل ژاپن فیلمها به فروش میرسند. با آنکه فیلمسازان ژاپنی ابتدا طبق یک الگو کار میکردند اما از جایی به بعد الگوی آنها شروع به تغییر میکند مثلا ما از دهه نود که حباب اقتصاد ژاپن میترکد، تغییر را میبینیم، در این گذار فیلمساز نه میتواند کاملا سنتها را نشان بدهد نه میتواند از آنها بگذرد. رفته رفته اما میبینیم خیلی از فیلمها با تهیهکنندگان خارجی ساخته میشوند، همین امر این اجازه را به فیلمساز میدهد تا آن کلیشههای رایج را کمتر به تصویر بکشد.
وی بیان کرد: یک سری از فیلمسازان هستند که به آنها برچسبی میخورد و افراد کمتر به سراغشان میروند؛ میکه از همین دسته است. من هم پیشنهادم این نیست که مردم همه فیلمهای او را ببینند اما چیزی که تاکشی میکه را مهم میکند این است که او وارد هر ژانری میشود و سعی میکند مثل آب باشد؛ یعنی به جای اینکه شکل ژانر را به خود بگیرد، سعی میکند شکل خود را به ژانر بدهد. او آنقدر فیلمهای مختلفی دارد که تعجب برانگیز است، به نظرم میکه در کارنامه خود چند فیلم دارد که به لحاظ سینمایی خیلی مهم هستند.
محمودوند درباره وفاداری «سیزده قاتل» که یک فیلم بازیسازی شده است به فیلم اولیه گفت: «سیزده قاتل» از نظر فیلمنامهنویسی شبیه فیلم قبلی است، اما مسأله خشونت، جنسیت و شخصیتپردازی در این فیلم متفاوت است.
برچسبها: تاکشی میکه, خانه هنرمندان ایران, سینماتک خانه هنرمندان ایران, سینمای ژاپن, فیلم سیزده قاتل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «کسی نیست همه داستانها را به یاد آورد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «پشت شیشه» در مستندات یکشنبه و «پاترپانچالی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «موشِت»؛ برسون پیامبر سینما است! / سینماگری که به جزییات اهمیت میدهد
- نمایش فیلمتئاتر «مکبث» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نسخه مرمت شده «موشِت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش