تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - ۱۴:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194087

در نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجراعلام شد که افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فردا ۱۱ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد و در این مراسم، بزرگداشت محمدرضا علیقلی،پرویز شیخ طادی،ابوالفضل پورعرب و فریبا کوثری برگزار می‌شود.

به گزارش سینماسینما، در این نشست خبری که امروز ۱۰ بهمن ماه در موزه سینما یک روز قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر برگزار شده است، ابتدا پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی، تیزری از فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و دوم پخش شد و سپس مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره فیلم فجر به اهالی رسانه خوش‌آمد گفت.

سپس پوسترهای بخش بین الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر سخنرانی کرد.

امینی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به آمار فیلم‌ها و بخش های مختلف جشنواره گفت: در جشنواره امسال فیلم‌های خوب زیاد داریم و کار هیات داوران سخت است.

او افزود: در اکران مردمی شروع سانس‌ها از ساعت ۱۶ است و با توجه به حضور پنج فیلم پویانمایی، اکران این فیلم‌ها در ساعات صبح برنامه‌ریزی‌هایی شده تا امسال مهمان ویژه جشنواره دانش‌آموزان باشند و تا با فراهم شدن بستر اردویی امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند.
وی ادامه داد: چند سال بود که جشنواره افتتاحیه نداشت و امسال چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت با برپایی بزرگداشت ها جشنواره را آغاز می‌کنیم. محمدرضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب چهار هنرمندی هستند که مراسم بزرگداشت آنها برپا خواهد شد.

امینی در بخشی دیگر با اشاره به صنوف سینمایی گفت: امسال بلیت را برای این بخش کنار گذاشتیم و اهالی خانه سینما پس از ثبت‌نام دارای کارت هستند و می‌توانند همه فیلمها را ببینند، چون این جشن متعلق به اهالی سینماست بنابراین برای چهار صنف تهیه‌کننده نیز این تمهید درنظر گرفته شده و تلاش کردیم مسئله حاشیه‌ای بلیت را مدیریت کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به استقبال مردم از پیش‌فروش بلیت های جشنواره و بازگشت مخاطب به سینما گفت: طبق سالهای گذشته از نیمه‌های جشنواره، این رویداد در ۳۰ استان شروع می‌شود و تمام فیلم‌ها همزمان نمایش داده خواهند شد. در چند استان هماهنگی شده تا عوامل فیلم هم حضور داشته باشند.در این بخش با توجه به معیشت و مشکلات اقتصادی که گریبانگیر همه است افزایش قیمت بلیت هم نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در بخش بین الملل که از ۱۶ بهمن آغاز می‌شود، ۶۲۱ اثر از حدود ۸۰ کشور ثبت نام کردند که در دو بخش رقابتی و یک بخش غیررقابتی نمایش داده می‌شوند. البته با توجه به ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی دو بخش دیگر به ناوگان اکران بخش بین‌الملل اضافه شده که شامل بخش رقابتی «فلسطین، روح و دم» و «کمربند جاده» است. بخش دوم مرتبط با اتحادیه کشورهای جاده ابریشم است که ما عضو آن شدیم.

به‌ گفته امینی در بخش سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق چهار اثر از بخش ملی حضور دارند که در روزهای آینده اسامی آنها اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست پاسخگوی سوال خبرنگاران شد و درباره فعالیت‌ سامانه شناسا برای دریافت فیلم‌ها توسط سینماها گفت: تلاش شده شیوه‌های اکران تست شوند و اکران سینما امسال با استفاده از فناوری جدید، از شیوه سنتی خارج می‌شود. البته روش اکران با هارد نیز به عنوان پشتیبان آماده است.
او در پاسخ به سوالی درباره تغییر نسل فیلمسازان در جشنواره توضیح داد: سال‌ها فیلمسازانی پشت در سینما بودند تا به دنیای سینمای بلند ورود کنند. امسال ما شاهد رویش هستیم و نسل تازه نفسی می‌آید که میتواند کمک کند حجم تولیدات سینما بیشتر شود.

امینی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت ضعیف جشنواره سال گذشته در بخش بین‌الملل و اینکه آیا ادغام آن را با بخش ملی درست می‌داند، گفت: جشنواره سال قبل در یک گرد و غبار برگزار شد و خیلی سخت و پیچیده بود چون در یک جنگ ترکیبی همه دنیا در تلاش بودند تا چراغ جشنواره خاموش شود. با این حال بخش بین‌المل باشکوه و بخش بازار هم با انرژی خوب برگزار شد و من از بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم دفاع می‌کنم. امسال هم با قدرت شاهد برگزاری این بخش هستیم.

هیچ استاندارد فنی بدون خطا برای سیمرغ مردمی پیدا نکردیم                                                            

در بخشی دیگری از نشست خبری جشنواره فیلم فجر، دبیر این رویداد در پاسخ به سوالی درباره فرآیند اهدای سیمرغ مردمی پرسیده شد که امینی گفت: همه ما این جایزه را دوست داریم ولی هنوز هیچ استاندارد فنی بدون خطا در این فرایند وجود ندارد و پس از ماه‌ها تلاش به نتیجه مطمئن و یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم.

او درباره انتقادها نسبت به جایگاه فیلمهای کوتاه و مستند گفت: هر دو گونه مستند و کوتاه جشنواره‌های مستقلی دارند و این جشنواره هم متعلق به سینمای بلند داستانی است. با این حال احترام گذاشته می‌شود که در این جشن ملی فیلمهای کوتاه و مستند – که پیش‌تر زمان اکرانشان شکل گرفته و برایش هزینه هم صرف شده بود – حضور داشته‌ باشند.
البته با توجه به طولانی شدن زمان اختتامیه، جوایز اقلام تبلیغی و فیلمهای کوتاه و مستند را در افتتاحیه خواهیم داشت.

یکدستی مهم نیست،خروجی مهم است             

امینی در بخشی دیگر درباره اینکه آیا در جشنواره هدف یکدست‌سازی دارد، توضیح داد: هر جشنواره‌ای سیاست‌های خود را دارد. برای این رویداد هم هیأت انتخاب جایگاه مشاوره برای دببر را دارد و انتخاب آثار براساس شایسته سالاری بوده است. امسال همه هستند. خانواده محترم سینما با میل به جشنواره آمده‌اند. آقای شهیدی‌فر پارسال جمله‌ای را گفت که در گوش من مانده و این بود که «همه می‌آیید» و همین اتفاق افتاده است. با این حال یکدستی مهم نیست، خروجی مهم است.

در ادامه پرسشی درباره غیبت سینماگران بزرگ جهان مطرح شد و اینکه چه موضوعی بابت این اتفاق شده است که امینی گفت: فشارهای جهانی در این چند سال برای آسیب زدن به کشور ملموس بوده ولی امسال ان شاءلله مهمان‌های خوبی داریم.

در بخشی دیگر درباره انتشار گزارش مالی جشنواره، دبیر فیلم فجر گفت: شفاف سازی این موضوع وجود دارد و از آقای نجفی (مدیر روابط عمومی) می‌خواهم، اگر در دوره‌ایی چنین روالی بوده ارایه شود.

در این زمینه مسعود نجفی بیان کرد: در دوره‌ای از جشنواره این گزارش‌ها ارائه شده بود که گزارش سال قبل هم اگر اجازه داده شود، منتشر می‌کنیم.

 برای سیمرغ مردمی هنوز رای‌گیری عادلانه نداریم 

امینی در پاسخ به سوالی درباره اینکه براساس توضیحات قبلی‌اش مبنی بر پیدا نکردن ساز و کاری برای رأی‌گیری مردمی در دومین سال دبیری خودش، آیا باید اعتبار سیمرغ‌های مردمی سابق را زیرسوال برد و آیا حذف آرای مردمی به جابجایی فیلم‌های جشنواره در جدول من نمایش در روز قرعه‌کشی و نرسیدن فیلمها ارتباط دارد یا خیر، گفت: درباره اینکه گفتم زیرساخت فنی نداریم عوامل متعددی در آن دست به دست هم می‌دهد که یکی از آنها عدالت اکران است. هیچ جای جهان چنین جایزه‌ای‌ را نداریم ولی شرایط و زیرساخت عادلانه دادن جایزه در بخش مردمی در دسترس نیست چرا که که یکی از آن‌ها عدالت اکران به دلیل احتمال نرسیدن نسخه مورد نظر تهیه‌کننده‌است که موجب می‌شود در نظرها تاثیرگذار باشد.

اظهارنظر درباره بازیگر ممنوع‌الکار در حوزه اختیارات من نیست

دبیر جشنواره فیلم فچر در پاسخ به سوالی که در جشنواره امسال بازیگر ممنوع الکار داریم، فقط پاسخ داد: این پرسش در حیطه اختیارات من نیست.

امینی در پاسخ به آخرین پرسش درباره مشارکت دولت در فیلم‌ها گفت: حدود یک سوم فیلمها دولتی است، یک سوم در مشارکت دولت با بخش خصوصی و یک سوم هم متعلق به بخش خصوصی است. البته میزان مشارکت دولت اتفاق خوبی است چون خوب است که دولت در سینما حضور دارد.

در پایان این نشست، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ساعت‌های ۱۳، ۱۶،۱۹و ۲۲ سانس‌های نمایش فیلم در خانه جشنواره در برج میلاد هستند. نشست‌ها نیز با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار می‌شود.
او افزود: امسال هر روز جشنواره به نام یکی از بزرگان سینما خواهد بود که روز اول به ایرج تقی پور تعلق دارد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها