تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۶:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 186574

در نشست رسانه‌ای موسسه اسکای آرت، ضمن امضای تفاهم‌نامه با رسانه آرپا درباره اهداف این موسسه و شرایط و امکاناتی که برای تولید ۱۲ فیلم کوتاه و مستند در هر فصل از سال در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد، توضیحات مفصلی ارائه شد.

به گزارش سینماسینما، نشست رسانه‌ای موسسه اسکای آرت، صبح روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور هادی علی‌محمدی مدیرعامل اسکای آرت، مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا، جواد راهزانی تهیه‌کننده و مدیر تولید سینما و احسان عباسی بازیگر و کارگردان سینما در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.

مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا در سخنان ابتدایی بعد از خیرمقدم به خبرنگاران هنر با اشاره به وضعیتی که کرونا در سه سال گذشته رقم زده است، عنوان کرد: در نشستی که مهمانش، مجری‌اش و برگزارکننده‌اش و در حقیقت، موضوع برنامه همه از جنسِ رسانه باشد، قاعدتا راحت‌تر می‌توانیم در حوزه فرهنگ دیالوگ کنیم که در آن داریم زندگی می‌کنیم. کم‌رنگ‌شدن چرخه اقتصاد و فرهنگ بعد از کرونا که در کشور اتفاق افتاد، روزهای سختی را برای اهالی هنر از جمله تئاتر، سینما و موسیقی ایجاد کرد. درست است که در شرایط خوبی نیستیم و داریم این را با گوشت و پوست خودمان لمس می‌کنیم اما امیدواریم بتوانیم از این دوران گذر کنیم.

او درباره نقش آرپا در تولید و حمایت از ساخت فیلم کوتاه و مستند گفت: امروز آرپا به عنوان اولین رسانه سینما و تلویزیون در بخشِ خصوصی که در حوزه فرهنگ دارد تلاش می‌کند تا بتواند به این عرصه رونق بیشتری بدهد، در خدمت شماست. ما توانستیم با یک اقدام سه‌جانبه، آرپا به عنوان برگزارکننده و زیرساخت، مجموعه هنری و حرفه‌ای اسکای آرت به عنوان بازوی اجرایی انتخاب فیلم‌های کوتاه و مستند و برگزارکننده اجرایی همه فعالیت‌هایی که برای به ثمر رساندن این حوزه لازم است و نهایتا مردم و اهالی فرهنگ، تلاش کنیم تا رونقی را ولو اندک در حوزه فیلم کوتاه ایجاد کنیم.

این فعال حوزه دیجیتال در سخنان پایانی خود متذکر شد: اگر روزی هنر فرهنگی این کشور ضعیف یا نابود شود، ما نمی‌توانیم گردنِ یک کشور دیگر، یک جناح خاص، یک حاکمیت یا یک دولت بیاندازیم، چون همه ما در قبال این فرهنگ مسئولیم. این فرهنگ حتی در جنگ زنده مانده است. در تاریخ هم در طول جنگ‌های مختلف و شرایط خاص، این تئاتر، موسیقی، سینما و هنر به دست ما رسیده است که داریم این نشست را برگزار می‌کنیم. به خودم و همه مردم فرهنگ‌دوست این تذکر را می‌دهم که برای کمک بیایند و در یک اقدام سه‌جانبه که دو سمتِ آن، آرپا و اسکای آرت است، این رونق را ایجاد کنند تا ما بتوانیم شعار «انتخابِ درست» را که در آرپا دنبال می‌کنیم و هدف تیم آرپاست، محقق کنیم.

 تلاش ما در تمرکززدایی است/ بازگشت سرمایه از سریق حضور در جشنواره‌های خارجی و اکران آنلاین

در ادامه هادی علی‌محمدی، مدیرعامل اسکای آرت در توضیح کُلی نحوه حمایت اسکای آرت از تولید فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: ما سه نفر بودیم که تصمیم گرفتیم در حوزه تولید فیلم کوتاه و مستند ورود کنیم. شروع این حرکت با ساخت فیلم کوتاه و مستند و پایانش با فیلم سینمایی و سریال است. بعد از اینکه تصمیم به انجام این کار گرفتیم، افتخار همکاری با آرپا برای ما در حوزه زیرساخت و همچنین، حوزه تامین سرمایه برای فیلمسازان ایجاد شد.

او عنوان کرد: در اسکای آرت، به نوعی یک اکوسیستم طراحی شده است که از مرحله ابتدای تهیه و تولید تا بحث پخش، انتشار و حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی در کنار فیلمساز خواهیم بود. همچنین، تلاش ما این است که غیر از اینکه آثار تولیدی ارزش هنری داشته باشند، بتوانیم آثاری را بسازیم که توجیه اقتصادی هم داشته باشند تا ما بتوانیم تمام یا بخشی از هزینه ساخت را برگردانیم. بخشی از این روند بازگشت سرمایه از طریق آرپا و اکران آنلاین آثار بعد از اینکه جشنواره‌های فیلم‌ها تمام شد، اتفاق می‌افتد. بخشی دیگر هم به حضور جهانی آثار برمی‌گردد تا قسمتی از سرمایه برگردد. تلاش ما در این پروژه، تمرکززدایی است و می‌خواهیم به این سمت برویم که از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. این امکان با مشارکت آرپا فراهم شده است.

در بخش بعدی، تفاهم‌نامه‌ای بین موسسه اسکای آرت و آرپا با حضور مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل آرپا و هادی علی‌محمدی مدیرعامل اسکای آرت منعقد شد.

مسیح مشهدی تفرشی در هنگام عقد تفاهم‌نامه در سخنانی گفت: عزیزی گفته بود که آرزوهایتان را بلند بگویید چون احتمال اتفاق افتادنش بیشتر است و شجاعت بلند گفتن آرزو هم خودش بخشی از روند برآورده شدن آرزو است. من در مراوداتی که با آقای علی‌محمدی و گروه برگزاری این رویداد داشتم، حس کردم که می‌شود و این فیلم‌های کوتاهی که اینجا ساخته می‌شوند، می‌توانند در جشنواره‌های معتبر شرکت کنند و حتی جایزه هم بیاورند. تهِ دلم احساس می‌کنم چنین چیزی می‌شود. گفتم بلند بگویم تا بشود.

هادی علی‌محمدی نیز با یادی از حسام محمودی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: لازم است از حسام محمودی هم یادی کنم که متاسفانه چند روز پیش از دنیا رفت و قرار بود در بخشی از این پروسه به ما کمک کند و به تیم ما ملحق شود که قسمت نبود.

پس از آن جواد راهزانی تهیه‌کننده و مدیر تولید سینما و احسان عباسی بازیگر و کارگردان سینما در بخش بعدی نشست خبری، توضیحات دقیق‌تری را به اهالی رسانه درباره فعالیت‌ موسسه اسکای آرت ارائه کردند و تا انتهای نشست خبری، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

جواد راهزانی، تهیه‌کننده و مدیر تولید سینما درباره نحوه حمایت اسکای آرت از آثار کوتاه و مستند برای ساخت گفت: بیشتر زندگی ما، سینما و هنر است. دوستی من، احسان عباسی و هادی علی‌محمدی به سال‌های قبل برمی‌گردد و تصمیم گرفتیم که بیاییم یک کار نو و جدیدی را در این روزهای عجیب و غریب انجام دهیم، بنابراین اسکای آرت با حمایت شبکه آرپا شروع به فعالیت کرد.

او توضیح داد: اسکای آرت در وهله اول، از تولید فیلم‌های کوتاه پشتیبانی می‌کند. پس از انتشار فراخوان، هنرمندان کارگردان و نویسنده، با مطالعه مراحل و شرایط ثبت‌نام، فیلمنامه‌های خودشان را به علاوه رزومه برای ما ارسال می‌کنند. تا ۱۵ خرداد، مهلت ارسال آثار و ثبت‌نام است. بعد از موعد نهایی، فیلمنامه‌ها را به همراه چند دوستِ هنرمندِ درجه یک سینما و تئاتر که در اخبار بعدی اعلام می‌شود، بررسی می‌کنیم و ۳۶ فیلمنامه انتخاب خواهد شد و از نویسنده و کارگردان فیلمنامه‌های انتخاب شده برای حضور در یک جلسه پیچینگ دعوت می‌شود. بعد از پیچینگ، ۱۸ فیلمنامه انتخاب خواهد شد که ۱۲ فیلمنامه اصلی و ۶ فیلمنامه رزرو است. این فیلمنامه‌ها مورد حمایت مالی همزمان اسکای آرت و آرپا برای ساخت قرار می‌گیرند.

راهزانی بیان کرد: حمایت ما شامل پیش تولید، تولید، پس تولید و پخش و در حقیقت یک حمایت صفر تا صدی است. بعد از ساخت، فیلم‌ها در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور پیدا می‌کنند و بعد از گذشت یک سال، با حمایت آرپا، پخش فیلم‌ها آغاز می‌شود و در ادامه، جشنواره‌ای برگزار خواهد شد تا فیلمسازان بیشتر شناخته شوند.

او تصریح کرد: در این پروسه بخشی از هزینه ساخت فیلم را کارگردان متقبل می‌شود و برای تامین راحت‌تراین بخش نیز راهکار ما این است که آرپا با شرایطی که برای فیلمساز ایجاد می‌کند، طی پرداخت تسهیلاتی با شرایط خاص، کارگردان‌ها را یاری می‌کند تا در ساخت اثر خود نیز سهیم باشند.

احسان عباسی درباره هدف اسکای آرت از این برنامه حمایتی شرح داد: اساسا اسکای آرت می‌خواهد هر سه ماه یک بار تعدادی فیلم بسازد. در گزینش فیلمنامه‌ها، موضوع خاصی را پیگیری نمی‌کنیم و موضوع آزاد است. نگاه ما به فیلمنامه‌ها براساس شایسته‌سالاری، پرداخت مناسب قصه، تسلط کارگردان به موضوع و بکر بودن موضوع است. دلیل ما برای اینکه کارگردان سهمی در ساخت اثر داشته باشد، این است که می‌خواهیم کارگردان حتما در ساخت اثر مشارکت داشته باشد تا به این صورت که دلِ کارگردان برای اثر بسوزد و به واسطه سرمایه‌ای که آورده است، در این ساخت دخیل باشد. اگر کارگردان نتوانست سهم ۵۰ درصدی مشارکتش را بپردازد، شبکه آرپا تسهیلاتی آسان و سریع را برای آنها فراهم می‌کند. من چون فیلمسازم، تا حدودی با دغدغه‌های فیلمسازان کوتاه آشنا هستم و می‌دانم که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های آنها، پخش اثر و تبلیغات فیلم کوتاه است. همه تلاش کارگردان زمانی نتیجه می‌دهد که اثر در جشنواره‌ها دیده شود. مجموعه اسکای آرت می‌تواند این شرایط را فراهم کند و اتفاقات خوب و درخشانی برای آثار بیافتد.

او درباره نحوه برآورد بودجه آثار حمایت شده گفت: برآورد بودجه‌ای که برای آثار تنظیم می‌شود، تفاهمی هست و با کارگردان این برآورد بودجه انجام می‌شود تا نسبت به آن برآورد، سهم دو طرف مشخص شود. در پخش فیلم‌ها برای دیده شدن، شبکه آرپا است که امکان دیده شدن را برای آثار خواهد داشت، چون در حالت عادی، چهار میلیون بیننده دارد و می‌توان از این قابلیت برای مجموعه و فیلمسازان استفاده کرد که یک معادله برد-برد خواهد بود.

در ادامه زاهزانی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره طریقه ورود ۶ فیلمنامه رزروی به این پروسه گفت: چنانچه بنا به هر دلیلی، هر یک از این ۱۲ فیلمنامه نتوانند به ساخت برسند؛ مثلا نتوانند مشارکت کنند یا از ساخت فیلمشان منصرف شوند، از فیلم‌های رزرو جایگزین خواهند شد. موضوع این است که ما می‌خواهیم با این رزروی‌ها این فرصت از دست نرود و اگر هر فیلمی ساخته نشود، برایش رزرو خواهیم داشت.

او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره میزان سقف و کف اعتبارات برای حمایت از آثار گفت: اصلا سقف و کفی وجود ندارد. یک فیلمنامه مثلا با ۱۵۰ میلیون تومان و یک فیلمنامه دیگر با یک میلیارد تومان ساخته می‌شود. سقف و کفی مشخص نکردیم تا دست نویسنده و کارگردان برای ساخت اثر باز باشد.

احسان عباسی در تکمیل سخنان او بیان کرد: چون کیفیت بسیار برای عواید فیلم از جمله گیشه و حضور در جشنواره‌ها تاثیرگذار است، مجموعه اسکای آرت به کیفیت توجه ویژه‌ای خواهد داشت و تمام تلاشش را می‌کند که اثر تولید شده اثر درخشانی باشد و برای فیلمساز و مجموعه، اتفاق خوبی را رقم بزند.

راهزانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل اسکای آرت با سازمان سینمایی و امور سمعی بصری و ساترا گفت: تیم اسکای آرت در تلاش است این اتفاقات را حل کند. تلاش آقای علی‌محمدی، آقای عباسی و من، که در این سال‌ها در سینما فعال بودیم، حل کردن این موضوعات و تعامل با همه دوستان است. علاوه بر اینکه بعد از این همه سال، عزیزان سازمان سینمایی از دوستان ما هستند و تا الآن هم جلسات متعددی برگزار شده است. اتفاقات دارد به خوبی پیگیری می‌شود و اصلا مشکلی بابت این اتفاقات نیست. دریافت اینکه همه مجوزها بر عهده ماست و کارگردان فقط باید دغدغه ساخت یک فیلم خوب را داشته باشد. ما هم طبق قوانین کشور، فیلمی را خواهیم ساخت که کارگردان دوست داشته باشد.

عباسی در پاسخ به خبرنگاری دیگر درباره دلیل اینکه اسکای آرت می‌خواهد در حوزه فیلم کوتاه و مستند به سرمایه‌گذاری بپردازد و چرا وارد حوزه سینمایی و سریال نشده است، گفت: ما در حال آماده‌سازی مقدمات پیش تولید دو سریال برای نمایش خانگی هستیم. اسکای آرت حوزه فیلم کوتاه و مستند را برای شروع انتخاب کرده است و در آینده، در آن حوزه‌ها ورود می‌کند.

راهزانی نیز توضیح داد: همانطور که می‌دانید با توجه به قیمت دلار هزینه ساخت فیلم‌ها پس از دریافت چند جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی برمی‌گردد، اما دلیل اصلی ما برای آغاز کار از فیلم کوتاه و مستند کشف، پرورش و حمایت از استعدادهایی مثل محمد کارت است که از فیلم کوتاه و مستند شروع کرد و در ادامه فیلم سینمایی و سریال ساخت.

عباسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سختگیری‌های سازمان سینمایی برای صدور پروانه ساخت و مشکلاتی که فیلمسازان در این زمینه دارند، گفت: هدف ما ساخت آثار درجه یک است. بنابراین کارگردان و نویسنده درجه یک باید بلد باشد فیلمنامه‌اش را طوری بنویسید که بتواند از فیلترهای لازم عبور کند و در عین حال حرفش را هم بزند. هنوز هم موضوعاتی هست که پرداخت به آنها هیچ مشکلی ندارد و می‌تواند در جشنواره‌ها هم جایزه بگیرند. فکر می‌کنم هنوز موضوعاتی هست که درست پرداخته نشده است و نگاه درستی به آنها انداخته نشده است.

همچنین راهزانی درباره فیلم‌های کوتاه متعددی که هر روز ساخته می‌شوند اما به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، گفت: ما آمده‌ایم حرفه‌ای نگاه کنیم. حتی با آرپا به این نتیجه رسیدیم که در ادامه فعالیت‌هایمان چنانچه فیلمی امکان پخش نداشت، بتواند از طریق آرپا پخش شود. مهم این است که چه اتفاقی برای آن فیلم می‌افتد.

عباسی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که فیلمی که شما می‌سازید، در جشنواره‌های خارجی موفق شود، گفت: هیچ‌ فیلمی را در سینما نمی‌توان تضمین کرد اما می‌توان درصد ریسک فیلم‌ها را کم کرد. هر چقدر درصد ریسک را کمتر کنیم، قطعا بهتر است.

در ادامه راهزانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا کارگردان می‌تواند به عنوان بخشی از سرمایه سهم خودش تعدادی از عوامل را به پروژه معرفی کند، گفت: تمرکز ما بر تعامل است، بنابراین اگر کارگردان مثلا یک فیلمبردار را پیشنهاد بدهد، طی جلساتی که برگزار می‌شود تعامل شکل می‌گیرد و چمنانچه پیشنهاد کارگردان قابل قبول و برخوردار از استانداردهای لازم باشد، قبول می‌کنیم.

عباسی نیز در پایان گفت: ما در همه روند تولید و پس تولید در کنار کارگردان هستیم حتی ممکن است در فرایند انتخاب فیلمنامه با فیلمنامه‌ای مواجه شویم که ایده خوبی دارد اما خوب نوشته نشده است، در چنین مواقعی به نویسنده کمک می کنیم تا فیلمنامه خوب و درخشانی بنویسد و بتواند فیلم موفقی بسازد.

همچنین در این نشست از لوگو و سایت موسسه اسکای آرت به نشانی skyartpic.com  نیز رونمایی شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها