فیلم «سزار کوچک» در خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفت.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در یکصد و شانزدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه ۱۹ مرداد در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، فیلم «سزار کوچک» ساخته مروین لروی به نمایش در آمد و در ادامه نیز همایون خسروی دهکردی و کیوان کثیریان به نقد و بررسی این فیلم پرداختند.
در ابتدای این نشست خسروی ضمن تقدیر از سینماتک خانه هنرمندان ایران برای پخش چنین فیلم هایی گفت: «سزار کوچک» را می توان اولین فیلم ناطق با محوریت تبهکاری دانست. لازم است توجه داشته باشیم این فیلم در دورانی ساخته شد که کمپانی های فیلمسازی اهمیت بیشتری نسبت به کارگردان ها داشتند؛ کارخانه های رویاسازی آمریکا مشغول تولید فیلم های فراوانی بودند و کارگردان ها همچون کارمند آنها سر کار می رفتند و برای آنها فیلم می ساختند. فیلم های بسیاری به سرعت در حال ساخت بود و زبان سینما تازه داشت شکل می گرفت. شاید بسیاری از صحنه های این فیلم امروزه کلیشه ای و تکراری به نظر برسد، اما در آن زمان استانداردها در حال به وجود آمدن بود و «سزار کوچک» نیز در شکل گرفتن زبان سینما نقش مهمی داشت.
این منتقد سینمایی سپس در پاسخ به سوال کیوان کثیریان در خصوص اهمیت این فیلم در ژانر گنگستری گفت: «سزار کوچک» پیش از برقراری مقررات سانسور در آمریکا ساخته شد و اهمیت آن نیز به این بر می گردد که می توان آن را آغازگر ژانر گنگستری در سینما دانست؛ الفبای این ژانر در «سزار کوچک» گذاشته شد و بسیاری از نکات موجود در این فیلم بعدها در دیگر فیلم ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. در ژانر گنگستری با فردی خلافکار مواجهیم که در عین حال شکل نوعی قهرمان را نیز به خود می گیرد و این امر باعث می شود که برای مخاطب نفرت برانگیز نباشد. خیابان های تاریک، نوع اسلحه کشیدن و.. از دیگر مولفه های مورد استفاده در این ژانر است. «سزار کوچک» که در سال ۱۹۳۱ به روی پرده رفت، هنوز به دوران فیلم های صامت بسیار نزدیک بود و از این جهت تاثیرات سینمای صامت را به خوبی می توان در آن مشاهده کرد.
در ادامه کثیریان به ویژگی های قصه فیلم اشاره کرد و نظر خسروی را در خصوص آن با توجه به معیارهای سال ۱۹۳۱ جویا شد. خسروی پاسخ داد: در کارخانه های رویاسازی آمریکا در آن زمان، گروهی راجع به سوژه فیلم کار می کردند، عده ای خط داستانی را می نوشتند و… آنچه از فیلم های آن دوران دیده می شود داستان کلیشه ای عشق و انتقام و پیروزی پلیس در عاقبت کار است. اهمیت قصه چنین فیلمی به این برمی گردد که موضوعی تکراری را به کار گرفته اما در بازی و دیالوگ ها توانسته دست به ابتکاراتی بزند که در سال های بعد به مرور تکامل پیدا می کند. اگرچه «سزار کوچک» از نظر فیلمبرداری نمره ای متوسط دریافت می کند اما فیلمنامه آن و بازی رابینسون بسیار مورد تقدیر قرار گرفته است. نقش پررنگ زبانِ بدن در فیلم نیز نشان از تاثیرپذیری آن از سینمای صامت پیش از خود دارد.
وی در بخش پایانی گفته های خود به اهمیت تماشای چنین فیلم هایی پرداخت و گفت: تماشای فیلمی مانند «سزار کوچک» موجب می شود بتوانیم مسیر پیچیده ای را که سینما در طی سال های طولانی پشت سر گذاشته بهتر درک کنیم. در این فیلم که بر اساس واقعه ای تاریخی و واقعی ساخته شده است، ایجاز سینمای آن دوران را می بینیم؛ هر آنچه به پیشبرد داستان فیلم کمکی نمی کرده کنار گذاشته می شد و یکراست سراغ اصل موضوع می رفتند. شخصیت اصلی فیلم نیز شخصیت پیچیده ای نیست و با چند ویژگی ساده به راحتی قابل توصیف است. اما با وجود پیچیده تر شدن زبان سینما، «سزار کوچک» هنوز درس هایی برای آموختن به سینماگران امروزین دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- با همت همراه اول و دیجینکست؛ گزارش زیستبوم منابع انسانی ایران رونمایی شد
- اکران مردمی فیلم هفتاد سی / گزارش تصویری
- واکنش تند رضا کیانیان به توقیف برنامه عادل فردوسی پور
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- میراث جاودانه راج کاپور؛ گفتگو با رانبیر کاپور در جشنواره فیلم هند
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- آغاز چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی با معرفی برگزیدگان بخش انیمیشن/ معرفی نامزدهای بخش سینمایی
- «بوف آوازهایش را میخواند» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- «گوسفند» بهترین فیلم کوتاه جشنواره سالمونا شد
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- همکاری همراه اول و صندوق بیمه کشاورزی برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه محصولات کشاورزی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ سه داستان کوتاه با صدای معصومه نورزاد
- کنسرت منظومه سیمرغ قاف / گزارش تصویری
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- همراه اول موفق به دریافت تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامتمحور شد
- فروش ویژه سیمکارتهای دائمی همراه اول با تخفیف ۴۰ درصدی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- موفقیت گریه خاموش در جشنواره دانمارکی
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه جشنواره اسکیپ تاون به یک ایرانی رسید
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- برنده اسکار بازیگر فیلم نولان شد