تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۲۱:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194834

جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با مرور ۲۰ سال برگزیدگان این رویداد در گالری خانه هنرمندان ایران در هوای بارانی اول اسفندماه تهران آغاز شد.

به گزارش سینماسینما، در این افتتاحیه اهالی رسانه با همراهی سیف الله صمدیان (هنرمند عکاس و دبیر این رویداد ) از بخش های مختلف تصویر سال بازدید کردند و این هنرمند توضیحاتی درباره عکس های به نمایش درآمده و فیلم های که به نمایش درخواهند آمد، ارائه کرد.

سیف الله صمدیان پیش از بازدید اهالی رسانه از بخش های مختلف تصویر سال در نشستی توضیحاتی کوتاه داد و در ابتدا خبر داد که در اختتامیه تصویر سال از رخشان بنی اعتماد (کارگردان)، ابراهیم حقیقی ( هنرمند گرافیست)، جواد علیزاده ( هنرمند کاریکاتوریست) و مریم زندی ( هنرمند عکاس ) تقدیر خواهد شد.

به گفته او؛ امسال فراخوان پذیرش آثار جدید نداشتیم و فقط در بخش موبایل فراخوان دادیم و این بخش تنها، بخش رقابتی ما خواهد بود که هنرمندان عزیزی که از آنها نام بردم، ان را داوری می کنند.

دبیر جشن تصویر سال که بیستمین دوره آن را با مرور برگزیدگان ۲۰ دوره گذشته این رویداد برپا کرده است، خاطرنشان کرد: وقتی به عدد بیست رسیدیم، نمی توانستیم به راحتی آن را به این رویداد سنجاق کنیم بلکه باید کار ویژه ای انجام می دادیم.

وی در عین حال گفت: اگر هم بیست دوره برگزاری این رویداد، اتفاق ویژه ای باشد به خاطر همراهی هنرمندانی است که با تفکرات و دیدگاه های مختلف حول این رویداد در این سال ها گردهم امدند، بدون هیچ سیاست بازی.

سیف الله صمدیان با اشاره به اینکه تصویر سال سال گذشته طبیعتا برگزار نشد، ادامه داد: ما عادت نداریم کارهای که انجام داده ایم را مرور کنیم، در نتیجه بهتر دیدیم تا خودمان را مرور کنیم و عدد ۲۰ را بهانه کردیم برای مرور خودمان.

وی توضیح داد: این مرور شامل برترین های بخش های چون عکس (خبری، مستند اجتماعی، هنری، عکاسی خلاقانه) و در سینما هم برگزیدگان بخش تهران و برترین های فیلم در بخش جوانان زیر ۲۵ سال می شود که برای دانشجویان و علاقه مندان سینما، فرصت خاصی است تا این آثار را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش جوانان زیر ۲۵ سال فیلم های از سعید روستایی، شهرام مکری، آیدا پناهنده، برادران ارک، ارمان خوانساریان و… که جزو برندگان بخش جوانان زیر ۲۵ سال بوده‌اند، به نمایش درخواهد آمد.

سیف الله صمدیان درباره بزرگداشت رخشان بنی اعتماد به عنوان هنرمند فیلم سازی که در این بیست دوره پای ثابت قدم داوری های جشن تصویر سال بوده است، یاد کرد.

در بخش دیگری از نشست خبری تصویر سال خبر داده شد که در گالری ممیز آثار هنرمندانی چون مرتضی ممیز، نورالدین زرین کلک ، محمد احصایی، قباد شیوا و… به نمایش درآمده که این اتفاق ویژه‌ای است چون هر کدام از این هنرمندان سرشناس ممکن است، در برخی سال‌ها سفارش کاری نگرفته باشند اما با بزرگواری برای تصویر سال، پوستر طراحی کرده اند.

سیف الله صمدیان همچنین خبر داد در گالری کناری آن ۷۸ اثر کاریکاتور از بزرگان گرافیست در کنار جوانان این حوزه به نمایش درآمده است.

وی درباره بخش عکاسی توضیح داد که دربخش های مستند ۹۳ عکس، هنر و هنرمندان ۱۳۸ ، خلاقه (نگاهی دیگر) ۱۳۱ اثر و خبری ۹۵، ورزشی ۷۵ اثر و در مجموع حدود ۵۳۰ عکس در بخش مرور به نمایش درآمده است.

وی درباره بخش عکس موبایلی که تنها بخش رقابتی بیستمین دوره تصویر سال است، توضیح داد: تنها بخشی که امسال فراخوان دادیم، این بخش است که حدود ۵ هزار اثر ارسال شد که از این تعداد ۳۰۰ اثر بصورت چاپ شده در گالری میرمیران به نمایش در آمده و ۳۰۰ اثر هم بصورت مولتی مدیا در پروژکشن به نمایش در خواهد آمد.

سیف الله صمدیان همچنین خبر داد که هر روز از طریق سایت تصویر و اینستاگرام مالتی مدیا برگزیده این بیست سال را پخش می کنیم.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش از وضعیت اقتصادی خانه هنرمندان ایران ابراز تاسف کرد که از لحاظ مالی دچار مشکل است و قرار است گلریزانی برای آن برگزار شود، در حالی که وظیفه شهرداری است که از این نهاد فرهنگی حمایت کند.

سیف الله صمدیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره اسپانسر جشن تصویر سال خاطرنشان کرد: ما امسال اسپانسری نداریم، در حالی که می توانستیم داشته باشیم اما نخواستیم زیر دین کسی برویم و جز اسپانسر معنوی خانه هنرمندان ، هیچ حمایتی نداریم.

این هنرمند عکاس و فیلم ساز در پاسخ به سوالی که سرنوشت کارهای مستقل و آینده فرهنگی هنری را جویا می شد، گفت: به مسوولان فرهنگی و تصمیم‌گیران کشور توصیه می کنم با وجدانتان بیایید و در این نمایشگاه دور بزنید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی ادامه برگزاری رویدادهای هنری با وجود تنگناهای اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد: نسل ما با شما متفاوت است. ما از دهه‌هایی آمده‌ایم که پوست کلفتی داریم و به ریشه‌های فرهنگ امیدواریم. آنچه ما را پیش می‌برد همه‌اش این نیست که دلمان می‌خواهد بلکه استعداد نسلی جوان است. بی‌اغراق جزو معدود کشورهایی هستیم که جوانان‌مان در همه‌ی شاخه‌های هنری در جهان سربلند هستند؛ اما متاسفانه از داخل چراغمان خاموش است.

بیستمین جشن تصویر و جشنواره فیلم تصویر یکم تا پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ یکم اسفند پذیرای بازدیدکنندگان در فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران و سالن استاد جلیل شهناز است.

جشنواره فیلم تصویر امروز اول اسفند ۱۴۰۲ ساعت نوزده با نمایش همزمان فیلم کیارستمی مشغول کار است، در دو تالار استاد جلیل شهناز و استاد فریدون ناصری آغاز شد.

تماشای همه‌ی فیلم‌های جشنواره فیلم تصویر برای عموم آزاد و رایگان است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها