در تازهترین برنامهی فرهنگی «شبهای بخارا» که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مستند شب خانه بخارا ساخته سعید قربانی به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم، جواد طوسی ـ منتقد و پژوهشگر سینما ـ دربارهی فیلم سخن گفت و نگاه خود را نسبت به این اثر بیان کرد. او شب خانه بخارا را اثری ارزشمند دانست و با اشاره به تدوین دقیق و موسیقی هنرمندانهی آن گفت: «اگر یک فیلم مستند بتواند اینگونه درست و دقیق ساخته شود، نه تنها شأن و جایگاه مستند را ارتقا میدهد، بلکه رسالت خود را به بهترین شکل انجام داده است.»
طوسی افزود: ما اگر بپذیریم که اثر مستند در قالب پژوهشی و تاریخ نگارانه باید مبتنی بر یک رسالت فرهنگی باشد، همین مستند شب، خانه، بخارا کاملاً این ساحت فرهنگی یک اثر مستند پژوهشی را به درستی پوشش میدهد.
او همچنین تأکید کرد که موسیقی فیلم بهجا و با لطافتی ویژه به کار رفته و صحنهها و تدوین آن با دقت و هنرمندی انتخاب شدهاند.
سیفالله صمدیان ـ عکاس و مستندساز ـ با اشاره به اهمیت چنین آثاری در ثبت تاریخ فرهنگی معاصر، از نگاه تصویری فیلم تقدیر کرد و سخنان خود را با یادآوری جایگاه شبهای بخارا در جریان فرهنگی ایران همراه ساخت.
سعید قربانی، کارگردان فیلم، درباره فرآیند ساخت گفت: «با ده هزار دقیقه راش خام، باید دنبال جمله های درخشان، نگاه خاص و سکوتی معنادار میگشتم تا روایت نهایی شکل بگیرد. تدوین دقیق و موسیقی فیلم حاصل همین دقت و حساسیت بود. فرهنگ پلی بود که در هر شب شرق و غرب جهان را به هم پیوند میزد و باید این پل احساس میشد؛ با همراهی علی دهباشی، روایت فیلم غنیتر شد و حوادث و گفتگوهای شبهای مختلف بخارا با دقت بیشتری منتقل کردیم. دهباشی با نگاه و حمایت خود، به ارزش این مستند افزود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





