تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۰۷ - ۱۵:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16958

اکران افطار تا سحرکمتر از دو هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است. هر ساله اکران سینماها و چگونگی نمایش فیلم‌ها در این ماه یکی از مسائل روز و مورد بحث رسانه‌ها و اهالی سینما بوده است.

به گزاش سینماسینما، طرح اکران افطار تا سحر با توجه به سبک زندگی جدید در ماه رمضان که شرایطی را برای زندگی آزاد شبانه یا همان “نایت لایف” ایجاد کرده است، می تواند بهترین نسخه برای حضور مردم در سینماها باشد. مردمی که با توجه به گرمای طول روز و روزه داری علاقه ای به حضور در سینما ندارند می توانند از افطار تا سحر به همراه خانواده به استقبال فیلم های جدیدی بروند که قرار است در اکران رمضان و فطر به نمایش عمومی درآیند.

فرصت زندگی شبانه در تهران در ماه رمضان ایجاد شده است و سینماها می توانند از این رهگذر رونق تازه ای برای خود متصور باشند.

در حالی‌که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام می‌کند که هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی اجرای این طرح (طرح ماه مبارک رمضان) گرفته نشده است اما تاکید دارد که “قطعاً کلیت این کار اجرایی خواهد شد. ”

طرح اکران ماه مبارک رمضان مانند نامش که بارها تغییر کرده پس از ۶ سال هنوز در اجرا سردرگم است و برنامه‌ریزی حساب شده‌ای برای استقبال بیشتر مخاطبان از این طرح در نظر گرفته نشده در حالی که هدف اولیه از شکل گیری این طرح، جذب مخاطب بیشتر به سینماها بود.

طرح اکران ماه رمضان با نمایش دادن فیلم هایی که روی پرده هستند به صورت نیم بها و در ساعات پایانی شب نمی‌تواند کمک چندانی به فروش سینما داشته باشد، این نظر بسیاری از سینماداران است که طی سال‌های گذشته هم این طرح را با نام‌های دیگرش تجربه کرده‌اند.

طرح «اذان تا اذان» رمضان ۸۸ در سینماهای کشور کار خود را آغاز کرد. بر اساس این طرح فیلم‌های سینمایی که روی پرده بودند، در ماه مبارک رمضان در سانس‌های شبانه نیز به نمایش درمی​آمدند. از آن جایی که در آن سال سینما فروش خوبی نداشت استقبال تماشاگران از این طرح و فروش نسبی سینما موجب شد «اذان تا اذان» مورد توجه سینماگران قرار بگیرد. سال بعد خروج سینماهای حوزه هنری از این طرح و کاهش تعداد سینماهای اجرا‌کننده از یک سو و عدم همکاری صدا و سیما در پخش تبلیغات فیلم‌های حاضر در طرح از سوی دیگر موجب عدم استقبال مردم از طرح «اذان تا اذان» شد.

محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران درباره‌ی برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها در ماه رمضان و اخذ مجوزهای لازم برای این کار، گفت: شورای صنفی نمایش برای طرح اکران ویژه‌ی رمضان برنامه‌ریزی می‌کند، ما به وزارت ارشاد درخواست می‌دهیم و ارشاد هم به‌صورت مکتوب از نیروی انتظامی درخواست مجوز می‌کند. برای اجرای این طرح حتماً باید از نیروی انتظامی درخواست کنیم که مثل سال‌های گذشته با ما همکاری کنند. نیروی انتظامی درگذشته کمک‌های شایانی به سینما کرده و امیدواریم امسال هم این کار تداوم پیدا کند تا بتوانیم اکران موفقی داشته باشیم.

وی افزود: در طرح اکران ویژه‌ی رمضان -که فیلم‌ها در فاصله‌ی افطار تا سحر به نمایش در می‌آیند- به فیلم‌ها و سالن‌ها کمک زیادی می‌شود، برنامه‌ریزی خوبی هم در این راستا شده و در طرح شورای صنفی، کمک‌های ویژه‌ای برای صاحبان فیلم‌ها در نظر گرفته شده تا فیلم‌هایشان را در این ماه اکران کنند.

او تصریح کرد: مسلماً سینماداران هم از این اکران ویژه راضی هستند، در گذشته در ماه رمضان فیلم‌های ناموفقی داشتیم و صاحبان فیلم‌ها، حاضر به اکران در این ماه نبودند. در نتیجه فیلم‌های خوبی اکران نمی‌شد و همیشه با کمبود مخاطب مواجه بودیم اما در سال‌هایی که این طرح ویژه انجام می‌شود، موفق بوده و صاحبان فیلم‌ها تمایل بیشتری دارند که فیلمشان در ماه رمضان اکران شود.

رییس انجمن سینماداران با بیان اینکه سینماداران هم چون فروش خوبی دارند و تا پاسی از شب به مخاطبان خدمات می‌دهند از این اکران راضی هستند، پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه فیلم‌های خوبی در نوبت اکران هستند و برنامه‌ریزی هم مناسب بوده است، در طرح و آیین‌نامه‌ی اکران هم کمک‌هایی برای فیلم‌های ماه رمضان در نظر گرفته شده است و در نهایت هم مردم نیز از آن استقبال کنند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز درباره‌ی برنامه‌های این شورا برای ماه رمضان توضیح داد: طبق سال‌های گذشته این مسئله در شورای صنفی طرح موضوع شده، اما هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی اجرای این طرح گرفته نشده است. قطعاً کلیت این کار اجرایی خواهد شد اما جزییات آن هنوز قطعی نیست و در جلسات آینده‌ی شورا درباره‌ی آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

غلامرضا فرجی با اعلام اینکه شورای صنفی نمایش امتیازات ویژه‌ای برای فیلم‌هایی که در ماه رمضان اکران می‌شوند در نظر خواهد گرفت، گفت: یکی از این امتیازات این است که فیلم‌هایی در ماه مبارک رمضان اکران می‌شوند و چهار هفته از اکرانشان در این ماه است، دو هفته از این مدت‌ در تعداد هفته‌های قراردادشان محاسبه نمی‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امیدوارید نیروی انتظامی هم در این طرح با اهالی سینما همکاری کند، گفت: با توجه به تعاملی که اهالی سینما تا کنون با نیروی انتظامی داشته‌اند، بعید است مشکلی پیش بیاید اما قاعدتاً ما باید مجوزهای لازم را بگیریم.

فرجی درخصوص چیدمان اکران فیلم‌ها در این مقطع از سال گفت: ویژگی آیین‌نامه‌ی امسال این است که دیگر چیزی به عنوان «اکران عید فطر» نداریم و فیلم‌هایی که اکران می‌شوند با توجه به ظرفیتی که دارند در اکران می‌مانند.

او درباره‌ی احتمال تخفیف در قیمت بلیت‌های ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: سال قبل درباره‌ی نحوه‌ی قیمت‌گذاری بلیت در ماه رمضان تصمیماتی گرفتیم و امسال هم باید در این باره در شورا تصمیم‌گیری شود. با توجه به روندی که در سال ۹۵ داشتیم و سال خوبی برای فیلم‌های سینمایی بود، این انتظار را داریم که در ایام ماه رمضان هم فروش فیلم‌ها، بهتر از رمضان سال قبل باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها