فیلم «پسر انسان» با حضور سپیده میرحسینی کارگردان فیلم، ذبیح الله رحمانی و محسن سلیمانی فاخر، کارشناسان و منتقدان سینما و مریم پهلوانی، رواندرمانگر شناختی، در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی شد.
به گزارش سینماسینما، سپیده میرحسینی در این نشست گفت: فیلم را بر اساس زندگی واقعی یکی از دوستانم ساختم. در این فیلم بیش از آنکه بخواهم به تطبیق جنسیت بپردازم، روایت انسانبودن برایم مهم بود. گذشتن از جنسیت و به انسانیت فکرکردن، دغدغهی من در «پسر انسان» بود.
وی در پاسخ به اینکه کدام شخصیتهای فیلم، قهرمان هستند گفت: تمام کاراکترهای فیلم حقی داشتند و تنها کاراکتر برادر منفی بود. هر کدام از شخصیتها وقتی از حقشان حرف میزنند، دقیقاً درست میگویند و میتوان به آنها حق داد. دنبال قهرمانپروری نبودم. نگاهم به شخصیتها فراجنسیتی بود.
مریم پهلوانی، رواندرمانگر نیز گفت: طرح این موضوعات، خلاقانه و شجاعانه است. فیلم هدف بزرگی دارد و آن ارتقای آگاهیهای جامعه در برابر اقلیتی از آدمها است که دیده میشوند اما فهمیده نمیشوند. در طی تجاربم با این شخصیتها، احساس میکنم فیلم رویکرد آیندهنگرانهای دارد. گذشتهی این آدمها خیلی پیچیده نیست، اما گذشتهی سخت و دردناکی است.
وی افزود: دلهرهآوربودن فیلم، نشانهی موفقیت آن در اهدافش است که دلهرهی یک فرد ترنس را در مواجهه با گذشتهی دردناکش، به بیننده منتقل میکند. این شخصیتها از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان هراس دارند و سعی بر پنهانکردن دارند، چون این فهمیدهشدن کمتر درک و پذیرفته میشود. آیا فرهنگ آنها را میپذیرد؟
مهم این است که انسانها، تصمیمی بزرگ در زندگی داشته باشند
محسن سلیمانی فاخر، منتقد و کارشناس سینما نیز در این نشست گفت: فیلم بیش از آنکه به اختلال هویت جنسیتی بپردازد، از داشتن حق انتخاب انسانها حرف میزند، از اراده در تعیین زندگی خویشتن و در عین حال از اسرار آدمی و مواجهه دیگران با رازهای فردی، از اضطرابهای پذیرفتهنشدن در برابر دگردیسیهای شخصی و در نهایت، حمایتها یا عدمحمایتیهای حقوقی و عرفی در کشور را مطرح میکند.
وی به فیلم «دختر دانمارکی» بهکارگردانی تام هوپر اشاره کرد و افزود: این فیلم، نمونهی درخشان ایندست درونمایههاست که از ابتدا، تغییرات و خاستگاه این نیاز را نشان میدهد. اساساً کارکرد این آثار، میتواند دنیای فردی و مشکلات این انسانها را نشان دهد؛ اینکه دنیا و وقایع آن از دید یک ترنس چگونه ادراک میشود و نگاه دیگران به او چگونه است.
وی به نمادگرایی فیلمساز در عنوان فیلم، نامهای آذر، اهورا و بهمن و نیز استفاده از چرخ فلک در نمای انتهایی فیلم اشاره کرد و گفت: فیلمساز میتوانست انگیزه و آن نیروی کششی که شخصیت را به تغییر جنسیت وا میدارد را به تصویر بکشد.
وی به نقل از کیر کگور گفت: مهم این است که انسانها، تصمیمی در زندگی داشته باشند که با وجودشان در ارتباط باشد. تصمیمی که فرد با آن رابطه برقرار کند و بتواند بسط، گسترش و ممکنشدن خودش را محقق کند و در فیلم «پسر انسان»، قهرمان فیلم و دیگر شخصیتها درگیر این تصمیم بزرگ میشوند.
در فیلم «پسر انسان»، زاویهدید بهدرستی انتخاب شده است
ذبیح الله رحمانی، منتقد سینما نیز گفت: فیلم «پسرانسان» بهعنوان یک فیلمِ هنر و تجربهای، دارای نقاط قوت و ضعفی است. بهلحاظ سوژهی حساس و تابوبودن ماجرای دختری که به پسر تغییر جنسیت میدهد، شجاعت لازم را دارا است. دلهرهآور و در بعضی از لحظات درخشان بوده و ساختار هنری روایت هم، قابلقبول است.
وی یادآور شد: بهعلت عدمآشنایی با روایت در فیلمهای سینمایی ما، معمولاً از عنصر زاویهدید بهدرستی استفاده نمیشود؛ اما در فیلم «پسر انسان» از زاویهدید بهخوبی بهرهبرداری شده است. فیلم در رفتارها، منشها و خلقها نامعمول است، چراکه فیلم در چارچوب مشخصی جای نمیگیرد و بنابراین فیلم غیرمعمول نیز هست.
رحمانی با اشاره به اینکه نام فیلم برگرفته از متون کتب قدیم انجیل که لقب منجی «مسیح» یادآور جهان هست و معنای لغوی آن، قدرت ابدی و بیزوال است، گفت: ارسطو در رسالهی بوطیقا (فن شعر) که برای سایر هنرها هم صدق میکند، چنین نوشته: «در رهگذر روایت، بهتقلید دست زند که در این حال، یا همچون هومر در قالب شخصیتی دیگر فرو رود، یا از زبان خود بیهیچ تغییری سخن گوید. راه سومی نیز هست: این که همهی شخصیتهایش را همچون افرادی زنده در برابر دیدگان ما مجسم کند.» در فیلم «پسر انسان» ضلع سوم مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین در فیلم همهی انسانها معرفی میشوند که چهکسی هستند.
وی افزود: در روند پرداخت، فیلم دارای اشکالاتی نیز هست. به همهی شخصیتها در رفتار و عملکرد، پرداخت شده است، الا شخصیت دختر که بهخوبی پرداخت نشده و آرمیتا انگار وجود خارجی نداشته است؛ در صورتی که همهی اتفاقات حول محور دختر میچرخد. نکتهی دیگر اینکه کلیت اثر گفتگومحور بوده و زمان فیلم نیز میتوانست با حذف بعضی از سکانسها، بهتر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- خطر «اکنونگرایی» در مواجهه با تاریخ؛ گذشته را با معیار امروز قضاوت نکنیم
- اکران و نقدِ «فرار از قصر» در سینما اندیشه
- اکران و نقدِ «ترک عمیق» در سینما اندیشه
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- اکران و نقد «سوپرمن: داستان کریستوفر ریو» در فرهنگسرای اندیشه
- «یک درد واقعی»؛ تاریخنگاری با چاشنی کمدی-درام
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





