پیکر ژاله علو هنرمند پیشکسوت تئاتر،سینما، رادیو و تلویزیون با سخنانی از فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت و تعدادی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
به گزارش سینماسینما، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، نادره رضایی معاون هنری وزارت ارشاد، اتابک نادری مدیر کل هنرهای نمایشی، ایرج راد، هادی مرزبان، بیوک میرزایی، منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر، سید عباس عظیمی مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمد اللهیاری مدیر عامل بنیاد رودکی، مسعود فروتن، شهره سلطانی، بهزاد فراهانی، مهدی شفیعی، شهرام گیل آبادی، ناهید مسلمی، میکاییل شهرستانی، پوران درخشنده، شکرخدا گودرزی، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، زهرا سعیدی، شمسی صادقی، اسماعیل محرابی، شهین نجف زاده، ماندانا اصلانی، امین اشرفی، مجید حمزه، رامین پورایمان، خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره تئاتر فجر و… از دیگر حاضران بودند.
بعد از تلاوت آیاتی از قرآن، مراسم با پخش صدای ژاله علو و خوشامدگویی او آغاز شد.
شهین نجفزاده: دریغ که اسطورهای را از دست دادیم
در ادامه، شهین نجف زاده صداپیشه و بازیگر گفت: همه از رفتن بانوی نور، شعر و شور اقتدار و افتخار غمگین هستیم. نوری که در وجود ایشان روشن شد و همه از نور وجود او سرمست شدیم. اما ایشان حریمی داشتند که هر کسی را به این حریم نور و معرفت راهی نبود. دریغ که اسطوره ای را از دست دادیم. رادیو بخصوص رادیو نمایش خانه اول ایشان بود و حتی همین اواخر گاه به میدان ارگ می آمدند و با کودک درون خود ما را شاد می کردند. استودیو شماره هشت مملو از خاطرات ایشان است.
او از همسر و فرزند علو و مدیران صدا که در کنار هنرمندان پیشکسوت بودهاند قدردانی کرد و خطاب به مدیران گفت: هنرمندان پیشکسوت زنده را دریابیم و تلاش کنیم هنر والایی را که به ما سپرده اند، از ابتذال حفظ کنیم.
مسعود فروتن: غم عالم به دلم چنگ میزند
در ادامه مسعود فروتن با تسلیت گویی به حاضران، بخشی از خاطرات خود را از علو بیان کرد.
او گفت: هر زمان به فرزند و خانواده علو نگاه میکنم، غم عالم به دلم چنگ می زند.
این هنرمند یادآور شد: سالها پیش در شهرستان زندگی میکردیم و تنها وسیله سرگرمیمان رادیو بود و صدای ژاله (علو) را از آن میشنیدیم و میخواستیم ببینیم او کیست؟! که در روزنامهها دیدیم او هنرپیشه تئاتر است و گوینده و هنرپیشه سینما. به تهران که آمدم، در راهروهای رادیو میایستادم که به ایشان سلامکنم و افتخارمان بود که جواب مان را بدهد.
وی با اشاره به شکل گیری دوستی اش با علو و یادآوری نظم و انضباط و حساسیتهای او در کار هنریاش یادآور شد: او حتی دوست نداشت کتاب شعرش منتشر شود و میگفت بگذارید برای بعد از مرگم ولی او مرگ ندارد. او همواره رادیو را خیلی دوست میداشت و آن را خانه خود میدانست و لیاقت داشتیم سالها با او هم کلام شویم.
فروتن با ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند افزود: هنرمندان میمانند. نه تنها صدایش بلکه خود او سالهای سال هست.
همزمان با ورود پیکر ژاله علو صدای خودش که قطعه شعری را میخواند، پخش شد.
سپس هنرمندان حاضر در برنامه شاخه های گلی را که در دست داشتند، بر پیکر علو نهادند و به او ادای احترام کردند.
ابوالحسن تهامی: صدایش در میان هزاران صدا متمایز بود
ابوالحسن تهامی دوبلور ، گوینده و همکار علو گفت: نام «شوکت» بر او گذاشتند چون از آغاز میدانستند چه بزرگی به جهان هنر پای نهاده است. خداوند بسیار بر او مهر ورزید و عمری با عزت به او عطا کرد و صدای ویژه که در میان هزاران صدا متمایز و زیبا بود.
وی یادآور شد: من حدود ۱۱ سال از ایشان جوانترم و در دوران نوجوانی ایشان را در تئاتر می دیدیم و صدایشان را در رادیو می شنیدیم.
او به اشاره به نقش آفرینی های ژاله علو در سینما گفت: حتی وقتی نقش منفی بازی میکرد، هرچند در تماشاگران حس نفرت ایجاد می شد ولی خاطره هنرنمایی او در ذهن تماشاگران میماند.
تهامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوران رونق و شکوه رادیو افزود: با شنیدن صدای رادیو تصور میکردیم چه هنری پشت این صداست.
این گوینده با یادآوری دوران طلایی دوبله ایران ادامه داد: ژاله علو جای ستارگان بزرگ سینمای جهان صحبت می کرد. زمانی که تازه وارد کار گویندگی شدم، تصور نمی کردم ایشان که هنرمندی حرفه ای بود، با یک تازه کار همکاری کنند ولی مایه افتخارم هست که این همکاری شکل گرفت و ادامه پیدا کرد.
ابوالحسن تهامی در پایان گفت: روحشان شاد که کشتی زندگی خود را در دریا هدایت کردند، به ساحل جاودانگی رسیدند و همواره یادشان با ماست.
بهزاد فرهانی: مجسمه خانم علو را در استویو ۸ نصب کنید
در بخش بعدی مراسم بدرقه ژاله علو، بهزاد فراهانی دیگر دوست و همکار علو با تسلیت گویی یادآور شد: شاگرد دهه ۴۰ ایشان بودم و از او بسیار آموختم. در آن زمان نمایشهایی را در رادیو تهران پخش میکردیم و کارگردانی اغلب اینها بر عهده خانم علو بود.
او تصریح کرد: سخنرانی بلد نیستم بخصوص درباره ایشان که نیازی نیست. کسانی که با ایشان کار کردهاند میدانند چه عزیزی را از دست دادهایم. شیوه آموزشی ایشان به گونهای بود که از ذهن بیرون نمیرفت. ایشان تحلیل و اندیشه را به ما آموزش داد. در تمرینات ایشان وقت مطرح نبود بلکه عشقی در جریان بود برای هر چه بهتر شدن کار.
او ادامه داد: برای هر کاری ساعتها مطالعه میکرد. درخت در آغاز بسیار کوچک است و زمان زیادی میطلبد که پربار شود. او درخت پربار رادیو و پرچمدار مدرسه رادیو بود؛ از هر جهت، لبخند، رفتار، کردار… خشونت در وجودش نبود و مهربانی جزو ذاتش بود و آن را به هنرپیشه می بخشید و او را عاشق کارش میکرد.
بهزاد فراهانی خطاب به وزیر ارشاد و معاونت هنری گفت: توصیه میکنم حرمت این بانو را با نصب مجسمه ایشان در مقابل استودیوی هشت به ما نشان بدهید. برای حفظ بزرگی باید عاشق مردم باشیم. اگر کشور ما بودجه ساخت تندیس خانم علو را ندارد ما بچه های قدیمی رادیو حاضریم مخارج ساخت آن را بر عهده بگیریم. درود بر ژاله علو که معلم ما بود و درود بر ما که افتخاری بهتر از این نداریم.
فاطمه مهاجرانی:چنین هنرمندی از مرگ ترسی ندارد
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در سخنانی با ابراز تاسف از اینکه هنرمندان را در چنین برنامهای میبیند، خطاب به آنان گفت: شما از هنر ایشان و کردارشان گفتید و من خانم علو را روی صحنه تئاتر و از دریچه تلویزیون دیدهام. من هم از کارهایش مهربانی، نظم، دقت و شفقت را برداشت کردم و جز این نبود. مصداق شعر مولانا بود که «مرگ اگر مرد است گو پیش من آی * تا در آغوشش بگیرم تنگ؛ تنگ»
او یادآور شد: هنرمندی که همه ذوق و قریحه خدواندی خود را در شعر، سینما و گویندگی به کار برد و در همه این امور موفق باشد، چنین هنرمندی از مرگ ترسی ندارد زیرا نقشی از مهر را بر جانها نهاده که هرگز میرا نیست. علو ایشان از مهر این بانو بر مردم است و از اینکه بُخل در او نبود.
مهاجرانی مصرعی از مولانا را با عنوان «روح سلطانی ز زندانی بجست» تقدیم به علو کرد و سپس درباره توصیه فراهانی تاکید کرد: فرمایش استاد فراهانی به دیده ما، حتما انجام خواهد شد.
ایرج راد: ژاله علو فقط چهره ماندگار نبود
ایرج راد بهعنوان آخرین هنرمند و پیشکسوت درباره ژاله علو گفت: همه ما متاسفیم برای درگذشت این هنرمند بزرگ. خانم علو انسان بزرگ و والایی بود؛ او امروز جایگاه ارزشمندی را در تاریخ هنر ایران رقم زده است.
او افزود: صرفا فقط هنرمند بودن مهم نیست، انسان بودن نیز اهمیت دارد و ژاله علو یک انسان به تمام معنا بود و امروز در مقابل آنچه که با عشق برای مردم انجام داد، تعظیم میکنیم.
راد ادامه داد: او فقط چهره ماندگار نبود بلکه که اخلاق، روح ایرانی و پاکی ماندگاری داشت. اگر ژاله علو تاثیرگذار بود به خاطر روح بلندش در این دنیا بود.
سپس یادداشت شاهرخ رزمجو فرزند این هنرمند توسط فریدون محرابی که اجرای برنامه را برعهده داشت، ارائه شد.
محرابی با اشاره به حضور ژاله علو در فیلم «شیرین» کیارستمی گفت: آقای کیارستمی در بخشی از این فیلم گفت که «چه کسی میتونه به خانم علو کات بدهد….»
پیکر ژاله علو به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد تا در قطعه ۸۸ هنرمندان بهشت زهرا (س)، ردیف ۶۴۱ شماره ۳۸ به خاک سپرده شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۱/ گزارش تصویری
- پیکر هادی مرزبان به خانه ابدی بدرقه شد؛ آخرین حضور کارگردان تئاتر در تالار وحدت
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- بدرقه پیکر سعید مظفری به خانه ابدی/ ناصر ممدوح: دوبله بعد از دوران کرونا مُرد
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- ژاله علو درگذشت
- فرهاد فخرالدینی با منظومه سیمرغ روی صحنه تالار وحدت
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- شاعری که روحش همه نیمایی بود؛ بدرقه محمدعلی بهمنی به خانه ابدی
- بدرقه پیکر زهره حمیدی به خانه ابدی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





